Szerző: Voith Hunor

2015. november 5. 12:07

Több mint egymilliárdan facebookoznak - naponta

Hihetetlen kitekintést nyújt a Facebook negyedéves üzleti jelentése, a használati adatok ugyanis olyan képet mutatnak, amit a fejlett országokból nézve sokszor nem veszünk észre. A másfél milliárd felhasználó kétharmada napi szinten facebookozik, több, mint 700 millió pedig kizárólag mobilról.

Minden fontosabb mutató tekintetében elképesztő növekedésről számolt be a Facebook harmadik negyedéves pénzügyi jelentésében. A közösségi oldal történetében először a naponta(!) aktív felhasználók száma stabilan meghaladta az egymilliárdot (1,007 milliárd), ami az előző év hasonló időszakához képest 17 százalékos növekedést jelent. A havonta legalább egyszer facebookozók száma is jelentősen nőtt, éves szinten 14 százalékkal 1,55 milliárdra emelkedett.

Mára az is megkérdőjelezhetetlenné vált, hogy a Facebook teljes sikerrel valósította meg a mobilos átállást: A beszámoló szerint mobileszközről 894 millióan lépnek be a közösségi oldalra legalább naponta egyszer, míg a havonta aktív felhasználók körében ez a szám 1,39 milliárd - ezek rendre 27 százalékos (703 millióról) és 23 százalékos (1,12 millióról) növekedés eredményei. Mobilos tekintetben akad még egy nagyon fontos adat, a közösségi oldalt kizárólag valamilyen mobileszközről, havonta legalább egyszer használók száma. Ez a most lezárt negyedévben 727 millió volt, szemben az egy évvel ezelőtti 456 millióval - a felhasználók közel fele tehát már nem is lép be az oldalra hagyományos PC-ről.

A felhasználói számoknál a 19 milliárd dollárért megszerzett WhatsApp és a Facebook saját üzenetküldő platformja, a Messenger felhasználói táborát is érdemes kiemelni: a WhatsAppnak 900 millió, a Messengernek 700 millió havonta aktív felhasználója van. A három éve felvásárolt Instagramot ma 400 millióan használják havonta legalább egyszer, így a közösségi fotómegosztó szolgáltatás az akvizíciója óta eltelt három és fél év alatt nagyjából tizenháromszorozta táborát. A Facebook az Instagram-hirdetésekből származó bevételt nem közölte, de az eMarketer piackutató cég számítása szerint a képmegosztó mintegy 600 millió dollár forgalmat generálhat idén.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Pénzügyi mutatók terén a cég szintén jól teljesített, felülmúlva az előzetes elemzői várakozásokat. A forgalom a 2014-es harmadik negyedévhez képest 41 százalékkal emelkedett, 2,95 milliárd dollárról 4,3 milliárdra. A hirdetési bevételeknek már 78 százalékát adják a mobilos reklámok (szemben az egy évvel ezelőtti 66 százalékkal). A nettó eredmény szintén szépen nőtt, de közel sem az előzőhöz hasonló mértékben, 806 millió dollárról 896 millióra, a Facebook a negyedévet közel 16 milliárd dollár készpénzállománnyal zárta. A cég a negyedévben mintegy 3 milliárd dollárt költött (működési költségek, kutatás-fejlesztés, akvizíciók, létszámbővítés) - ez jelentős felvásárlás nélkül is 1,2 milliárddal haladta meg az egy évvel korábbi összeget. Ebből az összegből a cég 1,27 milliárdot költött kutatás-fejlesztésre, melynek jó része valószínűleg a "drónprogramra", a műholdas internetszórás elindítására és az Oculus Rift fejlesztésére megy el.

Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója szerint ez az üzleti stratégia egyik sarokköve, és a befektetők, elemzők számára már korábban tisztázták, a vállalat nagyon sokat fog arra, hogy jövőbeli növekedését biztos alapokra helyezze. A működési eredményhányad jelentős visszaesése (44 százalékról 32 százalékra) okozta negatív meglepetés láthatóan tényleg elmaradt, a cég részvényei a bejelentést követően, a zárás utáni kereskedésben 4,2 százalékot drágultak. A papír ára jelenleg 108 dollár körül mozog, több mint egyharmaddal magasabb szinten, mint tavaly év végén, és az elemzők túlnyomó többsége további komoly növekedést vár a következő fél-egy év során.

Régiók szerint a legjobb bevételi forrásnak továbbra is az Egyesült Államokban és az Európában élő felhasználók számítanak. A felhasználónkénti átlagbevétel globálisan 2,97 dollár volt (egy éve 2,4 dollár), az észak-amerikai felhasználókon realizált bevétel pedig 7,39 dollárról 10,49 dollárra ugrott. Az európai felhasználók átlagosan 3,47 dollárt jelentettek a Facebooknak, az ázsai régióban az egy felhasználóra eső átlagbevétel 1,39 dollár volt, míg a többi régióban most sem tudta elérni az egy dollárt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról