Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Itt a végleges Oculus Rift

Hlács Ferenc, 2015. június 12. 10:25
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Bemutatkozott a véglegesített Oculus Rift: a várva várt VR-szemüveghez vezeték nélküli Xbox One kontroller is jár majd, a gyártó és a Microsoft együttműködésének köszönhetően. Az Oculus ettől függetlenül egy saját fejlesztésű egyedi kontrollerpárost is kiad a headset mellé.

Feszült várakozás után végre lerántotta a leplet VR szemüvegének végleges modelljéről az Oculus. Az már idén év elején kiderült, hogy a headset 2016 első negyedévében kerül a boltokba, eddig azonban a Facebook tulajdonában lévő vállalat csak a fejlesztés különböző stádiumaiban lévő prototípusokat mutatta meg a közönségnek.

Két kijelző, integrált fejhallgatók

Az Oculus Rift E3 konferencián leleplezett véglegesített modellje sok tekintetben hasonlít a Crescent Bay kódnevű verzióra, noha a gyártó a készülék számos pontján végzett kisebb-nagyobb javításokat, átalakításokat. A Rift legfontosabb megkülönböztető jegye számos rivális megoldással szemben, - például a kijelzőként okostelefont használó eszközökkel, mint a Samsung Gear VR - hogy nem egy, hanem két független panelt használ. A "lapos" tartalmat 360 fokossá formáló optika mögött két AMOLED kijelző dolgozik, az AnandTech szerint összesen 2160x1200-as felbontással, a kijelzők egyenként tehát jó eséllyel 1080x1200 pixelt kaptak. A készülék optikája igény szerint állítható, ez különösen a szemüvegeseknek jöhet jól, akik a headset párnázására használt szivacscsíkokat is egyszerűen cserélhetik.

Az VR szemüveghez, akárcsak az említett Crescent Bay protoítpushoz, a fejpántra szerelt fejhallgató, valamint beépített mikrofon is tartozik. A fejhallgatók cég szerint 3D hangzást biztosítanak, - ami jól jön ha tényleges 3D élmény a cél - ugyanakkor igény szerint le is vehetők, ha a felhasználó inkább saját fejhallgatóját használná.

A felhasználó mozgásának követését a gyártó külső érzékelőkkel oldotta meg: a szemüveg infravörös LED-jeit figyelő szenzorokat a játéktér peremén kell elhelyezni, ahonnan azok precízen, alacsony késleltetéssel követik a játékos pozícióját és mozdulatait. Ez valamivel komplikáltabb megoldás mint más a hasonló termékeknél alkalmazott, magára a headsetre szerelt érzékelők alkalmazása - cserébe viszont pontosabb eredményeket produkál, illetve a VR szemüveg súlyához sem adódik hozzá.

Xbox One kontroller és saját fejlesztésű joystick

Az E3-on az is világossá vált, hogy az Oculus, a termékéhez készült játékok irányítását kontrollerekkel képzeli el, ennek kapcsán a gyártó a Microsofttal lépett együttműködésre: minden Oculus Rifthez egy vezeték nélküli Xbox One kontroller jár majd, a frissen bejelentett PC-s wireless adapterrel - fontos azonban hangsúlyozni, hogy az adapter csak Windows 10-et futtató számítógépekkel használható. A headset kapcsán szerencsére nincs ilyen megkötés, az Windows 7, illetve újabb rendszerekkel működik. Az Xbox One kontroller mindenesetre egyáltalán nem rossz választás a cég részéről, az sok játékosnak már ismert és kedvelt terepet jelent.

A vállalat ugyanakkor nem áll meg itt, mondván, a VR-rel érkező új műfajok újfajta irányítást kívánnak - ezt a cég saját fejlesztésű Oculus Touch joystickjaival oldaná meg. A szokatlan külsejű, vezeték nélküli kontrollerpárossal a két kéz külön használható, azokon a klasszikus analóg kar mellett két gomb, valamint egy analóg ravasz is helyet kapott. A készüléket az Oculus infravörös követőrendszere a headsethez hasonlóan képes pozicionálni, de maguk az eszközök is képesek minimális mozgáskövetésre, így például különböző funkciók köthetők az ujjak adott pozícióihoz is. Az Oculus Touch a szemüveggel ellentétben egyelőre még viseli a prototípus címkét, (a bemutatott verzió Half Moon névre hallgat) az elkészült verzió ugyanakkor a Rifttel együtt rajtol majd.

Na és a tartalom?

Az Oculus és a Microsoft együttműködése azonban túlmutat a kontrollereken, a VR-szemüveg ugyanis az Xbox-to-Windows játékstreaminget is támogatja majd. Ez sajnos nem jelenti, hogy az Xbox One-ra készült játékok egyből teljes VR-pompában lesznek játszhatók: a Rift viselői egy jókora, kétdimenziós virtuális vásznon látják majd maguk előtt az egyes címeket.

A kiforrott hardver persze nem sokat ér tartalom nélkül, a gyártó ennek megfelelően az eseményen néhány készülőben lévő játékot is felsorolt, ilyen az EVE: Valkyre, a Chronos, illetve az Edge of Nowhere is, de a kipróbálható demók között a Damaged Core, az Esper, az AirMech és a Lucky's Tale is ott van. A vállalat továbbá komoly erőforrásokat fordít a független játékfejlesztők motiválására, azok támogatásába nem kevesebb mint 10 millió dollárt fektet.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.