Szerző: Habók Lilla

2022. augusztus 17. 10:12

Simán átcsúsztak a Facebook szűrőjén a választási álhirdetések

Várhatóan sok kihívást tartogat majd álhírek szempontjából a 2022 októberi brazil választás, ezért egy nemzetközi civil szervezet tíz álhirdetéssel tesztelte, hogyan működik a Facebook védelmi rendszere a félretájékoztatással szemben. Azt tapasztalta, hogy tulajdonképpen sehogy.

Elbukott a Facebook félretájékoztatás-szűrője a Global Witness tesztjén, amelyben a civil szervezet tíz politikai hirdetést adott fel a közösségi oldalon az október 2-án várható brazil választásokkal kapcsolatban. A szervezet portugál nyelven írt hirdetései közül öt hamis információkat tartalmazott a választásról (időpontjáról, helyéről, módjáról), öt pedig a választási folyamat delegitimizálására irányult. A Facebook első körben a tízből egy hirdetést utasított vissza a szabályzatra hivatkozva, de végül hat nappal később azt is elfogadta, anélkül, hogy a szervezet bármilyen módon fellebbezett volna.

A tesztben szereplő hirdetések mindegyike valamilyen módon direkt sértette a Facebook „Szavazásba vagy népszámlálásba való beavatkozás” szabályait. Eleve nem hitelesített fiók adta fel a hirdetéseket, pedig elméletileg a választási témájú reklámokkal kapcsolatban alapvető feltétel a személyazonosság megerősítése adott folyamat szerint. Ráadásul a szervezet nem Brazíliából, hanem Londonból és Nairobiból adta fel a hirdetéseket, miközben még VPN-en keresztül sem kellett elfedni a helyzetét a szűrő kijátszásához. Továbbá a bejegyzésben nem kellett megnevezni a finanszírozót sem, ami egyébként szintén a politikai hirdetések alapkövetelménye lenne Brazíliában idén június óta.

brazil_valasztas

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A Meta szóvivője a problémák bemutatását követően úgy nyilatkozott, hogy a vállalat elkötelezett a választások integritásának védelme mellett Brazíliában és szerte a világon. A cég saját elmondása szerint alaposan felkészült a brazil választásokra, a bejegyzések címkézésre új megoldást vezettek be, és a potenciálisan káros tartalmak felülvizsgálatra küldhetők a Legfelsőbb Választási Bíróság számára.

Korábban a Global Witness hasonló tesztet végzett Mianmarral, Etiópiával és Kenyával kapcsolatban a közösségi oldalon, amelyben a jelenlegivel megegyező eredményekre jutott. A szervezet felhívja a Facebook figyelmét, hogy sürgősen növelnie kellene a tartalommoderálásra fordított erőforrásait, és megtanítani a moderátoroknak a brazil politikai helyzetet. Ezenkívül pedig a hirdetést feladó fiókok ellenőrzésére is nagyobb figyelmet kellene fordítani, hogy jobban azonosíthatók legyenek a választási integritást sértő felhasználók.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról