Szerző: Koi Tamás

2022. január 13. 12:27

Összefoghatnak a kis tévészolgáltatók, de így sincs sok esélyük

A televíziós műsorelosztási lánc kisebb szereplői, így jellemzően a lokális kábelszolgáltatók számára nem túl megnyugtató eredménnyel zárult a Gazdasági Versenyhivatal 2020-ban indított ágazati vizsgálata, mely a műsorterjesztési piac működését volt hivatott feltárni éppen a kisebb kábelszolgáltatók sorozatos panaszainak hatására.

A televíziós műsorterjesztési piacon igazi farkastörvények uralkodnak, ám az értéklánc egyik szereplője sem követ el jogsértést, ezzel szemben a kisebb, életükért küzdő szolgáltatóknak lényegében az egyetlen reményük, ha összefognak és közösen szerzik be a tartalmakat a mindenható médiaszolgáltatóktól. Így sem terem számukra sok babér azonban, mivel a kis szolgáltatók általános megítélése hazánkban meglehetősen rossz - derül ki a Gazdasági Versenyhivatal frissen közzétett ágazati elemzéséből.

A hatóság ebben részletesen elemezte a lakosság elvárásait, a műsorterjesztők közötti verseny erősségét és költségeik alakulását, hogy olyan javaslatokat fogalmazhasson meg, amelyekkel a piaci verseny tovább élénkíthető a fogyasztók javára. Különös jelentőséget adott a vizsgálatnak a koronavírus-járvány, hiszen a szabadidős programlehetőségek beszűkülése fókuszba helyezte a televíziózást. A versenyhatóság elsősorban arra volt kíváncsi, hogy mit várnak el a fogyasztók a televíziószolgáltatóktól, a vállalkozások pedig milyen üzleti modellben, milyen költségek és versenyfeltételek mellett tudják kielégíteni igényeiket.

tv_remote_2

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az elemzés alapján a magyar fogyasztók elsősorban az árak és a szolgáltatás minősége alapján választanak televíziós szolgáltatót, emellett fontos számukra a segítőkész, gyors ügyintézés és hibaelhárítás. Igényeiket legjobban a nagy méretű műsorterjesztők tudják kielégíteni, amelyekkel alapvetően elégedettek is.

A televízióadást a médiaszolgáltatók állítják össze, majd azt a műsorterjesztők műsordíj ellenében szerzik be tőlük, hogy eljuttassák a nézőkhöz. A GVH árelemzése alapján kimutatható volt, hogy minél nagyobb előfizetői bázissal rendelkezik egy műsorterjesztő, annál kedvezményesebb feltételekkel juthat beszerzési oldalon a televíziós csatornákhoz. Ez fogyasztói előnyöket is hordoz, hiszen az alacsonyabb beszerzési árak jellemzően megjelennek kedvezőbb előfizetési díjaikban is.

Magyarországon a nagy méretű műsorterjesztők mellett több, kisebb fogyasztói kört kiszolgáló TV-szolgáltató működik. Annak érdekében, hogy a kisebb szereplők is kedvezőbb díjakért szerezhessék be a nézőknek sugárzott televíziós csatornákat, célszerű lehet közös fellépésük (a versenyjogi szabályok betartásával). Külföldi példák és a GVH elemzése is alátámasztja, hogy egy minél szélesebb körű közös beszerzési stratégia kialakításával a kis méretű műsorterjesztők is kedvezőbb feltételekkel és alacsonyabb árakon szerződhetnek a médiaszolgáltatókkal, emellett a fogyasztók számára is egységes minőséget biztosíthatnak.

Az elemzéshez készített, a jelentéstervezettel egy időben publikált piackutatás alapján ugyanakkor a kisebb, helyi kábelszolgáltatóknak így sem teremhet sok babér, elsősorban a rájuk vonatkozó negatív attitűdöknek köszönhetően. Így a felmérésben résztvevők válaszai alapján a "helyi" szolgáltatók megbízhatatlanabbak, nem elég innovatívak és lassan oldják meg az esetlegesen felmerülő problémákat.

a címlapról