Szerző: Koi Tamás

2021. május 20. 09:17

Erősen fejnehéz a magyar e-kereskedelmi szektor

A tavalyi év kihagyása után idén kiadta megszokott, bevétel alapon felállított top15-ös listáját a GKI Digital a magyar e-kereskedelmi piacról. A koronavírus hazai megjelenésének évében brutálisat ment a szektor, tarolt a piacvezető, de az FMCG-cégek is erősödtek.

Immár hatodik alkalommal adja ki a GKI Digital a magyar e-kereskedelmi szektor bevételi számok alapján felállított top15-ös listáját, melyet a tavalyi kihagyást követően két fontos, a piacra ható tényező befolyásolt jelentős mértékben: a koronavírus világjárvány, illetve az eMAG és az Extreme Digital fúziója.

Előbbinek köszönhetően a szektor éves forgalma rekord szintre ért, 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.

TAROLT AZ EMAG-EDIGITAL

Utóbbi révén az eMAG-Extreme Digital toronymagasan a legnagyobb forgalmat lebonyolító e-kereskedő lett hazánkban, csaknem 140 milliárd forintos bruttó éves árbevétellel. A piacvezető hazai helyzetét jól leírja egyben az is, hogy a 3,38 millió magyar online vásárló több mint fele vásárolt legalább egyszer 2020-ban a cégnél.

Bár részletes forgalmi statisztikák az egyes szereplőkről nem állnak rendelkezésre, a lista többi helyezettjének sem volt oka a panaszra 2020-ban, hiszen összesítve 45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem - derül ki a GKI Digital sajtóközleményéből. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben.

emag_uzlet
az emag egyik budapesti átadópontja: hamarosan edigital termékek is átvehetők lesznek itt

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A bezárások kezdetén a vásárlók először a megszokott, jól ismert kereskedőket keresték az online térben is, így azok a kereskedők tudtak sikeresen forgalmat terelni, akik 2020 tavaszára már jól működő, bejáratott webáruházzal rendelkeztek, plusz a megnövekedett terheléssel összhangban képesek voltak gyorsan, hatékonyan átszervezni a folyamatokat, átcsoportosítani a munkaerőt és az igények mentén bővíteni a termékkört, szolgáltatási palettát.

A koronavírus okozta korlátozások és megváltozott fogyasztói szokások rávilágítottak az összetett, többcsatornás működés megvalósításának szükségességére. Az egységes vásárlói élmény érdekében az online és offline értékesítési csatornák között eltűnőben van az alá-fölé rendeltségi viszony, és az egymással szembeni versenyeztetés helyett inkább az integrációra és az átjárhatóság megteremtésére, javítására törekszenek a kereskedők.

TOPLISTÁS A KIFLI.HU

A magyar online kiskereskedelmi piac koncentráltságát jelzi, hogy a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult. A dobogó itt kissé átrendeződött az eMAG-Edigital fúzióval, így felállhatott a harmadik helyre a cseh tulajdonban lévő Alza.hu.

gkid-etoplista2020_ig_v20210520_01s

A TOP10 forgalmi súlya továbbra is kimagasló, 36%, miközben tavaly az összes belföldi online vásárlás 17%-a valósult meg ezeknél kereskedőknél. Az e-TOPLISTA első 10 helyezettjének forgalma a piac 2020-as 45%-os bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőt.

A listára egyébként két új szereplő tudott bejutni, az egyik a sport- és szabadidő termékeket árusító Decathlon, a másik az Alzához hasonlóan szintén cseh háttérrel rendelkező FMCG-szereplő, a kifli.hu, mely az Auchant, a Rossmannt és a DM-et megelőzve a TESCO után a második legnagyobb forgalmú FMCG-cég a hazai e-kereskedelmi piacon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról