Szerző: Hlács Ferenc

2020. január 14. 12:10

A PC-piac is hízott az ünnepek alatt

A Windows 7 közelgő búcsúja kifejezetten izmos 2019-et hozott a szegmensnek, amelynek idén az új készüléktípusok hozhatnak friss lendületet.

Tavaly év végén és a teljes évet nézve is szépen teljesített a PC-piac: az IDC frissen közzétett elemzése szerint a szegmens  a Q4-ben 4,8 százalékkal tudott növekedni az előző év eredményeihez képest. A kutatócég szerint az eladások  az időszakban világszinten felülmúlták az elemzői várakozásokat, és valamivel 71,8 milliós darabszámnál álltak meg - ez az elmúlt négy év legerősebb negyedéves teljesítménye. Az egész évet tekintve a növekedés 2,7 százalékos volt, 266,7 milliós darabszámmal, ami ugyancsak szép eredmény, az IDC szerint utoljára 2011-ben látott a piac pozitív évzárást.

A tavalyi zárónegyedév hajrája nem meglepő, egyrészt az ünnepi szezon, másrészt a Windows 7 támogatásának már karnyújtásnyira levő lejárta miatt. Ennek megfelelően az időszakban az új PC-k nem csak a karácsonyfák alatt, de az irodákban is megjelentek, immár Windows 10-zel a fedélzetükön. Ez persze azt is jelenti, hogy az idei év kilátásai már kevésbé fényesek, a vállalati PC-frissítési hajrá lecsengésével a piac is konszolidálódhat - mindezt ugyanakkor ellensúlyozhatják az újonnan megjelenő készüléktípusok, mint a tavaly a Microsoft által is felvillantott, két kijelzős notebookok vagy épp a Lenovótól is látott, hajlítható panellel szerelt modellek.

ISMERŐS TOP 5

A gyártók rangsora a 2019-es utolsó negyedévben, illetve az egész évet tekintve is hasonlóan alakult: a lajstromot a Lenovo vezeti, a Q4-ben 17,8 millió eladott eszközzel, ami egészséges, 6,5 százalékos növekedés a megelőző év hasonló időszakához viszonyítva. Ez a gyártónak 24,8 százalékos piacrészt biztosít, 0,4 százalékponttal többet a 2018-as Q4-ben mértnél. A gyártó a teljes 2019-es év folyamán összesen közel 64,8 millió készüléket adott el - ez ugyancsak erős, 8,2 százalékos növekedést jelent a 2018-as számokhoz képest. A Lenovo egész évre vetített piacrésze 24,3 százalék, ami 1,2 százalékpontos előrelépés az év során. Az IDC szerint a gyártó a Japán nélkül számított ázsiai csendes-óceáni térség kivételével minden régióban erősen teljesített 2019-ben.

idcpc2019q401

A második hely a HP-t illeti, amely közel 17,2 millió eladásával szorosan ott van a Lenovo nyomában - sőt, növekedni a piacvezetőnél nagyobb arányban tudott, 6,9 százalékkal volt jobb tavalyi Q4-es teljesítménye a 2018-asnál. Ezzel a HP piacrésze ugyancsak 0,4 százalékponttal emelkedett, és 23,9 százaléknál állt meg. Ami a teljes évet illeti, a HP 62,9 millió eszközt adott el, ami 4,8 százalékkal több, mint a cég 2018-as számai. A gyártó piaci részesedése ezzel 2019-ben 23,6 százalékra hízott az egy évvel korábbi, 23,1 százalékról. A szép teljesítmény az IDC szerint főként annak tudható be, hogy a vállalat az egész év során ügyesen vette a processzorhiány jelentette akadályokat.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A dobogó harmadik fokára a Dell állhat fel, közel 12,5 milliós eladott darabszámával. Ez kifejezetten erős, 10,7 százalékos növekedés eredménye, amellyel a gyártó piaci részesedését is egy kerek százalékponttal feljebb tudta pumpálni, 17,4 százalékra. Az ünnepi időszakban a gyártó az IDC szerint egyéni rekordot is beállított teljesítményével, amelyet elsősorban az Egyesült Államok piacának köszönhet. A teljes évet nézve a Dell eladásai meghaladták a 46,5 millió darabot, ami 5,4 százalékos éves növekedésnek felel meg. Piaci részesedését így a bronzérmes cég 0,5 százalékponttal tudta hizlalni, 17,5 százalékra.

idcpc2019full

A negyedik helyen az Apple áll, a cupertinói óriás értelemszerűen nem érezte a Windows 10-re váltás jótékony hatását, és az ünnepi időszakban sem tudott növekedni, eladásai 5,3 százalékos visszaesés után valamivel 4,7 millió fölött álltak meg. Ezzel a vállalat piacrésze 7,3-ról 6,6 százalékra olvadt. Az egész évet tekintve sem áll sokkal jobban az Apple szénája, a vállalat valamivel kevesebb mint 17,7 millió eszközt adott el, 2,2 szálalékkal kevesebbet, mint 2018-ban. A piacrész csökkenése így itt is jól látható, az 7-ről 6,6 százalékra konszolidálódott.

A TOP 5-öt az Acer Group zárja, amely ugyancsak visszaesést produkált a negyedik negyedévben, közel 4,4 millió készüléke 4,2 százalékkal múlja alul az előző éves Q4 eredményeit. A cég korábbi 6,7 százalékos piaci részesedése így már csak 6,1 százalék. Az egész évre vonatkozóan sem fényesebb a gyártó helyzete, 2019 4,6 százalékos csökkenést hozott az Acer Groupnak, amely összesen mintegy 17 millió eszközt adott el az év során, ezzel piacrészét 6,9-ről 6,4 százalékra csökkentve.

Az IDC kutatása a hagyományos PC-ket, munkaállomásokat és notebookokat, illetve leválasztható billentyűzettel rendelkező hibrideket számolja össze, a tabletekre és szerverekre nem terjed ki.

a címlapról