Kínaiakkal erősítene a Microsoft a Sony elleni harcban
A Genshin Impact elképesztő összegeket hoz a Sony konyhájára, ezt megirigyelve a Microsoft határozottabban nyit a kínai stúdiók és készülő címeik felé.
A Microsoft elirigyelte a PC-n, PlayStation konzolon és mobilon egyaránt taroló Genshin Impact sikerét, ezért források szerint kínai fejlesztőkkel és tartalmakkal tervez erősíteni a Sony-val szemben. Ugyan az amerikai szoftveróriás és a japán Sony évek óta ösztönzi jelentősebb összegekkel a kisebb fejlesztőket a licencjogok miatt is, de a Genshin Impact népszerűsége újabb lökést ad a redmondiak ilyen irányú törekvéseinek. Bár a Genshin Impact konzolos bevételeiről eddig nincsenek elérhető számok, a Sensor Tower szerint mobileszközökön 3 milliárd dollárt hozott a konyhára idén májusig.
A sanghaji miHoYo stúdió akciószerepjátéka két évvel ezelőtti megjelenése óta már dollármilliárdokat termelt, és egyben alaposan megemeli a lécet a többi keresztplatformos, többjátékos program számára. Elemzők szerint a kínai játékfejlesztés érettségét tükrözheti, hogy egyre nagyobb az érdeklődés nyugaton is a kínai fejlesztésű programok iránt, amiknek a költségvetése sok esetben már a nyugati fejlesztés szintjét is megüti.
Daniel Ahmad, a Niko Partners senior elemzője szerint a kínai fejlesztők egyre nagyobb csapatokba ruháznak be, miközben a fejlesztési metódusaik és eszközeik is finomabbá és hatékonyabbá válnak, minden platformon és országban versenyképessé téve őket.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
Iparági források szerint a Microsoft egy dedikált csapatot állított össze az ígéretes kínai címek felkutatására, hogy időben felfedezze a "következő nagy dobást". Az Xbox-konzolok tulaja eddig főként nagynevű stúdiók címeivel töltötte meg előfizetéses játékszolgáltatásának kínálatát, de láthatóan egyre nyitottabb a független stúdiók irányába. Ráadásul az, hogy a redmondiak egyre több platformra terjesztik ki az előfizetést, vonzóbbá teheti a kínai fejlesztők szemében.
Egy meg nem nevezett stúdió vezetőjének elmondása szerint a Microsofttal már három éve aláírtak egy licencszerződést, hogy a programjukat felvegyék a Game Pass kínálatába, a játék folytatásáért pedig már a korábbi összeg többszörösét kínálták fel nekik. Az alku megkötése azonban várat magára, mert a vezető szerint miután elkészült a program, akár még jobb ajánlatot kaphatnak.
Dokumentumok alapján a Microsoft 2,5 millió dollárt volt képes fizetni azért, hogy megszerezze a Game Passbe az ARK: Survival Evolved akciójátékot, aminek a folytatásáért 2,3 millió dollárt kínált, emellett a sanghaji Recreate Games-től is megszerezték a Party Animals jogait, a közelgő többjátékos program kizárólag Xbox-konzolokon lesz elérhető.
A redmondi szoftveróriás a Sony-nál jóval lassabban kapcsol és fordítja figyelmét Kína felé. A japán cég már 2017-ben elindította a „China Hero Project” akcelerátor programot a kínai fejlesztők támogatására, végül a 17 támogatott cím közül hét került piacra, és vált elérhetővé PlayStation konzolokon. Két évvel később társultak a miHoYo-val, ami akkor még kevésbé ismert stúdió volt, és éppen a Genshin Impacton dolgozott, ez vált később óriási sikerré PC-n és kézikonzolokon, de a konzolos verzió csak a Sony eszközén érhető el. Források szerint a Genshin Impact példája hajthatja a redmondiak fókuszáltabb érdeklődését a kínai fejlesztők irányába.
Az elmúlt években a kínai játékosok jellemzően importált címekkel játszottak, saját gyártású termékeik gyengébbek voltak, majd ahogy Kína is egyre nagyobb teret nyert a világpiacon, úgy a helyi stúdiók is egyre komolyabb befektetéseket kaptak. A trendet felgyorsította a helyi szabályozási környezet és az import korlátozása is, mindeközben Kína felszívott olyan szakembereket, akik korábban csúcskategóriás stúdiókban dolgoztak.
A szakértők szerint a platformokon átívelő Genshin Impact egyben iparági mérföldkőnek is tekinthető, még az Apple is használta arra, hogy az új iPad Air teljesítményét demózza. Ezen kívül a 2021-ben megjelent Naraka: Bladepointnak sikerült még hasonló sikert elkönyvelni, ami Kína második legnagyobb játékcége, a NetEase konyhájából gördült ki. Míg a legtöbb kínai játék ingyenes, és üzleti modelljét a játékon belüli értékesítésekre helyezi, a Naraka 20 dolláros ára ellenére több mint 10 millió példányban kelt el. A játék a Microsoft és a Sony figyelmét is felkeltette, a NetEase pedig a Microsoft mellett döntött, és júniusban Game Pass exkluzívvá tette a címet.