Szinte trendi a butatelefon a Z-generációnál
A butatelefonok, avagy funkciómobilok eladási számai lefelé ívelnek, ezzel szemben az Egyesült Államokban tavaly enyhe „emelkedés” volt megfigyelhető, és egyre több cikk tesz róla említést, hogy a képernyőtől besokallt Z-generációsok egy szelete előnyben részesíti a nyomógombos darabokat, egyrészt a nosztalgia, másrészt a mentális egészség miatt. Hazánkban ez a jelenség nem igazán látható a megkérdezett szakemberek szerint.
A popkultúra, a zeneipar és a videójáték-ipar trendjei mind azt mutatják, hogy a nosztalgiára vágyó vásárlók potenciális piacot jelentenek, legyen szó klasszikus játékkonzolokról, zenelejátszókról, de erről árulkodik akár a vinyl-lemezek és polaroidkamerák népszerűségének felfutása. Az SNES Classic Mini konzolból a Nintendo például több mint ötmillió darabot adott el egy évvel azután, hogy 2017-ben piacra dobta a készüléket. Ezt tükrözik a mobilpiacon a régi modellek újraélesztett kiadásai (Alcatel Go Flip 3, Nokia 3310 Dual Sim, Nokia 8110 4G), vagy hogy egyes gyártók olyan feature telefonokkal egészítik ki a portfóliójukat, amik csak a legalapvetőbb funkciókat kínálják, így a hívás vagy SMS-zés lehetőségét, jellemzően rendkívül pénztárcabarát áron.
A funkciómobilok nem rendelkeznek a modern készülékek markáns jellemzőivel, így nem használnak bonyolult kamerarendszereket, fejlett érintőkijelzőket, színes alkalmazásokat, bár az elmúlt néhány évben megjelent telefonok egy része Android vagy KaiOS operációs rendszert használ, így akár a legnépszerűbb appok is futtathatók a Google Play Áruházból, esetleg adott pluszban egy butított böngésző interneteléréssel. Hozzá kell tenni, hogy egyes területeken, így a fejlődő országokban nincs is sok választási lehetőségük a fogyasztóknak.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Értelemszerűen az ilyen típusú készülékek nem jelentenek különösebb veszélyt az okostelefonok dominanciájára, de továbbra is fontos részpiacról van szó. Az elmúlt évek számait nézve a piacelemzők szerint a buta-, vagy funkciótelefonok eladási számai csökkenni látszanak, mivel az okostelefonok olcsóbb modelljei is egyre hozzáférhetőbbé válnak, különösen a fejlődő országokban.
Az Egyesült Államokban azonban a globális lefelé ívelő trenddel ellenben az érdeklődés élénkülése látszik – cikkezett a jelenségről a CNBC, amiben szerepet játszhat a mentális egészség és a készülékekkel való kapcsolat egyensúlyban tartására irányuló törekvések a fiatalabb korosztály részéről. A Nokia márkanevet birtokló HMD Global állítása szerint továbbra is milliókat ad el a butamobilokból és a hagyományos kagyló kialakítású mobilokból, amiket olyan modernkori előnyökkel szereltek fel elődeikhez képest, mint a GPS vagy a hotspot lehetősége. A HMD Global telefonjainak eladásai 2022-ben nőttek az USA-ban, havonta több tízezer nyomógombos készüléket árusítottak a mobilokból, ugyan a globális szinten csökkentek - kommentált a hírt a cég.
A Counterpoint Research szerint a tavaly eladott funkciótelefonok csaknem 80 százalékát a Közel-Keleten, Afrikában és Indiában vásárolták, és érdekes mód az USA lehet a következő ígéretes piac.
Az elemzőcég szerint Észak-Amerikában a butatelefonok piaca nagyjából egyenletes, de a következő öt évben akár 5%-kal is növekedhet. A fejlődő világban továbbra is az ilyen típusú telefonkészülékek lesznek az uralkodóak, mivel nemhogy az 5G, de a 4G-hálózatok előnyeit sem igazán élvezhetik.
A magyar piacra vonatkozóan a HMD Global Magyarország, Cseh Köztársaság, Szlovákia és adriai régióért felelős sales managere, Mészáros Zoltán a HWSW-nek elmondta:
a „hagyományos”, nyomógombos készülékek piaca sokkal stabilabb és jelentősebb maradt itthon, mint ahogy azt a szakértők évekkel ezelőtt jósolták.
A klasszikus készülékek fogadtatása a különböző generációk körében is pozitív. Az idősebb vásárlók vásárlási hajlandósága mögött húzódó fő indok, hogy nem akarnak foglalkozni az okostelefonok vélt bonyolultságával, a szülők egy része pedig nem szeretné, hogy gyermeke hozzáférjen a közösségi médiához. Ehhez hozzáadódik az üzleti szegmens is: a vállalatok számára kiemelten fontos a tartósság és a hosszú üzemidő, vagy egyszerűen csak nem szeretnék minden alkalmazottjuk számára elérhetővé tenni az adatforgalmat, vagy appokat telepíteni.
Természetesen ez a piac is változik: egyre nagyobb darabszámot képviselnek a 4G-képes nyomógombos modellek, amiknek extra lendületet adott az NMHH idén márciusban véget ért készülékcsere-programja is. A Nokia 8210 4G és a Nokia 2660 Flip is, amik korábbi ikonikus Nokia modellek újragondolt változatai, és jelenleg is igen népszerűek a magyar piacon – mondta el a HMD Global képviselője.
Az eMAG-nál egyelőre nem tapasztalják, hogy jelentősen emelkedne a kereslet a „butatelefonok” vagy a feature phone-ok iránt. A hagyományos, nyomógombos készülékeket inkább az idősebb vásárlók keresik, akik nem akarják megtanulni az érintőkijelzős okostelefonok használatát. Ezek a felhasználók főleg beszélgetésre használják a készüléket, és a hagyományos mobilok okosmobiloknál hosszabb üzemideje számukra praktikusabb. Ugyanakkor ma már a nagyszülőknek, idős embereknek szánt hagyományos mobilból is érdemes a 4G hanghívást támogató modellt. Az ilyen készülékkel nem csupán a hanghívás minősége lehet jobb, a lefedettség is optimálisabb lesz Magyarországon – mondta el a HWSW-nek Hellenpack Tamás, az eMAG mobil divíziójának vezetője.
A BBC tavalyi, butamobilok visszatéréséről szóló cikkében hivatkozik még arra is, hogy a "dumbphone" kifejezésre 2018 és 2021 közt 89 százalékkal többen kerestek, mint korábban, a fellendülésben nagy szerepet játszhatott a 2017-ben feltámasztott Nokia 3310. A Deloitte szerint 2021-ben az Egyesült Királyságban minden tizedik mobiltulajdonos butamobilt használt.
Tudatosabb Z-generáció?
Adam Ferguson, a HMD Global marketingért felelős vezetője szerint az Y és Z generáció tagjainak több okból is szimpatikusak lehetnek a klasszikus készülékek. A kagylóhéj-design és a kamera "retro" esztétikája a 90-es évek és az Y2K-korszak nosztalgiáját idézik, ami az utóbbi időben ismét nagy népszerűségnek örvend, és mivel csak SMS-ek és hívások indíthatóak rajtuk, abszolút alkalmasak a digitális detoxra vágyók számára, vagy azoknak, akik komolyan szeretnék csökkenteni a képernyőidejüket. A kategóriában a Nokia 3310 még mindig örök kedvencnek számít ikonikus formája és az olyan nosztalgikus funkciók miatt, mint a Snake – mondta el a vezető a HWSW-nek.
A Nokia márkanév tulajdonosa mellett a piacon jelenlévő Punkt és a Light is pont azt a csoportot igyekeznek megszólítani kommunikációjukkal, akik több időt szeretnének a közösségi médiától távol tölteni. Bár a Light szerint az készülékük nem tekinthető hagyományos értelemben butatelefonnak, inkább a "prémium, de minimalista" jelzőket szeretik használni rá, aminek célja az alapvető funkciók betöltése mellett a felhasználó életminőségének javítása, az egészségesebb kapcsolat kialakítása a készülékkel.
Nabila Popal, az IDC Worldwide Device Trackers kutatási igazgatója szerint a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z-generációsok egy szeletének egyre vonzóbb a gondolat, hogy kiszakadjanak a folyamatos összekapcsoltságból, miután egyfajta fáradtság jellemzi őket. A Deloitte legutóbbi felmérése szerint a brit válaszadók 39%-a gondolja úgy, hogy túl sokat használja a telefonját, ez lehet az egyik oka a z egyszerűbb készülékek választásának.
A téma iránt érdeklődők Reddit-fóruma, a „r/dumbphones” moderátora szerint egyre aktívabb a párbeszéd a mentális egészségre gyakorolt hatásokkal kapcsolatban, ami a gyakorlatban például ilyen ellenlépésekben mutatkozik meg. Az adatvédelmi aggályokról szóló hírek korában is vonzóbb lehet egy olyan készülék, amiről hiányoznak az óriáscégek közösségi alkalmazásai.