Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. február 16. 13:40

Nyílik a Google adatvédelmi homokozója az Androidon

Elindult a Privacy Sandbox kezdeményezés béta tesztje egyes Android 13-at futtató eszközökön, az API-k pedig az év harmadik negyedévében válnak elérhetővé szélesebb körben.

Miután a fogyasztók, illetve szabályozók egyre határozottabban adnak hangot az adatvédelemmel kapcsolatos aggályaiknak, a Google új megközelítést alkalmazna böngészőjében, a piacvezető Chrome-ban, melynek egyik legmarkánsabb lépése a harmadik féltől származó sütik kivezetése. A 2019-ben bejelentett Privacy Sandbox kezdeményezés célja a külsős cookie-kat leváltó új, a cég megfogalmazása szerint az adatok védelmét szolgáló technológiák bevezetése, amelynek eredetileg tervezett ütemezésével éppenséggel csúszásban van. Ennek a kezdeményezésnek a részeként az Android rendszer sem fog használni olyan egyedi azonosítókat, amikkel nyomon követhető a felhasználói tevékenység az alkalmazásokban és a weboldalakon. 

Lassan fejlemények is vannak a téren: a Google a tavaly elindított fejlesztői előzetes után kedden útnak indította a Privacy Sandbox szoftver bétatesztjét az Android 13-at futtató eszközök "szűk körében", amit így a felhasználók és fejlesztők egy része közelebbről is szemrevételezhet. A Privacy Sandbox API-k az idei év harmadik negyedévében válnak elérhetővé széles körben, amit idővel a sütik tiltása követ majd, fokozatos kivezetéssel 2024 második felétől.

A béta program résztvevői a „Beállítások” alatt találják a dedikált Privacy Sandbox menüpontot, ahol elolvashatják a részvétellel kapcsolatos szabályokat, illetve áttekinthetik, és akár tilthatják is a Topics (Témák) API által meghatározott legfontosabb érdeklődési témaköröket a releváns hirdetések megjelenítéséhez.

privsandbox

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

A több intézkedést egybefogó Privacy Sandbox az eredeti küldetés szerint valamilyen egyensúlyt próbálna teremteni: a felhasználókról gyűjtött kevesebb adat mellett a szabályozói kívánalmaknak is megfelelne, mindezt úgy, hogy közben a hirdetőknek se okozzon túl nagy kárt, persze mindemögött pluszban húzódhat, hogy a Google a renoméja javítását reméli. Az Android-eszközökhöz jelenleg egy egyedi hirdetésazonosító is tartozik, amely a felhasználói viselkedés nyomonkövetésére és az alkalmazásfejlesztők által használható személyes hirdetési profil létrehozására szolgál. A Privacy Sandbox célja, hogy ezt a hirdetési azonosítót lecserélje az új API-kra, amelyek a Google állítása szerint korlátozzák a felhasználói adatok harmadik felekkel való megosztását, és eltávolítják az alkalmazások közötti azonosítókat, miközben továbbra is támogatják a személyre szabott hirdetéseket.

A Privacy Sandbox egyik célja, hogy a felhasználók ne legyenek egyértelműen beazonosíthatók (fingerprinting), de az adatokat a böngésző továbbra is gyűjti, de csak meghatározott szabályok szerint lehet hozzájuk férni. Ennek egyik alapköve a Topic (Témák) API, aminek segítségével a felhasználó böngészője (és mobilja) meghatároz néhány olyan témát (például zene, fitnesz, futás) amelyek a tevékenysége alapján a felhasználó legfontosabb érdeklődési köreit képviselik. Amikor egy felhasználó felkeres egy webhelyet, az API a webhelyekkel és azok hirdetési partnereivel megoszt legfeljebb három témát – egyet-egyet az elmúlt három hétből –, így ők ezt az információt az érdeklődésen alapuló hirdetésekhez használt számos lehetséges jelek egyikeként használhatják fel.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 03:27

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.