:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2025. szeptember 15. 12:39

Perel a Rolling Stone anyacége a Google AI összefoglalói miatt

Első alkalommal viszi bíróság elé nagy kiadó a problémát, amit a Google keresőbe épített AI Overview funkció hozott a médiapiaci szereplők számára.

Az Anthropic és a Perplexity után a Google is célkeresztbe került a kiadók tartalmainak illegális felhasználásáért az AI Overview funkció kapcsán. A Google kereső találati oldalának tetején megjelenő, AI által készített összefoglalókkal kapcsolatban a kiadók sorra jelezték az elmúlt hónapok során azt is, hogy számokban mérhetővé vált a forrásoldalak forgalmának drámai visszaesése.

A friss keresetet a többk közt Rolling Stone, Billboard, Variety, Hollywood Reporter és a Deadline amerikai sajtótermékeket működtető Penske Media Corporation (PMC) nyújtotta be, ami a Google és az anyacég Alphabet mellett számos más AI-fejlesztőt is felelősségre vonna a szerzői joggal védett írott tartalmak jogtalan felhasználásáért. Jay Penske, a PMC vezérigazgatója szerint vezető globális kiadóként felelősséggel tartoznak a digitális média jövőjéért és integritásááért, amit jelenleg „veszélyeztetnek” a Google jelenlegi gyakorlatai.

A PMC által megfogalmazott vád szerint a Google egyenesen visszaél piaci monopóliumával, mikor a kiadó tartalmait újraközli az összefoglalókban, és az AI modellje fejlesztéséhez is felhasználja ezeket a tartalmakat. A jogi képviselők érvelése szerint a Penske Media ugyan lehetővé teszi a Google számára a weboldalai feltérképezését a forgalomterelésért cserébe, amivel támogatja a nyílt kereskedelmi webet, de a keresőcég új fejlesztései már egy másfajta tranzakciót és együttműködést igényelnek, amihez a PMC és más kiadók nem feltétlen járulnak hozzá. A jelen helyzetben egyetlen lehetősége van a kiadóknak, - ha teljesen kivonulnak, és nem engedélyezik a Google keresőnek az indexelést, de ezzel kvázi láthatatlanná válnának.

pereskedesgoogle

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk!

3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk! 3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

A kereset azt is állítja, hogy a Penske termékei jelentős visszaesést mértek a Google-keresésekből érkező átkattintások számában az AI-összefoglalók bevezetése után, ami kevesebb hirdetési bevételt jelent a kiadó számára, és veszélyezteti az előfizetési és affiliate bevételeket is.

A Pew Research Kutatóközpont július végén publikálta saját tanulmányát is, mely alátámasztja a sejtést, hogy a Google AI Overview eszköze valójában inkább csökkenti a külső webhelyekre érkező forgalmat, mivel a felhasználók sokkal kisebb valószínűséggel kattintanak át más webhelyekre, és gyakran az összefoglalóval zárják a keresési folyamatot. A független amerikai adatszolgáltató 900 amerikai felnőtt online tevékenységét vizsgálta meg közel 69 ezer Google-keresésen keresztül idén márciusban. Az eredmények szerint amikor a kereső AI-összefoglalót jelenített meg, a keresési tevékenységnek csak 8 százaléka hozott kattintást egy hagyományos találatra, szemben azzal a 15 százalékkal, amit az összefoglaló nélküli találatok esetében mértek. Az AI-összefoglalóban megjelenített forráslinkekre pedig rendkívül kevesen kattintanak át, mindössze az esetek 1 százalékában.

A SimilarWeb digitális piaci adatszolgáltató kimutatása szintén hasonlót mutat, a HuffPost asztali és mobilos weboldalainak organikus keresésekből származó forgalma az elmúlt három évben több mint felére esett vissza, és a Washington Post esetében is körülbelül ekkora csökkenést lehet látni.

A Google vezetői szerint a vállalat továbbra is elkötelezett a webes forgalom növelése iránt, és továbbra is tartja magát ahhoz az állításhoz, hogy az AI Overview összefoglalók megtekintése után a felhasználók jobb eséllyel kattintanak a forráslinkekre, és több időt töltenek a híroldalakon. A keresőcég nemrég említette azt is, hogy az AI Overview áttekintések 10 százalékkal több Google-keresést eredményeztek. A Penske Media panasza egyébként azt is kiemeli, hogy a Google nem szolgáltat elég hiteles és hivatalos adatot az AI összefoglalóval kapcsolatban, így az áttekinthetőség és transzparencia terén is lenne mit javítani. 

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról