Megszavazta az EP a digitális szolgáltatások reformját
Múlt csütörtökön elsöprő többséggel megszavazta az Európai Parlament az uniós digitális tér második reformjavaslat csomagját, mely a digitális szolgáltatások működési kereteit húzza meg a nemzetközösség tagállamában működő - akár határon átnyúló, globális platformokat biztosító - szolgáltatók számára.
Az online hirdetési piac működésére, a felhasználók adatainak kezelésére és úgy általában a digitális szolgáltatások átláthatóságára egyaránt jelentős hatást gyakorolhat majd az Európai Bizottság által előterjesztett, az uniós digitális tér reformját hozó törvénycsomag második eleme, a Digital Services Act (DSA), melyet múlt csütörtökön elsöprő többséggel megszavazott az Európai Parlament.
A hosszú évek előkészítő munkájával összeálló törvény ezzel a ratifikálás újabb fázisába érkezett, nem sokkal azután, hogy az Európai Parlament a testvér-jogszabálynak, a Digital Markets Act-nek is zöld jelzést adott.
A DSA megalkotásának alapját az adta, hogy a Bizottság szerint a digitális szolgáltatások helyzete ma jelentősen eltér a 20 évvel ezelőtti helyzettől, amikor az e-kereskedelemről szóló irányelv elfogadásra került. Így egyes online platformok jelentős előnyöket teremtettek a fogyasztók és az innováció számára, megkönnyítették a határokon átnyúló kereskedelmet az Unión belül és kívül, valamint új lehetőségeket nyitottak meg számos európai vállalkozás és kereskedő előtt.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A Bizottság ugyanakkor úgy látja, néhány, különösen nagy piaci szereplő az információmegosztás és az online kereskedelem kvázi nyilvános színterévé vált, ezzel pedig együtt járnak bizonyos kockázatok is többek közt a felhasználói jogok és az információáramlás kapcsán, ezért a területet szükségessé vált újra szabályozni.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály értelmében uniós szintű, kötelező érvényű kötelezettségek vonatkoznak majd minden olyan digitális szolgáltatásra, amelyek árukat, szolgáltatásokat vagy tartalmakat közvetítenek a fogyasztóknak, ideértve a jogellenes tartalmak gyorsabb eltávolítását célzó új eljárásokat, valamint a felhasználók alapvető jogainak átfogó védelmét az interneten.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály konkrétan egy sor új, harmonizált, uniós szintű kötelezettséget vezet be a digitális szolgáltatásokra vonatkozóan, úgy mint:
- az illegális áruk, szolgáltatások vagy online tartalmak eltávolítására vonatkozó szabályok;
- biztosítékok azon felhasználók számára, akiknek a tartalmát a platformok tévedésből törölték;
- új kötelezettségek a nagyon nagy platformok számára, hogy kockázatalapú intézkedéseket hozzanak a rendszereikkel való visszaélések megelőzése érdekében;
- széles körű átláthatósági intézkedések, beleértve az online hirdetéseket és a felhasználóknak tartalmakat ajánló algoritmusokat;
- új hatáskörök a platformok működésének ellenőrzésére, többek között a kutatók kulcsfontosságú platformadatokhoz való hozzáférésének megkönnyítése révén;
- az üzleti felhasználók online piacokon való nyomonkövethetőségére vonatkozó új szabályok az illegális áruk vagy szolgáltatások értékesítőinek felkutatása érdekében;
- innovatív együttműködési folyamat a hatóságok között a hatékony végrehajtás biztosítása érdekében az egységes piacon.
A Bizottság meghatározta továbbá, hogy azok a platformok, amelyek 45 millió felhasználót elérve az Unió lakosságának több mint 10 %-ához eljutnak, rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek hatálya alá tartoznak, hanem egy új felügyeleti struktúra hatálya alá is. Ez az új elszámoltathatósági keretrendszer a digitális szolgáltatások nemzeti koordinátorainak testületéből fog állni, és különleges hatáskört fog biztosítani a Bizottság számára a nagyon nagy platformok felügyeletében, beleértve a nagyon nagy platformok közvetlen szankcionálásának lehetőségét is.
A DSA-val kapcsolatos egyeztetések a múlt heti EP-szavazással még nem értek véget, a törvényjavaslatok január 31-én kerülhetnek a Tanács elé, a végső ratifikálási folyamat pedig a várakozások szerint valamikor még idén, a francia elnökség idején zárulhat le.