Szerző: Habók Lilla

2017. május 30. 12:08

Vakoknak szóló okoskesztyű nyerte a hazai Imagine Cupot

A Microsoft startupversenyének hazai döntője alapján a Gloveye okoskesztyű fejlesztőcsapata jogosult arra, hogy megmérettesse magát Seattle-ben, a diákoknak szóló Imagine Cup nemzetközi döntőjén.

Idén is megszervezi a Microsoft a diákstartup-vetélkedőjét, melynek hazai döntőjét a cég tegnap tartotta, és ez a Gloveye, a vakoknak szóló okoskesztyűt fejlesztő csapat győzelmével zárult. A forduló nyertesei Seattle-be utazhatnak, hogy összemérjék ötletüket a többi ország nyerteseivel. Az előző években is jól szerepeltek a magyar diákok a versenyen, 2014-ben a virtuális kisállatot sporttal nevelhető Tep fejlesztői a második helyezést hozták el a versenyről, következő évben a Mistory a közönségdíjat nyerte el, tavaly pedig az orvosdiagnosztikát oktató InSimu app bronzot ért a versenyen. Utóbbit azért is érdemes kiemelni, mivel a Debreceni Egyetemen azóta már élesben is használják a programot a hallgatók oktatására.

Februárban jelentkezhettek a csapatok a megmérettetésre, majd akik a programba bekerültek, három hónapos angol nyelvű felkészítő programba kerültek be, ahol üzleti, technológiai és prezentációs készségeket kellett elsajátítaniuk. Minden csapat maximum három fővel vehetett részt a felkészítésen, és közülük is csak a 16 éven felüli diákok, azaz közép- vagy felsőoktatásban tanulók. Végül a hazai döntőn hat csapat mutatta be startupötletét szigorúan tíz perces keretben angol nyelven, majd a szakmai zsűri kemény kérdéseire kellett a versenyzőknek választ adniuk.

Az első helyezett Gloveye azt a társadalmi problémát vetette fel, hogy a vakoknak is sokszor szüksége van a szövegek elolvasására, mivel az iskolai és munkahelyi anyagok többsége szöveges, de akár az ételrendelés is elsősorban szövegalapú - a szolgáltatás pedig elsősorban a vakoknak az olvasás élményét szeretné megadni. A csapat által megtervezett speciális kesztyű egy olyan szerkezetet tartalmaz, amely a Braille-írás tüskéivel közvetíti az aktuális karaktert a vakok ujjbegyébe. Ehhez a szerkezethez egy fejre erősíthető kamerás sisak tartozik, amely a kesztyűre szerelt ikont követi, így ismeri fel, hogy éppen milyen karakternél tart az olvasó.

A Gloveye átveszi a hazai döntő első díját

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Egy kesztyű 94 ezer forintba kerülne egy éves előfizetéssel az alkalmazásra a tervek szerint, ezt követően havi ezer forintba kerülne a szolgáltatás. Egyelőre az eszköz prototípusa készült el, de ez működik és csapat vakokkal is tesztelte. A versenytársak közé tartozik például a Microsoft seeing AI, a Be My Eyes vagy a Dot Watch - ahogy a csapat hozzátette, az eddigi legtöbb megoldás csak koncepció maradt vagy már befejezték a projektet. A Gloveye valószínűleg azért is nyerhette el a zsűri bizalmát, mivel a kérdésekre adott válaszaikból egyértelműen kiderült, hogy jól ismerik ezt a szűk szegmenst, és ha sikerülne elindítani a gyártást, az valóban hiánypótló lehetne. Mint kiderült, nem feltétlenül van szükség kesztyűre, a szerkezet akár egy gyűszűbe is beépíthető lenne.

Második helyen megosztozott az EatAware és az EduIT csapata. Az EduIT volt a legfiatalabbakból, 17 éves középiskolásokból álló csapat a mezőnyben, de a második hely minden bizonnyal nem csak ennek szólt, hanem a tanulók valóban határozott elképzelésekkel adták elő ötletüket. A startup olyan moduláris nyílt forráskódú megoldás létrehozását célozza, amelyet jegyzetkészítéshez és a bonyolultabb jegyzetrészek vizualizáláshoz lehet használni. Mivel nyílt forrású, ezért bárki fejleszthet kiegészítő csomagokat a szoftverhez, amely az együttműködést is lehetővé tenné tanár-tanuló, illetve két tanuló között. A csapat matematikai képletet és kémiai molekulát mutatott példaként, amelyet az alkalmazás segítene jegyzetelni, illetve a nehezebb kémiai anyagot vizuálisan elképzelni. A fiatal fejlesztők megjegyezték, hogy a keretrendszer már kész van a rendszerhez, és a bemutatóhoz használt funkciók illetve csomagok készültek el, de például az együttműködés még nem megvalósított a szolgáltatásban.

Megosztott második helyen pedig az EatAware végzett, egy olyan mobilalkalmazással és hozzá kapcsolódó IoT eszközzel, amely az "érzelmi evés" leküzdésében segítené a felhasználókat. A versenyzők adatai szerint 2,1 milliárd túlsúlyos ember van a világon, akiken segítene lehetne tudatosabb életmód kialakításával, melynek egyik része a stresszevés vagy az unatkozás közbeni nassolás leépítése. A túlsúly ugyanis nem csak a testsúlyt befolyásolja, hanem okozhat agyvérzést, cukorbetegséget és depressziót is. A szolgáltatás a hat alapvető emberi érzelmet veszi alapul, és ha a felhasználó kiválasztja melyik jellemzi éppen, attól függően ad aktív vagy passzív tippet számára, például evés helyett vegyen tíz mély levegőt. A startup versenytársai inkább azt segítik, hogy a felhasználó nyilván tudja tartani a bevitt és elégetett kalóriákat, de az EatAware inkább arra keresné a választ, hogy miért eszik valaki - az elgondolást a csapat a Semmelweis Egyetem Viselkedéstudományi Intézetével közösen teszteli. Ahogy a zsűri rámutatott, tulajdonképpen az a jó, ha nem az appot nem kell használni, mert akkor működik. Az EatAware fejlesztői szerint viszont addig még bőven van felhasználói bázis, míg elérik azt a szintet, hogy a szolgáltatásukat már ne kelljen használni.

Ezenkívül még három csapat indult a versenyen, akik nem tértek haza helyezéssel. A Smartdelivr az ételkiszállítás hatékonyságát szeretné fokozni a futárok nyomon követésével, az Offline App pedig közösségi és sportpartner kereső alkalmazás lenne, a MoneyBee pedig a fiatalok pénzügyeinek beosztását tenné hatékonyabbá - a zsűri például ez utóbbinál arra is felhívta a figyelmet, hogy havi több milliárd forintba kerülne a kitalált rendszer fenntartása, annyiért viszont nem lehetne értékesíteni a begyűjtött adatokat. Seattle-be viszont a felsoroltak közül csak a Gloveye utazik, ahol a július végi Imagine Cup világdöntőjén fogják Magyarországot képviselni.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról