Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 08. 09:30:00

Véget ért az iPhone-dagály, az Android vitte Európát

Nagyot nyert Európában az Android, a Google operációs rendszere több fontos országban is hatalmas piaci részesedést szerzett. Véget ért az iOS-es telefonok két éves menetelése, az iPhone 6 után először bicsaklott meg az Apple részesedése.

Úgy tűnik, lassan kifullad az iPhone-ok növekedési hulláma. A Kantar friss felmérése szerint a legtöbb régióban zsugorodott az Apple okostelefonjának értékesítési részesedése - az előzetes várakozásoknak megfelelően. Az új, nagy kijelzős iPhone-ok megjelenése ugyanis nagy és váratlan vásárlási lázat generált világszerte, az új keresleti szint most kezd stabilizálódni. Persze nagy kérdés, hogy az új, magasabb szinten, vagy fokozatosan visszaenged a korábban megszokott vonalra.

A Kantar nem készít globális felmérést, helyette a cég a legfontosabb régiókban méri az okostelefonos platformok részedését. Fontos megjegyezni, hogy a számok az új eladásokra vonatkoznak, nem a telepített bázisra, ez utóbbi egészen más dinamikát követ, így erre csak közvetetten lehet következtetni az alábbi számokból. A cég az Egyesült Államokban, az öt legnagyobb európai országban és a kínai nagyvárosokban végez kutatást. A február 15-tel véget ért három hónap adatait hasonlítjuk 2015 hasonló időszakával.

Kínában megállt az almaáradat

A legérdekesebb a kínai helyzet, ott az ünnepi szezon december vége helyett februárra esik, ez (ahogy nálunk is) jelentős fogyasztási csúcsot jelent. Míg egy-két évvel ezelőtt az Apple masszív sikeréről számolhattunk be ilyenkor, 2016-ban az első adatok szerint nem sikerült megismételni ezt a teljesítményt. Az iOS részesedése érzékelhető mértékben, 25,4 százalékról 22,2 százalékra zsugorodott, először az iPhone 6 megjelenése óta. Ennek köszönhető, hogy (darabszámban) a Huawei át is vette a kínai piac első pozícióját az Apple-től.

Európában is újra lendületet kapott az Android, a Google operációs rendszerének részesedése a vizsgált országok mindegyikében nőni tudott, de a dinamika és a magyarázat országonként eltérő. Az Egyesült Királyságban például nagyon erős a prémium szegmens, ott az Apple mellett csak szerény részesedésnövekedést tudtak elérni az androidos gyártók, és a zászlót is a Samsung vitte a Huawei helyett.

Az Android leginkább a Windows Phone/Windows Mobile rovására tudott növekedni. A Microsoft platformja immár azokban az országokban is nagyon ingatag lábakon áll, ahol eddig viszonylag stabil hídfőállással rendelkezett. Olaszországban és Franciaországban például 14 százalék fölötti piaci részesedéssel bírtak a Lumiák egy évvel ezelőtt, ebből mára 6,7 illetve 7,4 százalék maradt. Ezt a szeletet pedig csuklóból vitték is az androidos gyártók, az Android 12,1 (!) illetve 9,1 százalékponttal tudta növelni részesedését. Ez éves szinten óriási változásnak számít és jól mutatja, hogy a piac azonnal reagált arra, ahogyan a Microsoft a mobilos rendszerével bánik.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Az öt európai gazdaságban összesítve az Android 6,7 százalékpontot szerezve most 74,3 százalékon áll, az iOS némi, 1,8 százalékpontos zsugorodással 19,1 százalékot tesz ki. A windowsos telefonok részesedése 4,2 százalékpontot esett, 5,9 százalékra, az "egyéb" pedig immár egy százalék alá ment.

Ide érkezik az iPhone SE

Fontos megjegyezni, hogy a fenti adatok az iPhone SE megjelenése előtti időszakot tükrözik. Az új modell számottevően átrajzolhatja a piacot, komoly stratégiaváltást hoz ugyanis az Apple piaci szegmentálásában. A cég eddig az elavuló modellekkel célozta az árban a csúcs alatti réteget, vagyis a vásárlók egyre olcsóbban egyre régebbi technológiához juthattak.

Az iPhone SE azonban a csúcsmodellel nagyjából azonos műszaki színvonalon áll, miközben ahhoz képest bő harmadával olcsóbb. De az új modell méret szempontjából is nagyon érdekes, hiszen 4 hüvelykes kijelzővel rendelkezik, ebben a méretosztályban talán csak a Sony Xperia Z5 Compact kínál hasonlót.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 19:50

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.