Visszatekintés: 2020 legnagyobb sikerei
Volt már szebb évünk a 2020-asnál, de ez az esztendő sem múlt el sikersztorik nélkül.
A ZOOM ÉS A VIDEOMEETINGEK
Az idei év nem túl vidám alaphangját az egész bolygón a koronavírus-járvány adta meg - a vírus terjedésének lassítására világszerte kijárási korlátozások léptek életbe, amelyeknek hála az iskolák széles körben távoktatásra, a munkahelyek pedig távmunkára álltak át. Ez a videochat szolgáltatások népszerűségének robbanásszerű növekedését hozta magával - és bár a globális home office-ból valamennyi videomeeting szolgáltatás profitált, a Zoom egyértelműen kiemelkedik a mezőnyből, az alkalmazás neve az utóbbi hónapokban szállóigévé vált.
A vállalat lendületét még a platformot az év első felében tömegesen sújtó bugok és biztonsági botrányok sem tudták megtörni, a cég negyedéves pénzügyi jelentései egymás után döntötték idén a rekordokat. Az persze kérdéses, hogy meddig tart ki a Zoom lendülete, a cég körüli “hype” ugyanis annak valós piaci teljesítményénél jelentősen gyorsabban hízott fel. Ezt remekül illusztrálja, hogy a cég derűlátó prognózisa szerint éves bevétele a 2,6 milliárd dollárt nyaldossa majd - ahhoz ugyanakkor az év végéhez közeledve még némi visszaesés után is csillagászati, 107 milliárd dollárt meghaladó piaci kapitalizáció párosul. Mindenesetre vélt vagy valós lufik ide vagy oda, a Zoom egyértelműen a 2020-as év egyik legnagyobb nyertese.
ARM-OS MACEK
Hiába a szögletes, 5G-s iPhone-ok és a méregdrága Airpods Max fejhallgató, az Apple-nek egyértelműen a PC-s architektúraváltás volt az idei legnagyobb dobása - az ambiciózus lépés pedig kiválóan sikerült a cupertinói óriásnak, ami későbbi notebookjai és asztali gépei kapcsán is rendkívül biztató jövőt ígér. A vállalat saját fejlesztésű, ARM-os M1 asztali processzorát először új MacBook Air, 13 hüvelykes MacBook Pro és Mac Mini készülékek kapták meg. A cég szerint az 5 nanométeres gyártási eljárással készült lapka kínálja a piacon jelenleg elérhető legjobb wattonkénti teljesítményt, ami az első tapasztalatok alapján nem tűnik elrugaszkodott kijelentésnek.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
Az első tesztek szerint az új gépek a korábbi modellekhez képest jelentős teljesítménybeli előrelépést hoznak, mindezt brutálisan megugró, több esetben akár kétszeres akkus üzemidő-növekedés mellett. Az Apple első szárnypróbálgatása a saját asztali lapkával óriási siker, aminek hála a chip 2021-re várt, nagyobb teljesítményű változatával szerelt eszközöket is feszült várakozás övezi.
FELTÁMADÓ PC-PIAC
A sokáig leszállóágban lévő PC-piac idén reneszánszát élte, a fellendülésnek pedig a Zoom sikeréhez hasonlóan a globális koronavírus-járvány, illetve az amiatt elrendelt kijárási korlátozások, a globális home office és távoktatás ágyazott meg. Bár év elején a járvány a szegmens ellátási láncait is megtépázta, az aránylag gyorsan talpra tudott állni és a második negyedévtől ragyogó teljesítményt produkált. A cégek idén világszerte tempósan bővíteni kezdték eszközparkjaikat, hogy az otthoni munkához is megfelelő infrastruktúrát biztosítsanak dolgozóiknak, illetve a távoktatásba kényszerülő diákok tömegei is jelentős mennyiségű PC-t vásároltak tanulmányaik folytatásához. A tanulás és a munka mellett a szórakozási opciók javarészt is az otthoni lehetőségekre korlátozódtak, ami a gamer PC-k iránti keresletnek is komoly lendületet adott.
A szegmens egész évben menetelt, az IDC előrejelzései szerint a piac 2020 egészére 12,7 százalékos növekedést könyvelhet majd el, ami összesen 82,1 millió értékesített eszközt jelent. Az előrejelzés szerint ráadásul a lendület 2021 első felében is kitart majd.
E-KERESKEDELEM
A 2020-as év az e-kereskedelem számára történelmi lehetőségeket rejtett magában, a szektor pedig élt is ezekkel a lehetőséggel, így a különféle termékeket forgalmazó webáruházak óriásit mentek az év szinte minden szakaszában.
Mindezt leginkább a webáruházak ünnepi forgalmán lehetett tetten érni, ami annak ellenére, hogy - elvileg - mindenki, aki élt és mozgott kiköltekezte magát a pandémia első, tavaszi hullámában, rekordokat döntött mind globálisan, mind hazánkban. Az idei év során az amerikai cégek közül az Amazon volt az egyik legnagyobb nyertese a koronavírus járvánnyal járó korlátozásoknak és óvintézkedéseknek - még akkor is, ha az elégtelen óvintézkedések miatt a dolgozói érdekképviseletek rendre nekimentek a cégvezetésnek. A vállalat legutóbbi negyedéves jelentésében az egy évvel korábbi forgalom háromszorosáról számolt be - beszédes, hogy a megnövekedett rendelési mennyiség kiszolgálásához a cégnek csaknem 430 ezer új munkavállalót kellett szerződtetnie az év első tíz hónapjában.
A hazai piac legnagyobb szereplője, az Extreme Digital - eMAG ha nem is megháromszorozta idén a forgalmát, mindenesetre az idén egyesült cégek teljes idei forgalma óvatos becslések szerint is legalább 30 milliárd forinttal fog nőni, átlépve a százmilliárdos lélektani határt. A hazai e-kereskedelmi szektor éves forgalma egyébként becslések szerint legalább 25-30%-kal nőhet idén, illetve már az év első kilenc hónapjában elérte a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet.
FINTECH-BUMM
Bár a különféle nemzetközi fintech szolgáltatások közül a legnépszerűbbek régóta velünk vannak, 2020-ban ezek a szolgáltatók úgy érezték, itt az ideje a piacbővítésnek, így szinte megszámlálhatatlanul sok extra pénzügyi szolgáltatás vagy funkció vált elérhetővé hazánkban is.
A Revolut például itthon is elérhetővé tette a Revolut Junior alszámla-rendszert, majd később a helyi HUF pénznemű számlát, amit a TransferWise ősszel mindenki számára elérhető magyar bankszámlaszámmal überelt.
Slusszpoénként hivatalosan is elindult az év végén a Google Pay Magyarországon, amibe egyelőre többek közt a már említett Revolut kártyáit, illetve a kártyaaggregátor Curve kártyáit lehetett bevonni.