Szerző: Hlács Ferenc

2015. június 12. 10:25

Itt a végleges Oculus Rift

Bemutatkozott a véglegesített Oculus Rift: a várva várt VR-szemüveghez vezeték nélküli Xbox One kontroller is jár majd, a gyártó és a Microsoft együttműködésének köszönhetően. Az Oculus ettől függetlenül egy saját fejlesztésű egyedi kontrollerpárost is kiad a headset mellé.

Feszült várakozás után végre lerántotta a leplet VR szemüvegének végleges modelljéről az Oculus. Az már idén év elején kiderült, hogy a headset 2016 első negyedévében kerül a boltokba, eddig azonban a Facebook tulajdonában lévő vállalat csak a fejlesztés különböző stádiumaiban lévő prototípusokat mutatta meg a közönségnek.

Két kijelző, integrált fejhallgatók

Az Oculus Rift E3 konferencián leleplezett véglegesített modellje sok tekintetben hasonlít a Crescent Bay kódnevű verzióra, noha a gyártó a készülék számos pontján végzett kisebb-nagyobb javításokat, átalakításokat. A Rift legfontosabb megkülönböztető jegye számos rivális megoldással szemben, - például a kijelzőként okostelefont használó eszközökkel, mint a Samsung Gear VR - hogy nem egy, hanem két független panelt használ. A "lapos" tartalmat 360 fokossá formáló optika mögött két AMOLED kijelző dolgozik, az AnandTech szerint összesen 2160x1200-as felbontással, a kijelzők egyenként tehát jó eséllyel 1080x1200 pixelt kaptak. A készülék optikája igény szerint állítható, ez különösen a szemüvegeseknek jöhet jól, akik a headset párnázására használt szivacscsíkokat is egyszerűen cserélhetik.

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

Az VR szemüveghez, akárcsak az említett Crescent Bay protoítpushoz, a fejpántra szerelt fejhallgató, valamint beépített mikrofon is tartozik. A fejhallgatók cég szerint 3D hangzást biztosítanak, - ami jól jön ha tényleges 3D élmény a cél - ugyanakkor igény szerint le is vehetők, ha a felhasználó inkább saját fejhallgatóját használná.

A felhasználó mozgásának követését a gyártó külső érzékelőkkel oldotta meg: a szemüveg infravörös LED-jeit figyelő szenzorokat a játéktér peremén kell elhelyezni, ahonnan azok precízen, alacsony késleltetéssel követik a játékos pozícióját és mozdulatait. Ez valamivel komplikáltabb megoldás mint más a hasonló termékeknél alkalmazott, magára a headsetre szerelt érzékelők alkalmazása - cserébe viszont pontosabb eredményeket produkál, illetve a VR szemüveg súlyához sem adódik hozzá.

Xbox One kontroller és saját fejlesztésű joystick

Az E3-on az is világossá vált, hogy az Oculus, a termékéhez készült játékok irányítását kontrollerekkel képzeli el, ennek kapcsán a gyártó a Microsofttal lépett együttműködésre: minden Oculus Rifthez egy vezeték nélküli Xbox One kontroller jár majd, a frissen bejelentett PC-s wireless adapterrel - fontos azonban hangsúlyozni, hogy az adapter csak Windows 10-et futtató számítógépekkel használható. A headset kapcsán szerencsére nincs ilyen megkötés, az Windows 7, illetve újabb rendszerekkel működik. Az Xbox One kontroller mindenesetre egyáltalán nem rossz választás a cég részéről, az sok játékosnak már ismert és kedvelt terepet jelent.

A vállalat ugyanakkor nem áll meg itt, mondván, a VR-rel érkező új műfajok újfajta irányítást kívánnak - ezt a cég saját fejlesztésű Oculus Touch joystickjaival oldaná meg. A szokatlan külsejű, vezeték nélküli kontrollerpárossal a két kéz külön használható, azokon a klasszikus analóg kar mellett két gomb, valamint egy analóg ravasz is helyet kapott. A készüléket az Oculus infravörös követőrendszere a headsethez hasonlóan képes pozicionálni, de maguk az eszközök is képesek minimális mozgáskövetésre, így például különböző funkciók köthetők az ujjak adott pozícióihoz is. Az Oculus Touch a szemüveggel ellentétben egyelőre még viseli a prototípus címkét, (a bemutatott verzió Half Moon névre hallgat) az elkészült verzió ugyanakkor a Rifttel együtt rajtol majd.

Na és a tartalom?

Az Oculus és a Microsoft együttműködése azonban túlmutat a kontrollereken, a VR-szemüveg ugyanis az Xbox-to-Windows játékstreaminget is támogatja majd. Ez sajnos nem jelenti, hogy az Xbox One-ra készült játékok egyből teljes VR-pompában lesznek játszhatók: a Rift viselői egy jókora, kétdimenziós virtuális vásznon látják majd maguk előtt az egyes címeket.

00:57
 

Oculus Rift Reveal - Step Into Rift

Még több videó

A kiforrott hardver persze nem sokat ér tartalom nélkül, a gyártó ennek megfelelően az eseményen néhány készülőben lévő játékot is felsorolt, ilyen az EVE: Valkyre, a Chronos, illetve az Edge of Nowhere is, de a kipróbálható demók között a Damaged Core, az Esper, az AirMech és a Lucky's Tale is ott van. A vállalat továbbá komoly erőforrásokat fordít a független játékfejlesztők motiválására, azok támogatásába nem kevesebb mint 10 millió dollárt fektet.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 14. 17:46

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.