Szerző: Koi Tamás

2021. október 25. 10:23

A kütyü, ami mindent túlélt: húszéves az iPod

Ha bárkinek felteszik a kérdést, hogy mit tekint a legfontosabb terméknek az Apple történelmében, alighanem tízből kilenc ember gondolkodás nélkül rávágja az iPhone-t. Pedig van egy másik termékvonal, mely nélkül az iPhone-ok soha nem jöttek volna létre.

Október 23-án huszadik születésnapját ünnepelte az iPod, az Apple ikonikus hordozható zenelejátszója, mely nem csak egy egész iparág virágzásának ágyazott meg, hanem elindította a cupertinói céget a világ legértékesebb vállalatává válásának útján. Az iPod ráadásul a mai napig ellenáll a streaming-forradalom hatásainak és a házon belüli konkurencia miatt sem kaszálták még el, jóllehet az Apple első igazi hordozható kütyüjének eladásai ma már rendkívül messze vannak a 2008-as csúcstól, amikor csaknem 60 millió példányban kelt el világszerte a zenelejátszó.

MOBIL DILEMMÁK

Az első iPod a szórakoztatóelektronikát is elérő miniatűrizációs és mobilitási trend egyik első, egyben legmeghatározóbb hírnöke volt. Az Apple részben külsősökre bízta a feladatot, hogy az akkor piacon lévő MP3-lejátszók legnagyobb hiányosságait korrigálva új termékkel álljanak elő, a cégnél ugyanis úgy látták, hogy a konkurens megoldások "kritikán aluli" kezelőfelülettel rendelkeznek, a flashmemóriás példányokra ráadásul kevés zeneszám fér, a merevlemezes változatok pedig túl nagyok és ormótlanok voltak az igazán mobil használatra.

ipod-steve-jobs-
steve jobs az első generációs ipod classic bemutatóján

A dilemmára végül Jon Rubinstein, az Apple vezető hardverfejlesztő mérnöke találta meg a megoldást Japánban: a Toshiba 1,8 hüvelykes merevlemeze már kellően kicsi volt ahhoz, hogy komolyabb kompromisszumok nélkül bele lehessen tenni egy hordozható MP3-lejátszóba, 5 GB-os tárolókapacitása (a későbbi modellekbe már 10 GB-os változatokat is szereltek) pedig akkori mércével mérve irgalmatlanul nagynak számított. Rubinsteinnek köszönhetően a Toshiba az 1,8 hüvelykes HDD-ket kezdetben kizárólag az Apple-nek szállította, ezzel elvágva a versenytársakat az akkori legkompaktabb merevlemezes technológiától.

Az iPod megjelenését minden előremutató képessége dacára eleinte meglehetősen szkeptikusan fogadta a szakma, hiszen a korábban szinte kizárólag Macintoshokban utazó Apple számára a hordozható eszközök piaca járatlan útnak számított, ráadásul az első iPod 400 dolláros fogyasztói ára is riasztóan hatott a nagyobb tömegek számára.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Az eladások ennek megfelelően lassan pörögtek fel a bemutatót követően, az első áttörést pedig csak a második generációs iPod hozta meg, melynél a mechanikus vezérlőkerék helyett először használták az ikonikus érintésérzékeny vezérlőszerveket, illetve immár 20 GB-os változatban is elérhető volt a zenelejátszó. A siker azonban nem ezeknek a fejlesztéseknek volt köszönhető, hanem elsősorban annak, hogy az Apple ennél a modellnél tette először lehetővé, hogy a zeneszámokat windowsos PC-kről is fel lehessen tölteni az eszközre.

A klasszikus iPod végül hét generációt élt meg, a koncepció időtállóságáról pedig sokat elárul, hogy még 2014-ben is gyártották az utolsó változatot, mely az első iPod által biztosított 5 GB-nyi tárhely 32-szeresét, azaz 160 GB-ot kínált a zenék (illetve akkor már videók) tárolására.

ipodshuffle4thgen
negyedik generációs ipod shuffle lejátszók színkavalkádja

A miniatűrizálási hullám 2004-ben tovább erősödött, ekkor kerültek forgalomba az iPod minik, melyekbe még mindig merevlemezes tároló volt (a Hitachi és a Seagate által gyártott 1 hüvelykes microdrive), 2005 januárjában pedig megérkezett az első flashmemóriás iPod (Shuffle), szeptemberben pedig az iPod nano, 1, 2 és 4 GB-os változatban. A Shuffle-sorozattal ismét mérföldkőhöz ért az Apple, a lejátszó ugyanis százdolláros induló árának köszönhetően rendkívül közkedveltté tette a termékcsaládot.

A nano-szériával az Apple dizájngépezete is beindult, így minden korábbinál több színvariációban kellették magukat a lejátszók (illetve az iPod minivel megjelentek az első, alumíniumházas iPodok), emellett a cég az évek során átemelt bizonyos funkciókat a mobiltelefonok szegmenséből - ilyen volt például a kamera, mely először az ötödik generációs iPod nanón jelent meg 2009-ben.

A NAGY TÚLÉLŐ

Az iPod termékvonal mai napig elérhető, nagy túlélője a 2007-ben bemutatott iPod Touch lett, mely valójában egy mobilhálózati csatlakozás és funkciók nélküli iPhone - kvázi ebből a kütyüből nőtte ki magát az Apple máig legnagyobb példányszámban eladott, legsikeresebb hardverszériája, az iPhone (a két termékvonal olyannyira édestestvérnek számított eleinte, hogy az Apple egészen 2010-ig párhuzamosan frissítette mindkét termékcsaládot).

Az iPod Touch a termékcsalád huszadik születésnapján még mindig kapható, igaz az Apple weboldalán már távolról sem jut neki olyan kiemelt, hangsúlyos szerep, mint az egyéb húzótermékeknek, így az iPhone-nak és az Apple Watchnak, mely egyébként szintén az iPod (a hatodik generációs nano) egyfajta óraszíjjal ellátott leszármazottjának tekinthető.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról