Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Reagáltunk az igényekre: 40 órás Java képzést indítunk haladóknak szeptember 13-án!

Meglepően drága lett az Oculus Rift

Voith Hunor, 2016. január 07. 10:30

A VR-sisak a vártnál jóval drágábban kerül piacra, a szállítás márciusban indul, húsz országba. A kickstarteres támogatók ajándékba kapnak egy darabot.

Tegnap délután óta előrendelhető az idei év egyik legjobban várt PC-perifériája, az Oculus Rift. Az virtuálisvalóság-piac első igazán komoly versenyzője váratlanul magas árcédulát kapott: az Egyesült Államokban nettó 599 dollárért, Nagy-Britanniában bruttó 499 fontért, az első terjesztési hullámba bekerülő többi európai országban pedig bruttó 699 euróért lehet megvásárolni. Ez lényegesen több, mint amennyibe korábban a fejlesztői darabok kerültek (300 és 350 dollár), és azért is meglepő, mert Palmer Luckey társalapító korábban azt mondta, a kereskedelmi forgalomba kerülő termék hasonló árszinten fog mozogni.

Luckey az általános megdöbbenésre és az első, nem éppen visszafogott reakciókra válaszolva először Twitteren, majd a Redditen magyarázta, miért is kerül ennyibe az Oculus Rift. A végleges modell jóval fejlettebb és magasabb minőségű komponenseket használ, mint amilyenek a fejlesztői változatokba kerültek – Luckey a két, VR-célokra fejlesztett OLED-panelt, az optikát és a mozgás- és fejkövető rendszert emelte ki.

Nate Mitchell másik társalapító a TechCrunch-nak adott interjújában elmondta, a cég gyakorlatilag nullszaldósan árulja a VR-sisakot, hogy "berúgja" a VR-piacot. Árcsökkentésre a közeljövőben nem érdemes számítani, ahogy valamilyen lebutított vagy lecsupaszított változatra sem, az Oculus ugyanis a piacépítési szakaszban mindenképpen egységes szinten akarja tartani a hardveres bázist. Ez a fejlesztők dolgát könnyíti, mivel így csak egyetlen hardverplatformot kell célozni, egyetlen eszközt kell tesztelni.

A vásárlók egyébként a sisak mellé egy Xbox One kontrollert, egy távirányítót és két játékot (EVE: Valkyre és Lucky's Tale) is kapnak, de Luckey szerint ezek érdemben nem dobják meg a költséget, a várakozásoknál magasabb árszint a már említett drága és egyedi komponenseknek köszönhető. A jövőben megjelenő, direkt VR-felhasználásra fejlesztett kontroller árát Luckey a Rifttel történő melléfogása miatt megsaccolni sem volt hajlandó, de nem lepődnénk meg, ha azért további száz dollár körüli összeget kéne majd kiadni.

A szállítási határidő az előrendelés indulása utáni percekben (!) még március volt, de nagyjából fél óra elteltével már április, a most rendelők pedig jelen állás szerint leghamarabb júniusban juthatnak hozzá a Riftjükhöz. Az első terjesztési körbe 20 ország került be – Magyarország nem meglepő módon nincs közöttük, de például Ausztria sem, sőt, a világ egyik legnagyobb és legfontosabb videojáték-piacának számító Dél-Korea sem.

Oculus-kész

A belépési küszöb azonban nem csak a VR-sisak ára, hanem a minimálisan ajánlott konfiguráció miatt is magas: az Oculus szerint legalább Nvidia GTX 970 vagy AMD Radeon R9 290 videokártya és Intel i5-4590 szintű processzor szükséges a felhőtlen virtuálisvalóság-élményhez. A felsőkategóriás VGA azért szükséges, mert két 1080x1200 felbontású panelt kell meghajtania 90 Hz-es képfrissítési sebesség mellett – elsősorban ez utóbbi jelenti a kihívást az "olcsóbb" videokártyáknak, amennyiben magas részletesség mellett kívánunk élvezni egy komplex grafikájú játékot.

Már a fenti, önmagában semmire se jó páros is 170-180 ezer forint körül mozog, ehhez jön a mintegy 220 ezer forintos Oculus Rift, tehát 400 ezer forintnál tartunk úgy, hogy a PC többi alkatrészéről és a külső perifériákról nem is beszéltünk. A cég elindított egy minősítési rendszert is PC-gyártók számára, és honlapján a VR-sisak mellett az ASUS, a Dell és az Alienware "Oculus Ready" gépeit is kínálja, az alapkonfigurációk nettó ezer dollárról indulnak.

Kezdődhet a VR-háború

A VR-sisak fejlesztésének első szakaszát finanszírozó Kickstarter-kampány során, 2012 augusztusában az eredetileg kitűzött negyedmillió dolláros célösszeg tízszeresét dobták össze az érdeklődők. Az ő nélkülözhetetlen segítségüket az Oculus most egy ingyenes kereskedelmi példánnyal jutalmazza.

A cég ezt követően 75 millió dollárnyi kockázati tőkét is bevont, az igazi meglepetés azonban a Facebook belépése volt: a közösségi oldal kétmilliárd dollárt fizetett az Oculusért. Két legendás szakember is csatlakozott a fejlesztőkhöz, először John Carmack, majd Michael Abrash jelentette be, hogy az Oculusnál folytatják karrierjüket – utóbbi már a Valve-nél is sokat foglalkozott a virtuális valóság megvalósításának műszaki kihívásaival.

Az Oculus Riftnek egyelőre még csak egy kihívója van, bár a Samsung GearVR-ja árban és tudásban is messze alatt van. Idén viszont elvileg két további nehézsúlyú versenyző is belép a piacra, a Sony-féle PlayStation VR és a HTC-Valve együttműködésben készülő Vive. Komoly árversenyre nem érdemes számítani, a Sony eszköze ugyanis csak PlayStation 4-gyel lesz használható, a HTC Vive pedig az egészalakos mozgáskövető rendszer miatt tippünk szerint a majdani speciális kontrollerrel kiegészített Oculus Riftnél is drágább lesz, de legalábbis olcsóbb aligha.

A Juniper Reserch piackutató cég becslése szerint 2020-ig összesen 30 millió VR-sisak talál majd gazdára, a SuperData Research pedig 1,9 millió PlayStation VR eladását várja – idénre. A VR-eszközök terjedését az árszint mellett a rendelkezésre álló tartalom mennyisége és minősége is erősen befolyásolni fogja. Az Oculus 2016 végéig mintegy száz támogatott játékot ígér.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Tudod mennyit keres egy jó Java-fejlesztő? Tudod mennyi nyitott pozíció van csak itthon? A kereslet nagy, a kínálat kicsi. Reagáltunk az igényekre.