Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 8. 09:30

Véget ért az iPhone-dagály, az Android vitte Európát

Nagyot nyert Európában az Android, a Google operációs rendszere több fontos országban is hatalmas piaci részesedést szerzett. Véget ért az iOS-es telefonok két éves menetelése, az iPhone 6 után először bicsaklott meg az Apple részesedése.

Úgy tűnik, lassan kifullad az iPhone-ok növekedési hulláma. A Kantar friss felmérése szerint a legtöbb régióban zsugorodott az Apple okostelefonjának értékesítési részesedése - az előzetes várakozásoknak megfelelően. Az új, nagy kijelzős iPhone-ok megjelenése ugyanis nagy és váratlan vásárlási lázat generált világszerte, az új keresleti szint most kezd stabilizálódni. Persze nagy kérdés, hogy az új, magasabb szinten, vagy fokozatosan visszaenged a korábban megszokott vonalra.

A Kantar nem készít globális felmérést, helyette a cég a legfontosabb régiókban méri az okostelefonos platformok részedését. Fontos megjegyezni, hogy a számok az új eladásokra vonatkoznak, nem a telepített bázisra, ez utóbbi egészen más dinamikát követ, így erre csak közvetetten lehet következtetni az alábbi számokból. A cég az Egyesült Államokban, az öt legnagyobb európai országban és a kínai nagyvárosokban végez kutatást. A február 15-tel véget ért három hónap adatait hasonlítjuk 2015 hasonló időszakával.

Kínában megállt az almaáradat

A legérdekesebb a kínai helyzet, ott az ünnepi szezon december vége helyett februárra esik, ez (ahogy nálunk is) jelentős fogyasztási csúcsot jelent. Míg egy-két évvel ezelőtt az Apple masszív sikeréről számolhattunk be ilyenkor, 2016-ban az első adatok szerint nem sikerült megismételni ezt a teljesítményt. Az iOS részesedése érzékelhető mértékben, 25,4 százalékról 22,2 százalékra zsugorodott, először az iPhone 6 megjelenése óta. Ennek köszönhető, hogy (darabszámban) a Huawei át is vette a kínai piac első pozícióját az Apple-től.

Európában is újra lendületet kapott az Android, a Google operációs rendszerének részesedése a vizsgált országok mindegyikében nőni tudott, de a dinamika és a magyarázat országonként eltérő. Az Egyesült Királyságban például nagyon erős a prémium szegmens, ott az Apple mellett csak szerény részesedésnövekedést tudtak elérni az androidos gyártók, és a zászlót is a Samsung vitte a Huawei helyett.

Az Android leginkább a Windows Phone/Windows Mobile rovására tudott növekedni. A Microsoft platformja immár azokban az országokban is nagyon ingatag lábakon áll, ahol eddig viszonylag stabil hídfőállással rendelkezett. Olaszországban és Franciaországban például 14 százalék fölötti piaci részesedéssel bírtak a Lumiák egy évvel ezelőtt, ebből mára 6,7 illetve 7,4 százalék maradt. Ezt a szeletet pedig csuklóból vitték is az androidos gyártók, az Android 12,1 (!) illetve 9,1 százalékponttal tudta növelni részesedését. Ez éves szinten óriási változásnak számít és jól mutatja, hogy a piac azonnal reagált arra, ahogyan a Microsoft a mobilos rendszerével bánik.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az öt európai gazdaságban összesítve az Android 6,7 százalékpontot szerezve most 74,3 százalékon áll, az iOS némi, 1,8 százalékpontos zsugorodással 19,1 százalékot tesz ki. A windowsos telefonok részesedése 4,2 százalékpontot esett, 5,9 százalékra, az "egyéb" pedig immár egy százalék alá ment.

Ide érkezik az iPhone SE

Fontos megjegyezni, hogy a fenti adatok az iPhone SE megjelenése előtti időszakot tükrözik. Az új modell számottevően átrajzolhatja a piacot, komoly stratégiaváltást hoz ugyanis az Apple piaci szegmentálásában. A cég eddig az elavuló modellekkel célozta az árban a csúcs alatti réteget, vagyis a vásárlók egyre olcsóbban egyre régebbi technológiához juthattak.

Az iPhone SE azonban a csúcsmodellel nagyjából azonos műszaki színvonalon áll, miközben ahhoz képest bő harmadával olcsóbb. De az új modell méret szempontjából is nagyon érdekes, hiszen 4 hüvelykes kijelzővel rendelkezik, ebben a méretosztályban talán csak a Sony Xperia Z5 Compact kínál hasonlót.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról