Ideje végleg elengedni a Nokiát, mint okostelefon-márkát
A HMD januári átmárkázása, illetve átpozícionálása már előre jelezte, hogy a finnországi székhelyű cég idő előtt szakíthat a Nokia márkanevű új okostelefonok forgalmazásával.
A Nokia a mobilpiac egykor fényesen ragyogó csillagából éppúgy hullócsillaggá vált, akárcsak a BlackBerry, ám az előző évtizedben több kísérlet is született a patinás márka megmentésére, illetve átmentésére.
Ezek egyike volt a Microsoft-féle felvásárlás, mely végül csúfos bukásnak bizonyult, a Nokia márkanév használatának joga a jelentős szabadalomportfólióval együtt pedig ezt követően került a finnországi HMD-hez, melynek hátterében a legnagyobb tajvani bérgyártó, a Foxconn, illetve annak milliárdos tulajdonosa, Terry Gou állt főrészvényesként.
A 2016 decemberében létrejött HMD (mely eredetileg a Hon Hai Mobile Devices rövidítéséből állt össze) a kezdetektől fogva licencelte és használta a "Nokia Mobile" márkanevet, illetve ezen a néven dobott piacra több tucatnyi új butatelefont és okostelefont az évek során.
Kollektív sárfürdő egy kiszivárgott fejvadász db-ben Tanmese egy Temuról rendelt fejvadász cégről és a hazai IT morális talapzatról lelépő, elit öngyilkos alakulatáról.
A HMD ugyanakkor már az eredetileg 2026-ig szóló névhasználati licenc lejárta előtt megkezdte saját újrapozícionálását, átmárkázását, így született meg idén a Human Mobile Devices brand, változatlan rövidítés mellett. A cég azóta gyakorlatilag csak saját márkájának felépítésére fókuszál, az okostelefon-piacon pedig kizárólag saját márkeneves termékekkel állt elő.
A társaság legutóbb a nyáron igyekezett nagyot dobbantani a Skyline-nal, illetve a butatelefonok mezőnyében is előrukkolt a saját égisze alatt készülő Barbie-mobillal - hosszú hónapokkal annak bejelentése után. Eközben az utolsó Nokia márkanevű okostelefon éppen egy éve, 2023. szeptember 14-én jelent meg a tengerentúlon, ez volt C210, mely már el sem jutott Európába.
A márkastratégia változásáról a nyáron beszélt az Economic Times-nak a HMD vezérigazgatója, Jean-Francois Baril, akitől a lap többek közt megtudta, hogy a vállalat már tavaly augusztusban megegyezett a Nokiával az okostelefon-gyártás lassú leépítéséről, a 2026-ig szóló licenc esetleges megújítása pedig szóba sem került, legfeljebb annyiban, hogy a cégvezető közölte, a HMD nyitott a finn gyártóval folytatott további együttműködésre, ugyanakkor ez már nem jár kizárólagossággal.
A Nokia, mint okostelefon-márka a Microsofttal való szakítást követően soha nem tért már vissza régi fényéhez, a HMD pedig az évek során láthatóan az igazán márkahű vásárlók egyre apadó táborát próbálta megszólítani. Az utóbbi egy-két évben a cég jobb híján igyekezett a fenntarthatóság köré építeni termékstratégiáját, így például elsők között mutatott be otthon is könnyen szerelhető okostelefonokat.
A rendkívül kompetitív globális okostelefon-piacon azonban a HMD-féle Nokia sosem tudott kitörni a niche szereplők köréből, a márka lassú agóniája pedig idén csendben le is zárult, miután már egy éve semmi jele annak, hogy a HMD újabb Nokia márkájú okostelefon piacra dobására készülne.