:

Szerző: Koi Tamás

2011. december 31. 15:41

HWSW telekom-díjak 2011

Tavaly nem titkoltan hagyományteremtő céllal indítottuk el a HWSW telekom-díjak kezdeményezésünket, így az év utolsó napjaiban ismét eljött az ideje az ünneplésnek és az ordibálásnak vagy asztalcsapkodásnak (ki hogyan ünnepel ugye). Lássuk milyen izgalmak történtek, és mik azok, amik bár ne történtek volna idén!

Az immár második alkalommal - virtuálisan - kiosztott HWSW telekom-díjak összeállításánál ezúttal is a tavalyi formulát vettük elő, vagyis különböző szakágakra bontottuk le az iparágat, hogy azon belül gratulálhassunk a legígéretesebben teljesítő cégnek, illetve terméknek, valamint együtt röhögjünk a legnagyobb buktákon. Egy olyan lista következik alant, melyre nem könnyű feljutni, hosszú hónapokig tartó, egész éves kitartó munkát díjazunk a HWSW telekom-díjak 2011 során. Függöny fel, lássuk a legjobbakat - és a legrosszabbakat!

Az év legjobb televíziós terméke

Az idei esztendő ismét a valóságshow-k éve volt, felsorolni is nehéz, hány versenyszámban mérkőztek meg egymással az ország újdonsült 15 perces celebjei. Mivel köztudott, hogy az átlagember a tévéjéről mond le utoljára, illetve a tévézésen kívül más szórakozásra egyre kevesebbeknek futja, ezért a televíziós műsortovábbító rendszerek szerepe a tavalyihoz képest is felértékelődött.

A fejlődés ezen a téren sem áll meg, illetve állt meg 2011-ben, ezúttal azonban elsősorban az elérés növelésére és a csatornabővítésre koncentráltak a szolgáltatók. Az év legjobb televíziós terméke részben éppen azt a célt szolgálja, hogy a televíziósás jövőjének tekintett interaktív tévét eljuttassa azokba a régiókba, kisebb településekre is, ahol eddig nem lehetett hozzáférni a technológiához a vezetékes internetszolgáltatás minősége miatt.

A 2011-es legjobb televíziós terméknek járó díjat a Magyar Telekom Interaktív Sat TV-je kapja, mely ezen a roppant fantáziadús néven ötvözi a műholdas tartalomtovábbítást az IP-alapú rendszerrel. Az Interaktív Sat TV fejlesztése meglehetősen hosszú időszakra nyúlik vissza - a cég ezzel akarta biztosítani, hogy nem ismétlődik meg a T-Home IPTV 2006-os bevezetését kísérő fiaskó -, végül kis híján átcsúszott 2012-re. Abból kiindulva, hogy a Magyar Telekomnál mind a műholdas tévé, mint az IPTV jól teljesítő termék, szép jövőt jósolunk ezek hibridjének is.

Az év legrosszabb televíziós terméke

Az év legrosszabb televíziós termékének járó díj leleplezése előtt érdemes kissé visszapörgetni az idő kerekét 2009-be, abba az esztendőbe, amikor - igaz, hogy csak év égén - James Cameron Avatarja berobbant a moziba, ezzel kis túlzással új korszakot indítva el a mozgókép történelmében. Ismét megérkezett a mozikba a 3D, melynek farvízén elevickélve az otthoni szórakoztatóelektronikai ipar is jól meg kívánta szedni magát.

A kijelzőgyártó ipar prominens gyártói csak két dologgal nem számoltak: egyrészt ami jól mutat egy 250 négyzetméteres mozivásznon és jól hangzik egy moziteremben kihangosítva, az nem biztos, hogy ugyanolyan élményt biztosít egy közepes nappaliban, 102 centis képátlójú tévé előtt ülve. Másrészről az Avatar mellett nem ártott volna valamilyen eladható 3D-s tartalom sem annak érdekében, hogy a 3D-s tévék forgalma igazán fellendüljön.

Az idei év legnagyobb beváltatlan ígérete tehát közfelkiáltással a 3D-s televízió, mely az itthon elérhető siralmas tartalomválaszték miatt különösen bukó, bár biztos sokan így is megveszik a készülékeket, melyek egyébként egyre olcsóbbak is, de ettől még nem lesz életképesebb a technológia. Apropó, kinek van kedve egész este egy szemüvegben ücsörögni a tévé előtt?

Az év legjobb mobilkommunikációs terméke

A mobiltelefonos távközlés idei éve az okostelefonok mindent elsöprő sikeréről szólt. A mobilszolgáltatók egyre több olyan készüléket adnak el, melyek az alap telefonfunkciók mellett fejlett üzenetkezelő rendszereket, gyors internetböngészőt vagy éppen a hozzájuk tartozó piactereken keresztül alkalmazások százezreit kínálják. Bár a sikerük előtt többen teljesen értetlenül állnak, a tabletek forgalma is minden képzeletet felülmúlóan alakul, ráadásul a kategóriateremtő iPad mellett megjelentek az igazán életképes alternatívák is - mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az Apple alighanem soha nem kezdeményezett még annyi szabadalmi eljárást, mint idén.

A gyártók közül az egyik koreai szereplő idén igazán nagyot gurított, okostelefonokból és tabletekből álló termékcsaládjával: a Samsung Galaxy portfólió mára több, mint tucatnyi okostelefonból, és csaknem féltucatnyi tabletből áll, a szerteágazó kínálatnak köszönhetően a gyártó idén átvette a globális okostelefon-piac vezető helyét. Az év legjobb mobilkommunikációs terméke kitüntetést méltán kapja tehát a Samsung Galaxy termékcsalád. Valamiért az az érzésünk, hogy jövőre is nehéz év vár a konkurenciára.

Az év legrosszabb mobilkommunikációs terméke

A kategória kiemelkedő teljesítményét elismerő díjat hardver, illetve hardverek kapták, a legrosszabb mobilkommunikációs termékért járó díj szolgáltatásnak, mégpedig - visszaevezve a hazai vizekre - egy magyarországi mobilszolgáltató szolgáltatásának, illetve szolgáltatáscsomagjának jár.

Most már teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy bár a Telenor Magyarország (anno még Pannonként indulva) hosszú évek óta próbál valahogy fogást találni a hazai fiatalokon, meglehetősen mérsékelt sikerrel. Az ezt támogató, nemzetközi porondon versengő djuice márkát a 2010-es, arcoskodó relaunch után idén áprilisban szépen visszaterelték az anyavállalat szárnyai alá, ezzel elismerve a teljes koncepciótlanságot és sikertelenséget.

Pedig a djuice akár jó is lehetne, tudjuk, hogy a csapatban lelkiismeretes fiatalok dolgoznak, a Telenor azonban valamiért mégsem tud sikertörténetet kovácsolni belőle, talán a norvég virtus hat nyomasztóan a brandre, nem tudjuk, lehet, hogy el kéne adni az egészet a Vodafone-nak, hátha az angolok tudnak vele kezdeni valamit - és akkor egy füst alatt végre felmondhatnának Sebestyén Balázsnak is. Az eddigiekből már kitalálhattátok, hogy az év legrosszabb mobilkommunikációs terméke a Telenor fiatalokat célzó brandje, a djuice lett.

Az év legjobb internetes terméke

Idén aztán nem lazsáltak a mobilszolgáltatók műszaki részlegein dolgozók, mindhárom magyarországi operátor belefogott a nagyszabású hálózatmodernizációs projektjébe, mely az átmeneti, rövid időszakokban olykor okozhat némi bosszúságot az ügyfélnek, a végeredmény viszont remélhetőleg mindenkit kárpótol.

Nem mondanánk, hogy a három operátor egyenlő feltételekkel és adottságokkal indult neki az idei hálózatmodernizációnak - volt, aki már korábban belefogott a munkába, így idén kisebb feladat hárult a csapatra, és volt aki teljesen új alapokra helyezve mindent, egyszersmind óriásit kockáztatva nemes egyszerűséggel kirántotta a régi hálózatot az előfizetők alól, és betett a helyére egy minden elemében új infrastruktúrát.

Ez a cég a Telenor, mely a kezdeti nehézségek ellenére a leghamarabb is aratta le a gyümölcsét a hálózatmodernizációnak, így idén nyáron elindulhatott Budapesten az ország leggyorsabb mobilnet-szolgáltatása, a DC-HSPA+ technológiára épülő Hipernet. A Telenor hálózatmodernizációs projektjének gyermekének világra jövetele láthatóan az egész szakmát meglepte, nem beszélve arról, hogy a szolgáltató év végére nem csak Budapestet, hanem az egész országot - egy szép kifejezéssel élve - leswappolta, vagyis mára a HIpernet ott van az összes közepes- és nagyvárosban. Ezért is érdemli meg az év internetes terméke díjat, gratulálunk!

Az év legrosszabb internetes terméke

Olykor bizony elég egyetlen rossz mozdulat, egy rosszul kiszámított lépés, vagy egy apró baki, hogy egy versenyben az elsők közül az utolsó helyre ess vissza, ilyenkor számíthatsz a sajtóra, aki szíves örömest beléd törli a lábát, többször is, ilyen az élet, c'est la vie, mondják a franciáknál, és Kanada Quebec tartományában is, ahol egyebek mellett van egy Waterloo nevű város. Ennél a Waterloonál soha nem járt Napóleon, a város inkább egy egykor szebb napokat látott technológiai multiról, a Research in Motionról (RIM) vált nevezetessé.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A RIM nevéhez fűződnek a BlackBerry okostelefonok, melyek működését egy az egész világra (mínusz néhány diktatórikus állam) kiterjedő robusztus, és szuperbiztonságos internetes háttérinfrastruktúra segíti. Ha ez az infrastruktúra bemondja az unalmast, a telefonok használati értéke kis túlzással egy ötezer forintos GSM-mobil szintjére esik vissza.

Márpedig a RIM által üzemeltetett BlackBerry internetszolgáltatással fennállása óta először megtörtént ez a katasztrófa, az európai szerverek október közepén máig pontosan tisztázatlan okból feladták a harcot, a több ezer hazai felhasználót is érintő hiba elhárítása pedig napokig tartott. Mindezt eleinte teljes kommunikációs csőd kísérte, és ha még ez sem lenne elég, a szolgáltatás hazánkban még mindig feláras, prémium-megoldásnak számít, szóval a BlackBerry internetszolgáltatás teljesen megérdemelten kapja az év legrosszabb internetes termékének járó díjat. Szép munka volt.

Az év legjelentősebb telekom eseménye

Kicsit bajban vagyunk az év legjelentősebb telekom eseményével, mivel nem igazán tudjuk eldönteni, hogy melyik évbe soroljuk be. Mivel azonban a hosszadalmas folyamat lényegi része nagyjából idén lezajlott - nem kevés ősz hajszálat okozva a mobilcégek vezetőinek -, 2011-re datáljuk.

Említettük, hogy az idei év a hálózatfejlesztések éve volt (van olyan szolgáltató, ahol a jövő év is erről fog még szólni), ehhez pedig a jó sok pénzbe kerülő infrastruktúrán túl a hasonlóan tetemes anyagi erőforrást felemésztő frekvenciára is szükség van. A frekvenciára mindig éhes mobilszolgáltatók számára az év talán legjobb híre volt, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az illetékes minisztériummal közreműködve augusztusban nagy nehezen kiírta az E-GSM frekvenciaaukciót.

Akkor még nem tudták (bár talán sejtették) a szolgáltatók, hogy a végletekig átpolitizált folyamat végül tragikomédiába fordul a számukra, mert bár még nem zárult le az aukció, de komoly esély van rá, hogy állami szereplővel bővül a piac, így az értékes frekvenciának csak egy része juthat az inkumbenseknek. Ezzel együtt az év második fele nagyjából a frekvenciaaukcióról szólt a mobiltávközlési iparág számára, nem véletlenül kapja tőlünk is az év legjelentősebb telekom eseménye díjat. Gratulálunk a hatóság és a minisztérium összes illetékesének, szakembereknek, politikai döntéshozóknak, lobbistáknak és azoknak is, akik még megpróbáltak hasznot húzni az egészből, de nem jött nekik össze. Majd legközelebb.

Az év legjelentéktelenebb telekom eseménye

Az idei év is bővelkedett sok olyan történésben, melyeket említésre sem méltatott a sajtó, illetve voltak olyan (mű)balhék is, melyeket ugyan említésre méltatott, ettől függetlenül egy sort sem ért volna meg. Egy ilyen óriási hírértékkel bíró csörtét két mobilszolgáltató nyomott le egymás ellen az év első felében - a tét az volt, hogy eldőljön végre, kinek van gyorsabb mobilnet-hálózata. Vagy ki csinál nagyobb hülyét magából.

A Magyar Telekom és a Vodafone év elején ugrott egymás torkának egy marketingcélra is felhasznált felmérés miatt, ádáz versenyről téve tanúbizonyságot. Az ügy különböző fordulatai annyira jelentéktelenek és nevetségesek, hogy ezeket a sorokat is kár fecsérelni rájuk, mindenesetre az azért sokat elmond az egészről, hogy bár a felek állítólag a Gazdasági Versenyhivatal elé is elvitték a vitájukat, a szervezet idén tavasz óta nem hozott érdemi döntést az ügyben.

Az év legjelentéktelenebb, egyben szerintünk legcikibb telekom eseménye tehát a Vodafone és a Magyar Telekom (T-Mobile) egymást lejáratni próbáló, félig-meddig színlelt akciója volt, melyen a Telenornál alighanem igen jól szórakoztak, bár egy ilyen vitából kimaradni veszélyes játéknak is tűnhet.

Zenés-táncos mulatság

A Telenor azonban kockáztatott, és nyert, legalábbis a tavalyi évhez képest idén kis túlzással minden bejött a szolgáltatónak (na jó, a djuice-t leszámítva). A cég ügyes marketinghúzásokkal lenyomta a Vodafone-t a mobilnet-versenyben, bevezette az év legsikeresebb mobilnet konstrukcióit, a Klikket és a Hipernetet, és ha nagyon akarta volna, talán még a T-Mobile-nál is előbb léphetett volna piacra LTE-szolgáltatással, na de valamit hagyni kell jövőre is.

Szilveszteri díjátadónk végén ismét zenével búcsúzunk, az alábbi dalt a méltán híres norvég Hellbillies a Telenornak dedikálta. Nem tudjuk, pontosan miről szól, majd megkérjük Christopher Laskát, fordítsa le nekünk, addig is 2011-ben búcsúzik a HWSW média és telekom rovata, köszönjük a sok frekvenciát, a megabiteket, a műholdakat és mobiltelefonokat, nélkülük ez az év sem lett volna az igazi.

04:00
 

Hellbillies - Hallo Telenor

Még több videó

Hallo mindenkinek, boldog új évet!

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 00:19

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.