Szerző: Voith Hunor

2015. július 22. 10:00:00

660 dollárra nőtt az iPhone átlagára

A telefon a bevétel közel kétharmadát adta, a kínai forgalom elképesztő mértékben nőtt. Tarol az Apple, egyelőre nem látszik az újra berobbant növekedés vége.

Újfent elképesztő sarokszámokat tett közzé az Apple folyó üzleti évének harmadik negyedéves eredményeit ismertető jelentésében, de az iPhone-eladások némileg elmaradtak az előzetes elemzői várakozásoktól, így a hatalmas forgalom és nyereség ellenére a cég részvényei egyelőre jelentős mínuszban vannak tegnapi záróértékükhöz képest. Az árbevétel harmadával, 49,61 milliárd dollárra nőtt, a nettó eredmény pedig mellbevágó 45 százalékkal, 10,7 milliárdra emelkedett. A bruttó eredményhányad 39,7 százalék volt, ami kevéssel ugyan, de az Apple előrejelzését és az elemzői várakozásokat is felülmúlta.

Miért zuhant mégis a részvény árfolyama a jelentést követően egy ponton 9 százalékot is meghaladóan? Elsősorban azért, mert az Apple a most lezárt negyedévben „csak” 47,5 millió iPhone-t tudott értékesíteni, szemben az elemzők által várt 50 millióval – a legtöbben pedig ezt a mutatót tekintik a legfontosabbnak, a piac tehát még magasabb számokat árazott be, a túlfokozott elvárások azonban nem találkoztak a valósságal. Pedig ez az időszak hagyományosan a leggyengébbnek számít az iPhone-eladások tekintetében, és a várakozásokat alulmúló darabszámot durván ellensúlyozza az átlagár meredek emelkedése. Tessék megkapaszkodni: ma, amikor az androidos gyártók kivétel nélkül szenvednek drága modelljeikkel, az Apple átlagosan 660 dollárért ad el egy iPhone-t, száz dollárral (!) drágábban, mint egy évvel korábban.

Ez főleg a kínai piac teljesítményének köszönhető, melyen a cupertinói vállalat egy év alatt több mint duplájára tudta növelni forgalmát, 6,4 milliárd dollárról 13,2 milliárdra. Ezzel Kína minden kétséget kizáróan bebiztosította magának a második helyet az Apple régiós bevételeloszlási listáján, a vállalat pedig addig üti a vasat, amíg meleg: a következő egy év alatt újabb 40 boltot fog nyitni az országban. Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook elmondta, hogy a Kínában az iPhone-eladások 87 százalékot ugrottak. Ez újfent csak megerősíti, amit az iPhone 6 és 6 Plus piacra dobása óta megfigyelhetünk – az emberek a nagy Apple-telefonokra vártak, főleg Ázsiában, ahol a phablet kategória amúgy is először lett népszerű.

A PC-piac szenved, a Mac virágzik

Miközben a PC-piac más gyártói a Windows 10-től várják, hogy végre berúgja az eladásokat, az Apple a korábbi hónapokban tapasztalható gyenge keresletből semmit sem érzett. A különböző Macekből összeen 4,7 millió fogyott, ezzel a vállalat stabilan veri az elmúlt években hatalmasat csökkenő Acert és ASUS-t, és a globális számítógép-értékesítésekből már 7-8 százalékos részesedéssel bír. Még valamit érdemes itt megjegyezni: a Macek átlagos eladási ára bőven meghaladja az 1200 dollárt, egyes iparági becslések szerint a teljes PC-piac profitjának legalább a fele, de inkább kétharmada landolhat az Apple-nél.

A Macek eladásából hatmilliárd dollár folyt be a negyedévben, ezzel az üzletág árbevételben az előző negyedév után újfent meghaladta az egyre gyengülő iPad-ekét. Az Apple-tabletekből 10,93 millió fogyott, közel 18 százalékkal kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában (13,28 millió), és negyedéves szinten is komoly a visszaesés (12,6 millióról).

A kereslet gyengülése viszont összhangban van a tabletpiacon tapasztalható általános visszaeséssel, és a konferenciahíváson Tim Cook egyáltalán nem volt borúlátó az üzletág jövőjéről. Kiemelte, hogy például a 200 dollár feletti árkategóriában az NPD piackutató cég szerint az iPad piaci részesedése 76 százalék az Egyesült Államokban, és egy másik, globális felmérés szerint pedig a tabletvásárlást tervezők legalább fele tervez iPadet beszerezni. Az Apple vezérigazgatója szerint vállalati ügyfelek között egyre nagyobb sikere van az iPadnek, az IBM-mel kötött együttműködés eddigi eredményével pedig „nagyon boldogok”, a Nagy Kék iOS-es kínálatában már 35 app érhető el.

Watch: jól fogy, de nem mondjuk meg, mennyire

Az áprilisban piacra dobott Watch eladási számait – nem meglepő módon – az Apple nem közölte, csak az „egyéb termékek” (okosóra, iPodok, kiegészítők) kategória összesített eredményeit. Ebből, és az elemzői konferenciahíváson elmondott plusz információkból viszont lehet kicsit tippelgetni. Az üzletág forgalma éves szinten 1,77 milliárd dollárról 2,64 milliárdra nőtt, és a pénzügyi igazgató Luca Maestri szerint a növekedés mértékénél több bevételt generált a Watch-értékesítés.

Sajnos átlagár nem hangzott el, a befektetői becslések szerint a darabszám valahol másfél és kétmillió között lehet. Ez Apple-mércével nem túl sok, de nagyon fiatal, a helyét kereső, első generációs termékről van szó, és Tim Cook szerint a kereslet még a negyedév végén is meghaladta a kínálatot. A Watch-ot illető transzparencia hiánya is bizonyosan közrejátszott a részvényárfolyam zuhanásában, hiszen a befektetők még mindig az iPhone utáni következő nagy dobást várják.

Túl a 200 milliárdon

Az Apple a most lezárt negyedévben átlépte a 200 milliárdos lélektani határt – már ami a készpénztartalékot (vagy rövid idő alatt azzá tehető eszközöket) illeti. A cég a jelentés szerint 202,8 milliárd dolláros pénzhalmon ül, 47,4 milliárdos, az előző negyedévhez képest közel nyolcmilliárddal megnőtt adósság mellett. Ennek egyszerű oka van: a nagyon erős dollár mellett pláne nem éri meg hazavinni a vállalat által az elmúlt években az Egyesült Államokon kívül felhalmozott pénzt, és az alacsony amerikai kamatszint mellett olcsóbb banki hitelből és kötvénykibocsátásból finanszírozni az osztalékfizetést.

a címlapról