:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. május 9. 09:23

Szinte trendi a butatelefon a Z-generációnál

A butatelefonok, avagy funkciómobilok eladási számai lefelé ívelnek, ezzel szemben az Egyesült Államokban tavaly enyhe „emelkedés” volt megfigyelhető, és egyre több cikk tesz róla említést, hogy a képernyőtől besokallt Z-generációsok egy szelete előnyben részesíti a nyomógombos darabokat, egyrészt a nosztalgia, másrészt a mentális egészség miatt. Hazánkban ez a jelenség nem igazán látható a megkérdezett szakemberek szerint.

A popkultúra, a zeneipar és a videójáték-ipar trendjei mind azt mutatják, hogy a nosztalgiára vágyó vásárlók potenciális piacot jelentenek, legyen szó klasszikus játékkonzolokról, zenelejátszókról, de erről árulkodik akár a vinyl-lemezek és polaroidkamerák népszerűségének felfutása. Az SNES Classic Mini konzolból a Nintendo például több mint ötmillió darabot adott el egy évvel azután, hogy 2017-ben piacra dobta a készüléket. Ezt tükrözik a mobilpiacon a régi modellek újraélesztett kiadásai (Alcatel Go Flip 3, Nokia 3310 Dual Sim, Nokia 8110 4G), vagy hogy egyes gyártók olyan feature telefonokkal egészítik ki a portfóliójukat, amik csak a legalapvetőbb funkciókat kínálják, így a hívás vagy SMS-zés lehetőségét, jellemzően rendkívül pénztárcabarát áron.

A funkciómobilok nem rendelkeznek a modern készülékek markáns jellemzőivel, így nem használnak bonyolult kamerarendszereket, fejlett érintőkijelzőket, színes alkalmazásokat, bár az elmúlt néhány évben megjelent telefonok egy része Android vagy KaiOS operációs rendszert használ, így akár a legnépszerűbb appok is futtathatók a Google Play Áruházból, esetleg adott pluszban egy butított böngésző interneteléréssel. Hozzá kell tenni, hogy egyes területeken, így a fejlődő országokban nincs is sok választási lehetőségük a fogyasztóknak.

zgen_telefon

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Értelemszerűen az ilyen típusú készülékek nem jelentenek különösebb veszélyt az okostelefonok dominanciájára, de továbbra is fontos részpiacról van szó. Az elmúlt évek számait nézve a piacelemzők szerint a buta-, vagy funkciótelefonok eladási számai csökkenni látszanak, mivel az okostelefonok olcsóbb modelljei is egyre hozzáférhetőbbé válnak, különösen a fejlődő országokban.

Az Egyesült Államokban azonban a globális lefelé ívelő trenddel ellenben az érdeklődés élénkülése látszik – cikkezett a jelenségről a CNBC, amiben szerepet játszhat a mentális egészség és a készülékekkel való kapcsolat egyensúlyban tartására irányuló törekvések a fiatalabb korosztály részéről. A Nokia márkanevet birtokló HMD Global állítása szerint továbbra is milliókat ad el a butamobilokból és a hagyományos kagyló kialakítású mobilokból, amiket olyan modernkori előnyökkel szereltek fel elődeikhez képest, mint a GPS vagy a hotspot lehetősége. A HMD Global telefonjainak eladásai 2022-ben nőttek az USA-ban, havonta több tízezer nyomógombos készüléket árusítottak a mobilokból, ugyan a globális szinten csökkentek - kommentált a hírt a cég.

A Counterpoint Research szerint a tavaly eladott funkciótelefonok csaknem 80 százalékát a Közel-Keleten, Afrikában és Indiában vásárolták, és érdekes mód az USA lehet a következő ígéretes piac.

Az elemzőcég szerint Észak-Amerikában a butatelefonok piaca nagyjából egyenletes, de a következő öt évben akár 5%-kal is növekedhet. A fejlődő világban továbbra is az ilyen típusú telefonkészülékek lesznek az uralkodóak, mivel nemhogy az 5G, de a 4G-hálózatok előnyeit sem igazán élvezhetik.

A magyar piacra vonatkozóan a HMD Global Magyarország, Cseh Köztársaság, Szlovákia és adriai régióért felelős sales managere, Mészáros Zoltán a HWSW-nek elmondta:

a „hagyományos”, nyomógombos készülékek piaca sokkal stabilabb és jelentősebb maradt itthon, mint ahogy azt a szakértők évekkel ezelőtt jósolták.

A klasszikus készülékek fogadtatása a különböző generációk körében is pozitív. Az idősebb vásárlók vásárlási hajlandósága mögött húzódó fő indok, hogy nem akarnak foglalkozni az okostelefonok vélt bonyolultságával, a szülők egy része pedig nem szeretné, hogy gyermeke hozzáférjen a közösségi médiához. Ehhez hozzáadódik az üzleti szegmens is: a vállalatok számára kiemelten fontos a tartósság és a hosszú üzemidő, vagy egyszerűen csak nem szeretnék minden alkalmazottjuk számára elérhetővé tenni az adatforgalmat, vagy appokat telepíteni.

Természetesen ez a piac is változik: egyre nagyobb darabszámot képviselnek a 4G-képes nyomógombos modellek, amiknek extra lendületet adott az NMHH idén márciusban véget ért készülékcsere-programja is. A Nokia 8210 4G és a Nokia 2660 Flip is, amik korábbi ikonikus Nokia modellek újragondolt változatai, és jelenleg is igen népszerűek a magyar piacon – mondta el a HMD Global képviselője.

Az eMAG-nál egyelőre nem tapasztalják, hogy jelentősen emelkedne a kereslet a „butatelefonok” vagy a feature phone-ok iránt. A hagyományos, nyomógombos készülékeket inkább az idősebb vásárlók keresik, akik nem akarják megtanulni az érintőkijelzős okostelefonok használatát. Ezek a felhasználók főleg beszélgetésre használják a készüléket, és a hagyományos mobilok okosmobiloknál hosszabb üzemideje számukra praktikusabb. Ugyanakkor ma már a nagyszülőknek, idős embereknek szánt hagyományos mobilból is érdemes a 4G hanghívást támogató modellt. Az ilyen készülékkel nem csupán a hanghívás minősége lehet jobb, a lefedettség is optimálisabb lesz Magyarországon – mondta el a HWSW-nek Hellenpack Tamás, az eMAG mobil divíziójának vezetője.

A BBC tavalyi, butamobilok visszatéréséről  szóló cikkében hivatkozik még arra is, hogy a "dumbphone" kifejezésre 2018 és 2021 közt 89 százalékkal többen kerestek, mint korábban, a fellendülésben nagy szerepet játszhatott a 2017-ben feltámasztott Nokia 3310. A Deloitte szerint 2021-ben az Egyesült Királyságban minden tizedik mobiltulajdonos butamobilt használt.

Tudatosabb Z-generáció?


Adam Ferguson, a HMD Global marketingért felelős vezetője szerint az Y és Z generáció tagjainak több okból is szimpatikusak lehetnek a klasszikus készülékek. A kagylóhéj-design és a kamera "retro" esztétikája a 90-es évek és az Y2K-korszak nosztalgiáját idézik, ami az utóbbi időben ismét nagy népszerűségnek örvend, és mivel csak SMS-ek és hívások indíthatóak rajtuk, abszolút alkalmasak a digitális detoxra vágyók számára, vagy azoknak, akik komolyan szeretnék csökkenteni a képernyőidejüket. A kategóriában a Nokia 3310 még mindig örök kedvencnek számít ikonikus formája és az olyan nosztalgikus funkciók miatt, mint a Snake – mondta el a vezető a HWSW-nek.

nokia-phone-shipments

A Nokia márkanév tulajdonosa mellett a piacon jelenlévő Punkt és a Light is pont azt a csoportot igyekeznek megszólítani kommunikációjukkal, akik több időt szeretnének a közösségi médiától távol tölteni. Bár a Light szerint az készülékük nem tekinthető hagyományos értelemben butatelefonnak, inkább a "prémium, de minimalista" jelzőket szeretik használni rá, aminek célja az alapvető funkciók betöltése mellett a felhasználó életminőségének javítása, az egészségesebb kapcsolat kialakítása a készülékkel.

Nabila Popal, az IDC Worldwide Device Trackers kutatási igazgatója szerint a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z-generációsok egy szeletének egyre vonzóbb a gondolat, hogy kiszakadjanak a folyamatos összekapcsoltságból, miután egyfajta fáradtság jellemzi őket. A Deloitte legutóbbi felmérése szerint a brit válaszadók 39%-a gondolja úgy, hogy túl sokat használja a telefonját, ez lehet az egyik oka a z egyszerűbb készülékek választásának.

A téma iránt érdeklődők Reddit-fóruma, a „r/dumbphones” moderátora szerint egyre aktívabb a párbeszéd a mentális egészségre gyakorolt hatásokkal kapcsolatban, ami a gyakorlatban például ilyen ellenlépésekben mutatkozik meg. Az adatvédelmi aggályokról szóló hírek korában is vonzóbb lehet egy olyan készülék, amiről hiányoznak az óriáscégek közösségi alkalmazásai.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról