Szerző: Hlács Ferenc

2017. december 13. 12:25

Mindenki előtt megnyitja kapuit a Facebook AR platformja

Rávetheti magát a Facebook fejlesztői közösség a Snapchatet idéző AR-effektekre: az AR Studio zárt bétája véget ért, a platformra már bárki fejleszthet tartalmakat. A közösségi óriás ezzel komoly előnyt szerezhet a szegmensben, legalábbis ha a Storiest sikerül gatyába ráznia.

Minden fejlesztő előtt megnyitja AR platformját a Facebook, a közösségi óriás tempósan igyekszik behozni termékeinek funkcióbeli lemaradását az olyan riválisok mögött mint a Snapchat, és előnyt szerezni az új versenyzőkkel, például az Apple Animojijával szemben.

A vállalat már áprilisban rendezett fejlesztői konferenciáján, az F8-on bemutatta AR Studio kiterjesztett valóság platformját, amelyet azonban akkor még csak korlátozottan, zárt béta formában tett elérhetővé a kiválasztott partnerek számára. Ezt a korlátot a vállalat most feloldotta, így minden érdeklődő fejlesztő nekiláthat elkészíteni saját, az élő kameraképhez igazodó AR tartalmait. A nyitással egyébként az új World Effects funkció is elrajtol, ezzel már nem csak különböző virtuális szelfi-maszkokat húzhatunk magunkra, de a hátlapi kamerát is igába hajthatjuk és a környezetet egészíthetjük ki különböző tartalmakkal, a táncoló robotoktól az ismerős feje fölött felbukkanó szívecskékig.

Senki ne lepődjön meg, ha a megoldás ismerősen hangzik, World Effectsszel a cég ugyanis folytatja a Snapchatből megismert funkciók módszeres átültetését saját termékeibe - a különböző AR effektusok ugyanis a rivális platformon már régóta elérhetők. A gyakorlat nem újdonság a közösségi óriás részéről, ilyen volt egyebek mellett, mikor a Snapchat Storiest is szinte egy az egyben átemelte fő appjába és üzenetküldőjébe is, Facebook Stories és Messenger Day néven.

 

A World Effects mind a Messenger, mind pedig a Facebook app kamerafunkcióján keresztül elérhető, azokat az app automatikusan felajánlja, a felhasználók pedig a már ismert effektusokhoz hasonlóan görgethetnek-válogathatnak a tartalmak között. Induláskor egyebek mellett térbeli szóbuborékok, illetve virtuális unikornis nyitja majd a repertoárt. A Facebook szerint egyébként az újdonságok mellett fejlesztőik a meglévő képességeket is folyamatosan csiszolják, így grafikailag is egyre szebb megjelenítést, illetve pontosabb környezet- és arckövetést várhatnak a felhasználók.

A friss bejelentéssel is demonstrált nyitottság komoly előnyt jelent a Facebook számára, amely már a kezdetek óta méretes fejlesztői közösséggel dolgozik együtt, illetve már a "maszkos" AR kezdeményezése, a Camera Effects platform is több mint kétezer üzleti partnert, kiadót, márkát és egyéb partnert gyűjtött maga köré, kitűnő alapot adva a World Effects esetleges későbbi monetizálásához, szponzorált tartalmak megjelenítéséhez.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Ezzel szemben, ahogy a TechCrunch is rámutat, a Snapchat sokkal zárkózottabb üzletpolitikát folytat, külső fejlesztőket szinte egyáltalán nem enged platformjához, leszámítva egy-egy kiválasztott művészt. A cég még 2014-ben zárta be teljesen kapuit a külvilág előtt, mikor betiltotta a nem hivatalos, a Snapchathez plusz külső funkcionalitást (például képmentést) kínáló appokat, jelentős változás pedig azóta sem történt a vállalat hozzáállásában. Pedig szükség az lenne rá, hiszen pénzügyi jelentései kifejezetten gyászos képet festenek a cég kilátásairól: a felhasználószám növekedése jóval lassabb a vártnál, illetve első hardverprojektje, a Spectacles kamerás napszemüveg is csúfos kudarc lett, a vásárlók abból mindössze 150 ezret vettek meg (sokan pedig később vissza is vitték ) több százezer pedig a cég nyakán maradt - a raktárkészletek értékéből mintegy 40 millió dollárt ír le a cég.

A Facebooknak persze az AR funkciók feszített tempójú fejlesztése-másolása mellett is bőven van hova fejlődni, főként hogy az AR tartalmaknak a chaten kívül elsődlegesen otthont adó, ugyancsak a Snapchatről koppintott Stories népszerűsége egyelőre nem szárnyal. Ennek oka lehet többek között, hogy ugyanezt a "Stories" funkciót eleinte elszórtan, több alkalmazásában is elérhetővé tette, ilyen volt az említett Messenger Day, illetve az Instagram Stories is ugyanerre a koncepcióra épít. Ezek közül talán csak az Instagramon megismert variáns tudott igazán népszerűvé válni, a zavaros kínálatban a felhasználóknak nem sikerült valamelyik megoldás mellett egyértelműen lehorgonyozni. A megszólalásig hasonló termékek között a cég csak nemrég kezdett rendet tenni, a messengeres változat és a Facebook Stories szűk egy hónapja egyesült, egyszerűen Stories név alatt. Ugyanakkor egységesített terméknél is idő kell még, hogy összegyűljön egy tekintélyesebb felhasználói bázis - ez pedig kulcsfontosságú, hiszen a fejlesztők és üzleti partnerek számára épp ez az elérés jelenti a Facebook legnagyobb vonzerejét.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról