Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. július 20. 13:57

A mobilnetezés iránti igényhez igazodtak az előfizetési csomagok

A mobilpiaci verseny a fogyasztói igényekhez igazodó csomagok kialakítására sarkallja a szolgáltatókat, így az előfizetői számok alakulásának elemzése képet adhat a fogyasztói igények változásáról is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen összesíti és elemzi a mobilszolgáltatók által negyedévente megküldött forgalmi adatokat, mely alapján nemrég megvizsgálta a csomagok életciklusát, és megnézte, hogy mi jellemzi a népszerű csomagokat.

Előfizetői csomagokon a szolgáltatók által megadott csomagelnevezéseket értjük, melyekhez az általános szerződési feltételekben meghatározott benne foglalt szolgáltatásmennyiségek (pl. hanghívás perc, mobilinternet adatmennyiség), díjak, feltételek, esetleg kiegészítő szolgáltatások tartoznak. Az NMHH az elemzés során a három nagy szolgáltató azon 2015 negyedik és 2021 negyedik negyedéve közötti, hangszolgáltatást is tartalmazó lakossági csomagjait elemezte, melyeknek volt olyan negyedéve, melyben minimum 1000 előfizetőjük volt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az új csomagok száma összességében az első öt évben meglehetősen egyenletes volt, viszont 2021-ben mindhárom szolgáltatónál jelentős visszaesés volt megfigyelhető. Az előfizetési csomagok bevezetését jellemzően hangos reklámkampányok kísérik, melyek a csomagok újdonságát, előnyeit mutatják be. A régi előfizetők vagy váltanak, vagy megmaradnak régi csomagjaikban, melyeket a szolgáltatók általában nem szüntetnek meg, de nem ajánlják, vagy új ügyfeleknek nem értékesítik. Ennek következtében a vizsgált előfizetési csomagok ügyfélszáma a bevezetésük után gyors ütemben emelkedett, és egy-másfél év múlva tetőzött. Ezt követően az emelkedéshez képest kevésbé meredeken, de csökkenni kezdett, majd három év után stagnált, és lassan elfogytak az előfizetők. Ez az élettartamot mutató görbe mindhárom nagy szolgáltatóra jellemző volt a hatóság szerint.

A hatóság a fogyasztói elvárások elemzésekor az egyes előfizetői csoportok számának változását vette alapul. Ezért negyedévente és szolgáltatónként összegyűjtötték a legfelkapottabb, vagyis legnagyobb havi ügyfélszám-növekedéssel bíró lakossági, postpaid, hangszolgáltatást tartalmazó csomagokat. A szerződési feltételeket vizsgálva a leginkább szembeötlő változás a csomagba foglalt mobilinternet adatkeret egyre meredekebb növekedése.

A vizsgált időszak elején, 2016 első felében a legdivatosabb csomagok 500 MB szabadon felhasználható adatkeretet tartalmaztak. Ez 2016 végére 1 GB-ra növekedett. 2017-ben a 2 GB volt jellemző, 2018 és 2019-ben 2–5 GB, 2020-ban 3–5 GB, 2021-ben pedig a 100 GB vagy korlátlan mennyiséget jelentő internet. 2016-ban volt először népszerű olyan csomag, melynél volt olyan meghatározott jellegű adatforgalom (például, ami videó vagy zenei szolgáltatáshoz, csethez vagy közösségi oldal igénybevételéhez szükséges), melynek használata nem fogyasztja a rendelkezésre álló adatkeretet.

Ez a feltétel 2020-ig a legnépszerűbb csomagok egy részénél fennmaradt, és a nagyon magas adatkeretet vagy korlátlan internetet kínáló csomagok tették fölöslegessé az adattípusok (a hálózatsemlegesség szempontjából amúgy problematikus) megkülönböztetését. A hatóság szerint összességében a vizsgált időszakban leginkább az otthonon kívüli internetezésből adódó egyre nagyobb adatmennyiség iránti igény határozta meg a mobiltelefon előfizetési csomagok kínálatát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról