Szerző: Gálffy Csaba

2014. április 22. 12:07

Axel Springer: rettegünk a Google-től

Hosszú nyílt levélben válaszolt az Axel Springer elnök-vezérigazgatója a Google önfényezésére. A levél érdekes olvasmány, jó leltárát nyújtja annak, hogy hogyan látják saját és a Google szerepét az európai kiadók a kontinens digitális piacterén.

Hosszú válaszlevelet írt Mathias Döpfner, az Axel Springer elnök-vezérigazgatója Eric Schmidtnek, a Google elnökének. Schmidt eredeti levelében az európai kritikusok sokszor felemlegetett érveire igyekezett választ adni, cégét pedig úgy pozicionálni, amely hatalmas lehetőségeket teremt partnereinek és a felhasználóknak, nem pedig domináns, piaci erőfölényével visszaélő monopólium.

Sokszoros dominancia

"Nemcsak a világ legnagyobb keresőmotorja a Google-é , hanem a YouTube révén (amely amúgy a második legnagyobb kereső) a legnagyobb videós platform, a Chrome-mal a legnagyobb böngésző, a Gmaillel a legszélesebb körben használt email-szolgáltatás és az Androiddal a legnagyobb mobil operációs rendszer is" - emlékeztet Döpfner rögtön a nyílt levél elején. A Google látványos üzleti sikerei valóban csodálatra méltóak a német vezér szerint, ez azonban a vita kontextusában nem valódi dicséret.

"Függünk a Google-től" - ismeri el Döpfner, ez az oka a Google-Springer viszony skizofrén voltának. Ugyanis a Google a kiadó fontos üzleti partnere, az online kiadványok látogatottságának jelentős része származik a keresőtől, a más formában nem értékesített reklámhelyeket pedig az AdSense rendszerében értékesíti az Axel Springer, így bevételt is hoz a Google. Döpfner szerint azonban ez a partnerség nem egyenrangú felek között zajlik, a kiadó függő viszonyban van a keresővel. "Nem tudunk olyan alternatíváról, amely akár részben hasonló műszaki adottságokkal rendelkezne, mint a [Google-féle] automatizált reklámértékesítés" - mondja ki Döpfner. Az az ellenérv, hogy "ha nem tetszik a Google, akkor ki lehet onnan vonulni" nevetséges, állítja a kiadó vezetője, a 91,2 százalékos német keresőpiaci részesedéssel rendelkező Google elhagyása azzal lenne egyenértékű, mintha a cég "csatlakozna az ámisokhoz".

Politikai kérdés

Döpfner szerint a Google európai helyzete mára fontos politikai kérdéssé vált, amellyel már nem csak a nemzeti hatóságok, de Brüsszel is igen behatóan foglalkozik. Eddig azonban ennek a figyelemnek vajmi kevés hatása volt a piacra, a Google folyamatosan saját, a keresőtől egyébként független szolgáltatásai felé tereli a felhasználókat,

Axel Springer, a Dávid?

Az Axel Springer vezére expliciten Dávidnak nevezi a cégét a Google-Góliáttal szemben, a német gyökerű médiabirodalom azonban minden, csak nem kicsi. A vita kontextusához érdemes azt is hozzátenni, hogy a cég viszonylag későn ébredt, az online szolgáltatások dolgában nem csak a Google mögött, de más, médiás gyökerű konglomerátumok mögött (Schibsted, Sanoma) is lemaradásban van. Ezen dolgozik a cég, tavaly ősszel például fitnesz-szolgáltatást vásárolt.

A vezérigazgató kifogásolja azt is, hogy az európai és nemzeti versenyhivatalok milyen óvatosan bánnak a Google-lel. Döpfner példaként a Bildet hozza fel, amely a nyomtatott hirdetési piac mintegy 9 százalékát birtokolja, ez az arány is elég volt azonban ahhoz, hogy a lapot évtizedekig piacdomináló entitásként osztályozza a német szövetségi kartellügyi iroda és elegendő érv volt az Axel Springer tévés és regionális lapok piacán történő bevásárlásainak megakadályozására. Ehhez képest a Google Németországban élvezett, mintegy 60 százalékos piaci részesedése a digitális hirdetések piacán elképesztő erőfölényt jelent, amelynek azonban a hatóságok egyelőre nem szabnak érdemi gátakat.

Átláthatóságot!

Ahogy a netsemlegesség kérdésében, úgy a Google esetében is az átláthatóság lenne az első állomás a helyzet normalizálása felé - mondja Döpfler. Ahogy az internetszolgáltatóktól már a hatóságok megkövetelik, hogy pontosan mutassák be, hogyan diszkriminálnak bizonyos típusú adatcsomagok ellen, úgy a Google esetében is a keresési algoritmus pontos leírására, az egyes változások bemutatására lenne szükség, ez tenné valamivel korrektebbé a kereső viselkedését.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Ez sem kerüli meg azonban a fontos problémát, hogy a kereső felületét a Google saját alternatív szolgáltatásainak reklámozására használja, értelemszerűen teljesen ingyen. Ez Döpfler szerint a piaci erőfölénnyel való visszaélés klasszikus esete, amely ellen a versenyügyi hatóságoknak már régen fel kellett volna lépni. A brüsszeli illetékesek végül vizsgálatot indítottak, az EU által felkínált kompromisszumos megoldással azonban a német vezér roppant elégedetlen.

A tervezett, az EU biztosa által és a Google által is elfogadott egyezség szerint a Google a saját szolgáltatásai mellett a versenytársak szolgáltatásait is fel kell kínálja, ez utóbbiért azonban fizetni kell. Döpfler szerint ez a kompromisszum csupán egy újabb bevételi forrást hoz a Google-nek, miközben az eredeti problémát, a saját felület ingyenes és versenyellenes használatát nem akadályozza meg. [Az Axel Springer vezére ezután hosszan ír a Google adatkezelési problémáiról és a felhasználók információival való visszaélés lehetőségéről.]

Nem a kihalófélben lévő dinoszauruszok segélykiáltása

Döpfner igyekszik leszögezni, hogy érvei nem a "régi", analóg média álláspontját tükrözik. Az Axel Springer profitjának 62 százaléka származik a digitális kiadványokból, vagyis már a cég is komoly online szereplőnek számít. A megfogalmazott félelmeket pedig nem csak a kiadók, de az adatvédelmet zászlajukra tűző civilek, igazi digitális bennszülöttek is átérzik és osztják - mondja a vezérigazgató.

Hogyan lehet a Google ellen versenyezni? - teszi el a kérdést a levél. A cég 16 éve jár az élen a felhasználókra vonatkozó adatok gyűjtésében, szelektálásában, feldolgozásában, értelmezésében, több tízezer fejlesztő évtizedes munkája van a keresőóriás rendszereiben. A Google ráadásul elképesztő ütemben terjeszkedik, Döpfler a Nest és a Titan Aerospace felvásárlása mellett a cég autós kezdeményezését említi olyan példaként, amelyben a Google monetizálni fogja megszerzett tapasztalatait. "Ilyen környezetben a Google versenyelőnye nem tüntethető el pusztán gazdasági erőforrások átrendezésével", és akkor még nem beszéltünk az olyan digitális szupercégek hatásáról, mint az Amazon és a Facebook."

Eric Schmidt eredeti levele és Mathias Döpfner válaszlevele itt olvasható angol nyelven.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról