Szerző: Gálffy Csaba

2016. december 16. 14:52

Oracle: halad a felhős átállás

Nem viccelt az Oracle, tényleg a legnagyobb felhős cégek nyomába szeretne eredni. Ellison kitűzte az új célkereszteket, indulhat az erőltetett menet.

Továbbra is hatékonyan menedzseli az Oracle a nagy felhős transzformációt, a "dobozos" szoftverlicencek kieső bevételét lassan már ellensúlyozni tudja a SaaS/PaaS bevételek növekedése. A cég ennek megfelelően a novemberrel zárult negyedévben stagnáló, 9 milliárd dolláros bevételt jelentett, miközben a profit valamelyest, 8 százalékkal 2 milliárd dollárra zsugorodott.

A cég büszkesége persze a szoftver- és platformszolgáltatások robbanásszerű növekedése, a tavalyi 484 millió dollár után most 878 milliót tett ki ez a szegmens, ez 81 százalékos ugrásnak felel meg - a növekedés pedig az elmúlt negyedévekben még gyorsult is. A felhős erőfeszítés másik oldala, az infrastruktúraszogláltatások viszont egyelőre nem akarnak beindulni, egy év alatt 165 millióról csak 175 millióig nőtt ez a terület - igaz, a cég csak most készül begyújtani a rakétáit.

Ahogy várható, a belső kannibalizáció hatására csökkennek az újonnan értékesített szoftverlicencek eladásai, idén ötödével esett vissza ez a szám, 1,35 milliárd dollárra. Tartotta viszont magát a frissítésekből és terméktámogatásból befolyó bevétel, sőt, 2 százalékkal 4,78 milliárd dollárig tudott nőni ez a szegmens, amely egyébként a bevétel 53 százalékát teszi ki.

A hardveres részleg folytatja megszokott mélyrepülését, a bevételek 10 százalékkal estek vissza, 1 milliárd dollárra, a hardverhez kötődő szolgáltatási bevétel pedig 2 százalékkal, 844 millióra zsugorodott. A hardverekről a cég lassan kezd is lemondani, a cég nyilatkozata szerint "a bevételcsökkenés proaktívan vizsgáljuk, hogy milyen költségstruktúrára van szükség az on-premise hardveres üzletág támogatásához". A sorok között olvasva ez masszív leépítést jelenthet.

Vastagon nyereséges a felhő - ha a vasat nem nézzük

A konferenciahíváson az Oracle társ-vezérigazgatója, Safra Catz némi fényt derített a felhős biznisz igazi kérdésére, az eredményhányadra. Catz elmondása szerint a SaaS és PaaS üzlet mintegy 56 százalékos profitmarzzsal rajtolt, de ezt a jelentős tőkeigényű befektetések egészen 40 százalékig vitték le. Mára azonban ezek hatása mérséklődött (és jóval nagyobb a bevétel is), így az üzemi eredményhányad már 61 százalékig emelkedett. A cél pedig még ennél is jóval magasabb, a cég várakozásai szerint idővel 80 százalékot fog elérni - magyarán a bérelhető üzleti alkalmazások nyomtatni fogják a pénzt.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Az IaaS azonban némileg más tészta. Ezek a szolgáltatások sokkal nyomottabb árakkal rendelkeznek, mint a ragyogó (vagy nézőponttól függően szörnyű) beszállítói függőséget hozó SaaS/PaaS, emiatt a verseny is sokkal erősebb. Ráadásul itt az Oracle még a bevezetésnél tart, emiatt az életciklusban most az eredményhányad esésénél járunk - mondja a cég. Számokban: az IaaS üzemi profittartalma most 20 százalék körüli, ami majd skálázódással 40 százalék környékére tornázható majd fel. Emiatt ez nyilván sokkal kevésbé vonzó terület az Oracle-nek, a cég azonban úgy gondolja, hogy a két terület egymástól nem teljesen független, így az IaaS-ba is erősnek kell lennie, ha a felhőben úgy általában piacvezetővé akar válni.

Ellison: Salesforce és Amazon az SAP és IBM helyett

Az Oracle új szerepfelfogását jól illusztrálja, hogy az elemzői konferenciahíváson Larry Ellison cégalapító elmondta: "Hagyományosan az Oracle teljesítményét úgy néztük, hogy a technológiánkat és piaci részesedésünket két elsődleges versenytársunkhoz hasonlítottuk, az SAP-hoz az alkalmazások oldalán és az IBM-hez az infrastruktúra és az adatbázis területén. Ez megváltozik a felhős váltással. A felhőben az Oracle-t a Salesforce.com ellenében mérjük az alkalmazásoknál és az Amazon Web Services ellenében az infrastruktúra és az adatbázis esetében."

Az, hogy most más cégek hátára ragasztja a célkeresztet az Oracle, nem (csak) kommunikációs lépés, Ellison versengő természetét ismerve valószínűleg az egyes alkalmazottak teljesítményértékelésében, az év végi bónuszok rendszerében és rengeteg más ponton is része már a céges kultúrának, hogy a Salesforce-ot és az AWS-t kell megverni. Ez visszatükröződik az OpenWorldön elmondott SaaS és IaaS stratégiában is, ahol mind árazásban, mind például a funkcióparitás elérésében nagyon agresszíven lépdel a cég. A feladat első körben: felhős bevételekben megverni a Salesforce-ot és elsőként érni el az évi 10 milliárdos bevételt ebben a szegmensben.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról