Szerző: Hlács Ferenc

2015. november 11. 12:30

Hírgyűjtő alkalmazást dob piacra a Facebook

Saját hírgyűjtő appot ad ki a Facebook: a Notify névre hallgató alkamazás összegyűjti a vállalattal együttműködésre lépő kiadók tartalmait, és értesíti is a felhasználókat a fontosabb anyagok megjelenéséről. Az alkalmazás már most több tucat kiadót tudhat maga mögött.

Még több értesítéssel bombázná a felhasználókat a Facebook. A vállalat a Financial Times szerint egy új alkalmazás piacra dobására készül, amely különböző híroldalak tartalmait gyűjti össze. A friss írások megjelenésekor az app a tervek szerint jelez majd a felhasználóknak, akik azokat már az egyes kiadók saját felületén olvashatják el. Az alkalmazás az online cikkek mellett a nyomtatott lapokból is átvesz írásokat, de videós tartalmakat is ajánl majd. Az első partnerek között a CNN, a Mashable, a CBS, a Washington Post és a Vogue is ott van - de "több tucat" további oldalra is számítani lehet.

A kiszivárgott információk szerint az új app Notify névre hallgat, és a vállalat konkurenseinek hasonló kezdeményezései ellen indul hadba. A Facebook ugyanis korántsem az első a közösségi oldalakat és alkalmazásokat működtető vállalatok közül, amely a mobilos hírolvasást is igyekszik bekebelezni: a Twitter néhány hete indította Moments névre hallgató funkcióját, amelyben például fontos sporteseményekhez kapcsolódó legjobb tweeteket gyűjti össze, de a Snapchat Discover oldala is hasonló, azon a felhasználók naponta láthatnak új tartalmakat különböző kiadóktól.

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

A cégnek az Apple News alkalmazása is komoly vetélytársat jelent, hiszen a rövidesen érkező Notify-hoz hasonló megoldásról van szó, a gyártónak ráadásul megvan az az előnye, hogy azt előre telepítheti készülékeire. Persze a Facebook sem most téved először az online hírek területére, elég csak a vállalat által májusban indított Instant Articlesre gondolni. A szolgáltatás a Facebook appban maradva, a közösségi oldal saját felületén nyitja meg a lekattintott cikkeket, kifejezetten a mobilos megjelenítésre szabva.

Egyáltalán nem meglepő, hogy a közösségi oldal igyekszik minél stabilabban megvetni a lábát az okostelefonokon, hiszen mint a cég legutóbbi negyedéves jelentéséből kiderül, hirdetési bevételeinek több mint háromnegyedét a mobilos reklámok adják, ami a területen 70 százalékot is meghaladó növekedést jelent éves szinten. A Facebook egyébként a fentieken túl fő alkalmazásában is újít az értesítési rendszeren, az hamarosan a Google Now-hoz nagyon hasonló módon, különböző kártyákon értesíti majd a felhasználót az éppen releváns eseményekről - legyen az egy új hozzászólás valamelyik frekventált csoportban vagy épp a közeli moziban játszódó filmek listája.

Utóbbi, illetve a rövidesen rajtoló Notify példája is jól mutatja, hogy lassan nem lesz olyan terület, ahol az óriások szolgáltatásai ne kerülnének átfedésbe - ezzel egyre tempósabb versenyt generálva. A mobil eszközök, okostelefonok a mobilos hirdetések miatt, ahogy az a fenti számokból is látszik különösen fontos piacot jelentenek, amelyet a már az Apple eszközeire is utat találó hirdetésblokkolók bonyolítanak - ha a kiadók meg akarják védeni tartalmaikat a hasonló szoftverektől, kénytelenek lesznek azokat a böngészőből a Facebook megoldásához vagy az Apple Newshoz hasonló appokba menekíteni.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról