:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2025. július 7. 10:37

Besokalltak a kiadók a Google AI-összefoglalóitól

Idő kérdése volt, hogy a kiadók lépéseket kezdeményezzenek a Google keresőben megjelenő, tartalmaikat felhasználó AI-összefoglalók miatt, amire nem meglepő módon az Európai Unióban kerül sor.

Független kiadók csoportja nyújtott be trösztellenes panaszt a Google AI Overview eszköze miatt június végén az Európai Bizottságnak – jelentette a Reuters. Az Independent Publishers Alliance szerint a Google visszaél piaci dominanciájával az online keresés piacán, így a csoport ideiglenes intézkedést szeretne, hogy megakadályozhatók legyenek a további károk, melyeket állításuk szerint a keresőcég új eszköze okoz számukra. A Google évek óta küzd az európai szabályozó hatóságokkal különböző versenyellenes magatartásokkal kapcsolatos ügyekben, ez magában nem újdonság, viszont a panasz lökést adhat annak a folyamatnak, hogy az unió vizsgálni kezdje és érdemben foglalkozzon a generatív AI eszközök online tartalmakra és versenyre gyakorolt hatásaival.

A találati oldalak tetején megjelenő, AI által készített összefoglalókat már havonta átlagosan 1,5 milliárd ember látja és a többségük használja is, azaz az összefoglalóban szereplő linkekre kattint. Május óta ráadásul a keresőcég elkezdett hirdetéseket is megjeleníteni az összefoglalókon belül. A kiadók szerint a keresőmotor-szolgáltatás visszaél a webes tartalmaikkal - ahogy a Google keresőből egyre inkább válaszadó robottá alakul, magával hozza azt is, hogy zuhanópályára került a kiadók forgalma, ezáltal olvasottsága és bevétele is. A csoport szerint a kiadóknak nincs lehetőségük arra, hogy a tartalmaik felhasználását letiltsák az AI szolgáltatás mögött álló nagy nyelvi modell betanításához, vagy az összefoglalóik felhasználásához.

aioverview

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani!

Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

Hyperscaler vagy hazai felhő? Lehet, hogy nem kell választani! Egy jól felépített hibrid vagy multicloud modellben a különböző felhők nem versenytársai, hanem kiegészítői egymásnak.

A Wall Street Journal problémával foglalkozó cikke szerint az amerikai kiadók esetében már számokban is mérhető a portálok forgalmának drámai visszaesése. A HuffPost asztali és mobilos weboldalainak organikus keresésekből származó forgalma az elmúlt három évben több mint felére esett vissza, és a Washington Post esetében is körülbelül ekkora csökkenést lehet látni – mutatja a SimilarWeb digitális piaci adatszolgáltató friss kimutatása. A Business Insider a múlt hónapban építette le munkaerőállománya 21 százalékát, amit az extrém forgalmi visszaeséssel magyarázott többek közt.

A SimilarWeb számai is alátámasztják az állítást, mivel a híroldal forgalma 55 százalékkal csökkent a 2022 április és 2025 április közti időszakban. A Wall Street Journal organikus keresésből származó forgalma áprilisban ugyan nőtt a három évvel korábbihoz képest, de a teljes forgalomhoz viszonyítva 29%-ról 24%-ra csökkent az aránya.

A Google vezetői szerint a vállalat továbbra is elkötelezett a webes forgalom növelése iránt, és továbbra is tartja magát ahhoz az állításhoz, hogy az AI Overview összefoglalók megtekintése után a felhasználók jobb eséllyel kattintanak a forráslinkekre, és több időt töltenek a híroldalakon - tehát lényegében még hasznos is a kiadók számára.

Október 13-án, hétfőn "A modern CI / CD alapjai" címmel ONLINE képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról