Kullog a monitorpiac a PC-ké után
A személyi számítógépek kiugró eladásaihoz képest jelentősen gyengébben teljesíthet idén a monitorpiac - derül ki a TrendForce friss kutatásából.
Önmagához viszonyítva jó, a PC-khez képest azonban relatíve gyenge eladásokat produkálhatnak idén a monitorok. A TrendForce 2021-re szóló prognózisa alapján az év végéig 7,3 százalékkal nőhetnek a különféle személyi számítógépes külső megjelenítők értékesítései, amely összesen 150 millió darabos volument jelentene. Bár utóbbi felülmúlná a 2020-as 140 milliót, a növekedés ezzel valamelyest lassulna. Tavaly még 8,6 százalékos bővülést regisztrált a TrendForce, mely a megelőző 10 év legnagyobb mértékű bővülését jelentette.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az idei első negyedévben is kiugró, mintegy 34,1 százalékos éves növekedést mért a kutatócég, az aktuális, második negyedévre azonban már lényegesen szerényebb, bő 10 százalékos növekedésre lehet számítani. A TrendForce szerint a játékosoknak szánt, úgynevezett gaming monitorok a teljes eladások 17,3 százalékát, vagyis közel 26 milliós darabszámot tehetnek majd ki. Mindez dinamikus bővülést jelent az elmúlt pár évet tekintve, 2018-ban ugyanis még csak 5,1 millió darab ilyen megjelenítőt értékesítettek a gyártók, mely az összes termék nagyjából mindössze 4 százalékát jelentette. A piackutató szerint nagyrészt ennek hátterében is a világjárvány áll, amely miatt jelentősen megnőtt az otthoni szórakozás iránti igény.
A TrendForce előrejelzése alapján a monitorpiaci idei bővüléséből a Samsung és az Asus profitálhat a legtöbbet, már ami a leszállított darabszámot, valamint a részesedést illeti. A kutatás publikus része megjegyzi, hogy a dél-koreai vállalat a házon belül készülő panelek egyre szűkösebb gyártási kapacitás miatt fokozatosan csökkenti a monitorokba szánt komponensek előállítási volumenét. A Samsung ennek ellenére nem tett le a piacszerzésről, a kieső paneleket ugyanis rendhagyó módon más gyártóktól, többek között az ugyancsak dél-koreai LG-től szerezné be. Ennek hála a vállalat elérheti az idei évre megcélzott 20 százalékos növekedést amellyel egyértelműen felülmúlná konkurenseit. Az ugyancsak számottevő bővüléssel számoló Asus már csak bő 10 százalékos gyarapodással számol.
A különféle kijelzőpanelek limitált elérhetőségének másik következménye a monitorok árainak emelkedése lesz. A TrendForce szerint ennek hatása már ebben, vagyis a második negyedévben érezhető. A PC-s megjelenítőkhöz is elengedhetetlen komponensek ellátása 11 százalékkal múlta alul az igényeket az első negyedévben, ami átlagosan 3,5-4,5 dolláros áremelkedést eredményezett márciusban, illetve áprilisban egyaránt. A piackutató szerint a trend májusban is folytatódik, bizonyos márkáknál pedig már veszteséget eredményezne, ha nem sikerülne a panelekéhez igazítani a monitorok árát.