Simán átcsúsztak a Facebook szűrőjén a választási álhirdetések
Várhatóan sok kihívást tartogat majd álhírek szempontjából a 2022 októberi brazil választás, ezért egy nemzetközi civil szervezet tíz álhirdetéssel tesztelte, hogyan működik a Facebook védelmi rendszere a félretájékoztatással szemben. Azt tapasztalta, hogy tulajdonképpen sehogy.
Elbukott a Facebook félretájékoztatás-szűrője a Global Witness tesztjén, amelyben a civil szervezet tíz politikai hirdetést adott fel a közösségi oldalon az október 2-án várható brazil választásokkal kapcsolatban. A szervezet portugál nyelven írt hirdetései közül öt hamis információkat tartalmazott a választásról (időpontjáról, helyéről, módjáról), öt pedig a választási folyamat delegitimizálására irányult. A Facebook első körben a tízből egy hirdetést utasított vissza a szabályzatra hivatkozva, de végül hat nappal később azt is elfogadta, anélkül, hogy a szervezet bármilyen módon fellebbezett volna.
A tesztben szereplő hirdetések mindegyike valamilyen módon direkt sértette a Facebook „Szavazásba vagy népszámlálásba való beavatkozás” szabályait. Eleve nem hitelesített fiók adta fel a hirdetéseket, pedig elméletileg a választási témájú reklámokkal kapcsolatban alapvető feltétel a személyazonosság megerősítése adott folyamat szerint. Ráadásul a szervezet nem Brazíliából, hanem Londonból és Nairobiból adta fel a hirdetéseket, miközben még VPN-en keresztül sem kellett elfedni a helyzetét a szűrő kijátszásához. Továbbá a bejegyzésben nem kellett megnevezni a finanszírozót sem, ami egyébként szintén a politikai hirdetések alapkövetelménye lenne Brazíliában idén június óta.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A Meta szóvivője a problémák bemutatását követően úgy nyilatkozott, hogy a vállalat elkötelezett a választások integritásának védelme mellett Brazíliában és szerte a világon. A cég saját elmondása szerint alaposan felkészült a brazil választásokra, a bejegyzések címkézésre új megoldást vezettek be, és a potenciálisan káros tartalmak felülvizsgálatra küldhetők a Legfelsőbb Választási Bíróság számára.
Korábban a Global Witness hasonló tesztet végzett Mianmarral, Etiópiával és Kenyával kapcsolatban a közösségi oldalon, amelyben a jelenlegivel megegyező eredményekre jutott. A szervezet felhívja a Facebook figyelmét, hogy sürgősen növelnie kellene a tartalommoderálásra fordított erőforrásait, és megtanítani a moderátoroknak a brazil politikai helyzetet. Ezenkívül pedig a hirdetést feladó fiókok ellenőrzésére is nagyobb figyelmet kellene fordítani, hogy jobban azonosíthatók legyenek a választási integritást sértő felhasználók.