Rossz a kis műsorterjesztők általános megítélése
Összességében inkább negatív képet fest a kisebb, helyi műsorterjesztő szolgáltatókról (tévészolgáltatókról) egy a GVH megrendelésére készült felmérés.
A lakosság túlnyomó része legjobb esetben egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a televíziós műsorterjesztési piacnak léteznek kisebb, helyi szereplői is, a potenciális előfizetők nagy része a nagyobb, több százezer, netán milliós nagyságrendű háztartást elérő szolgáltatókat tudja jellemzően megnevezni. Ahol eszébe is jut bárkinek egy kisebb, lokális szolgáltató, ott többnyire pejoratív jelzőket társítanak hozzájuk - derül ki az NRC által tavaly novemberben, 2000 fős mintával végzett kutatás eredményeiből.
A kutatás a Gazdasági Versenyhivatal tavaly nyáron indított ágazati vizsgálatához készült, mely a piaci szereplők árazáshoz kapcsolódó döntéseinek megértése céljából tekintette át a műsorterjesztési piacot, illetve a mögötte lévő értékláncot. A hatóság nyilvános adatbázisok információi mellett vállalati adatszolgáltatásokat dolgozott fel, emellett piackutatásokat végeztetett, és szakmai szervezetekkel is konzultált.
Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.
A vizsgálat eredményei alapján a Versenyhivatal elkészítette jelentéstervezetét, amelyet honlapján – az ilyenkor szokásos módon – nyilvános társadalmi konzultációra bocsátott. A tervezet részletesen bemutatja a műsorok értékláncát, az egyes szinteken jelen lévő szereplőket és piaci szerkezetet, illetve a piacot formáló trendeket.
Feltárásra kerültek az egyes szereplők közötti szerződéses gyakorlatok is, elsősorban a médiaszolgáltatók és a műsorterjesztők közötti kapcsolatra fókuszálva. A GVH emellett több javaslatot is megfogalmazott, amelyekkel növelhető lenne a piaci verseny és a "fogyasztói jólét".
A GVH jelentéstervezetében szereplő javaslatok közt szerepel egyebek mellett a kis szolgáltatók összefogásával történő közös beszerzés, beszerzési társulások alapítása, illetve a szolgáltatóváltás megkönnyítése is.
Ezzel együtt is a hatóság megrendelésére készített felmérés azt vetíti elő, hogy a kis, helyi szereplőknek rendkívül sokat kell tenniük azért - elsősorban a márkaimázs tekintetében - hogy vonzóvá tudjanak válni a potenciális előfizetők számára.
Az NRC kutatása alapján a helyi szolgáltatók imázsa a csoportok alapján rossz.
Olyan cégek ezek, akik olyan helyeken próbálnak érvényesülni, ahol már más szolgáltató nem (pl. üdülőövezet), akik rendkívül drágák, akik lassan oldják meg a problémákat és ráadásul még a szolgáltatásminőség is gyenge.
-emeli ki a fogyasztói attitűdöt a kutatás. A kutatócég felmérése alapján az általános percepciók annyira különböznek, hogy teljesen esélytelennek tűnik, hogy egy nagy szolgáltatótól valaki kis műsorterjesztő céghez szerződjön át.
A Gazdasági Versenyhivatal a végleges jelentés elfogadását megelőzően 2021. szeptember 3-ig biztosítja, hogy az érintettek írásban észrevételeket tehessenek a jelentés tartalmára vonatkozóan.