Szerző: Gálffy Csaba

2014. november 7. 13:52

Letörte a kiadók éhséglázadását a Google

Meghajolt az utolsó német kiadó is, engedélyezi oldalainak indexelését és a kivonatok átvételét a Google felületeire. Ezzel pont került az évek óta húzódó harc végére, a Google sikeresen verte vissza a kiadók pénzbehajtási kísérletét.

Feladja a Google ellen folytatott csatáját az Axel Springer - jelentette be a német kiadó. A döntés értelmében a cég a Google számára ingyenesen elérhetővé teszi oldalainak indexelését és eltekint korábbi fizetési követelésétől. A kiadó fenntarthatatlannak ítélte a harc folytatását, miután a Google oldalairól származó forgalma a töredékére esett, ez pedig jelentős bevételkiesést okozott.

Pedig még törvényt is írattak

A német kiadók hosszú ideje próbálnak fogást találni a Google-on, és igyekeznek valamilyen fizetséget kicsikarni a keresőóriástól, amiért az (álláspontjuk szerint) élősködik az online portálokon és magazinokon, ingyen indexeli és veszi át saját felületeire azok tartalmait. A kiadók vezetői ezért úgy döntöttek, hogy a céget a szellemi tulajdonnal fogják meg, a tartalmak átvételéért pedig a  pénzt kérnek a Google-től, ennek érdekében a mechanizmust létrehozó szabályozást is kilobbizták a német kormánynál. A törvénybe foglalt rendszer szerint minden, a puszta linknél több tartalom a szerzői jog védelme alatt áll, az kizárólag a jogtulajdonos beleegyezésével publikálható más felületen - ideértve a cikkek címét és rövid kivonatát is, ami a Google felületein megjelent.

Mathias Döpfner, az Axel Springer elnök-vezérigazgatója. Rövidebbet húzott.

A Google azonban kitartott amellett, hogy az indexelés és a saját oldalakon, például a News szolgáltatásban való részvétel mindkét félnek kölcsönösen előnyös. A keresőóriás több kisebb-nagyobb kiadóval egyezséget kötött, az Axel Springer és néhány más szereplő azonban ragaszkodott a fizetős megoldáshoz. A Google ezt visszautasította és az indexelésért pénzt kérő kiadók bővített tartalmait eltávolította adatbázisából, a felületeken így csak cím és link mutatott a kiadó cikkeire. A hatás természetesen nem maradt el, a kiadók online felületeire érkező forgalom meredeken visszaesett, sok tízezer eurós azonnali kárt okozva a tulajdonosoknak. Az információk szerint a keresőből érkező forgalom 40 százalékkal, a Google News felületről érkező forgalom pedig 80 százalékkal esett vissza.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A hatást látva az Axel Springer végül meghátrált, és négy online magazinja, a welt.de, a computerbild.de, a sportbild.de és az autobild.de esetében elérhetővé tette az ingyenes indexelést. "Amennyire szomorú, legalább pontosan látjuk, hogy a diszkriminációnak milyen hatalmas következményei vannak, és a Google piaci erőfölénye milyen büntetést jelent azoknak a szereplőknek, amelyek jogaikat szeretnék gyakorolni".

A Google üdvözölte a kiadó döntését: "öröm, hogy a Springer publikációiból visszatérnek a rövid kivonatok a Google felületeire" - mondta a cég közleményében. Az emailen szétküldött dokumentum szerint az Axel Springer volt a legutolsó szereplő, amely nem adta át ingyen a tartalmait, döntésével így pont került az évek óta húzódó vita végére. "Mintegy 500 millió klikket küldünk a német kiadók oldalaira minden hónapban, a hirdetési együttműködésünk révén pedig több mint egymilliárd eurót fizettünk ki nekik az elmúlt három évben" - érvel a Google a partneri kapcsolat mellett.

Csatát nyert a Google, a háború folytatódik

A Google európai dominanciája ellen több fronton küzdenek a kontinens szereplői, ezek közül csak az egyik a fenti német terület. Másik, hosszabb távon fontosabb terep az Európai Unió által indított vizsgálat, amelyet hamarosan két másik követhet. Ezekről részletesen a hivatkozott cikkekben írtunk, összefoglalva az európai szereplők lobbizásának hatására a versenyügyi hatóságok egyeztetést kezdeményeztek a Google-lal annak érdekében, hogy a vállalat saját, keresőhöz nem kapcsolódó online szolgáltatásait ne a kereső hátán, azzal összekapcsolva tegye népszerűvé - letaszítva az európai szereplőket ezzel. A vitáról itt írtunk részletesen, itt pedig már a fejleményeket vettük alaposan szemügyre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról