Szerző: Gálffy Csaba

2015. május 26. 11:56

55 milliárd dollár lett volna Nadella első bevásárlása

Iparági információk szerint a Microsoft volt a Salesforce kikosarazott vevője, a friss források szerint csupán az árban nem tudott a két vállalat vezetése megegyezni. A felvásárlást mindkét fél komolyan megfontolta, a Microsoft 55 milliárdot ajánlott is a cégért, ezt azonban kevesellte a másik.

HIRDETÉS

Komoly tárgyalásokat folytatott a Microsoft a Salesforce felvásárlásáról - erősítette meg több forrásból az amerikai CNBC hírcsatorna. A rangos tévé üzleti rovata szerint a tárgyalások a legfelsőbb szinten folytak a tavasz elején, és ugyan végül a két fél nem tudott megegyezni a felvásárlás értékében, mind a Microsoft, mind a Salesforce komolyan fontolóra vette a lehetőséget.

Belsős információk szerint a Microsoft mintegy 55 milliárd dollár körüli összeget ígért a Salesforce-ért, annak alapító-vezérigazgatója, Marc Benioff azonban fokozatosan emelte az igényét, egészen 70 milliárdig. Az álláspontok a következő tárgyalási fordulókban sem közeledtek, így május elejére zátonyra futott az üzlet. A források szerint Benioff 5,7 százalékos Salesforce-részesedését Microsoft-részvényekkel fizette volna a felvásárló, a cég többi befektetője készpénzt kapott volna tulajdoni részéért. A források szerint Benioff vezető pozícióba került volna a Microsoft szervezetében, jó eséllyel a Salesforce-divízió de facto igazgatójaként vitte volna tovább korábbi cégét.

Salesforce?

A Salesforce 1999-es alapításával a klasszikus dotkom-cégek generációjához tartozik. A vállalat ügyfélkezelő rendszert kínál szolgáltatásként, amelyet az évek során platformmá, sőt ökoszisztémává fejlesztett. A Salesforce egyébként a SaaS (software-as-a-service) paradigma egyik úttörője és zászlóvivője volt, abból az időből, amikor a felhő még nem volt ennyire divatos, felkapott és kiégett kifejezés.

A Salesforce-papírok teljesítménye - pirossal az iparágat jelképező NASDAQ

A Salesforce piaci értéke jelenleg az 50 milliárd dollárt súrolja, a részvényárfolyam pedig gyakorlatilag a tőzsdei rajt óta lendületesen növekszik, az öt évvel ezelőtti 21 dollárról és az egy évvel ezelőtti 53 dollárról már 75 dollár fölé emelkedett, de a felvásárlásról szóló pletykák nyilvánosságra kerülése előtt is 65-68 dollár körül mozgott. Érthető tehát Benioff és a részvényesek értékelése, ha a jelenlegi trend folytatódik, egy-két éven belül a cég piaci értéke könnyedén elérheti a 70 milliárd dollárt is - nem kért tehát abszurd összeget az alapító.

A Salesforce egyébként kifejezetten kereste a fúzió lehetőségét. A Bloomberg áprilisi híradása szerint a cég külső tanácsadókat bízott meg azzal, hogy térképezzék fel a potenciális vásárlókat és a lehetséges árakat. Ez történhetett a Microsoft-féle felvásárlás előkészítéseként, ilyenkor a vezetés hagyományosan megvizsgálja az alternatív ajánlatokat is, de az is elképzelhető, hogy a Salesforce egyoldalúan tette ki az "eladó" táblát és a Microsoft csupán egy volt az érdeklődők közül.

Nagy. Vállalati. Szolgáltatások.

A Microsoft (több más tech-céghez hasonlóan) gigantikus készpénzállományon ül, a friss kimutatások szerint a cégnek mintegy 95 milliárd dollárnyi készpénze és rövid lejáratú vagy gyorsan készpénzre váltható befektetése van. A felvásárlásra tehát bőségesen lett volna forrása a redmondi cégnek, főleg ha a készpénz mellett részvénycserével is rásegített volna a tranzakcióra. Az már érdekesebb kérdés, hogy miért gondolta úgy a Microsoft, hogy érdemes ezt az elképesztő összeget pont a Salesforce-ra költenie.

A Gartner legfrissebb piaci jelentése szerint a teljes CRM piac tavaly 13,3 százalékkal, 20,4 milliárdról 23,2 milliárd dollárra nőtt, ennek 47 százalékát pedig már SaaS-ra költötték a cégek. A piacvezető a Salesforce, 18,4 százalékos részesedéssel, a Microsoft a Gartner szerint 6,2 százalékot hasít ki a tortából az SAP és az Oracle mögött, de az IBM előtt, köszönhetően Dynamics CRM és Dynamics CRM Online termékeinek. A Salesforce azonban nem csak piacvezető, de a leggyorsabb növekedést is mutatja, éves szinten (2013-ról 2014-re) 28,2 százalékkal tudott nőni, messze a teljes piac üteme fölött.

A Salesforce nem csak a tulajdonképpeni CRM szolgáltatásban erős, a vállalat jó érzékkel mozdult az analitika irányába is, mára fejlett megoldást kínál ezen a területen is - természetesen felhőből. A cég az alkalmazáson túl az infrastruktúra fejlesztésére illetve a fejlesztői platfomra is rengeteget költ, ennek a stratégiának a része a Heroku 2010-es felvásárlása is. Egy másik irány a social CRM, amellyel a cégek a közösségi hálózatokon feltett kérdésekre és problémákra adhatnak ügyfélbarát válaszokat, ezt a Radian6 felvásárlásával alapozta meg a cég, mára pedig egy teljes megoldássá nőtte ki magát Social.com néven. Hasonlóan felvásárlással indult a Work.com, amely a Rypple alapjain készült és a cégen belüli dinamika feltérképezésére, oktatásra, coachingra használható megoldás.

A tény, hogy a Microsoft és annak új elnök-vezérigazgatója, Satya Nadella egyáltalán megfontol egy ilyen felvásárlást, rengeteget elárul arról, hogy milyen jövőképpel rendelkezik. A cég kommunikációjában visszatérő fordulat a "mobile first, cloud first" illetve a "mobility of the experience", amellyel egy új felfogásban fejlesztett kliens-szerver világot igyekszik a Microsoft leírni. Eszerint a felhasználói élményért és a funkcionalitásért már nem a kliens, hanem elsősorban a szerveroldalon futó szoftverek felelnek, így lesz az élmény hordozható, eszközök, kliensek között is. A paradigmába tökéletesen illeszkedik a Salesforce, amely a kezdetektől böngészőben fut, mobilappokban pedig szintén az úttörők között volt.

A Salesforce más szempontból is jól illeszkedne a Microsoft portfóliójába, ez pedig a vállalati fókusz. A Microsoft bevételeinek egyre nagyobb aránya származik a vállalati ügyfelektől és egyre kisebb aránya a végfelhasználóktól. A legutóbbi negyedévben az eszközökből és végfelhasználóktól 9 milliárd folyt be, míg a céges termékek 12,8 milliárdot generáltak. Ezt a trendet a cég szándékosan gyorsítja is, előbb a telefonos, majd a kis képernyős rendszereket adta ingyen, a Windows 10-et pedig több százmillió fogyasztónak adja ajándékba - kivéve a vállalatokat. A vállalati felhasználókra fókuszáló stratégiába jól illeszkedne a Salesforce, amely az egyik leggyorsabban növekvő szoftverszolgáltatás, üzenete pedig nagyon jól rezonál a fokozatosan a felhő felé forduló vállalatoknál is, a bevezetési és migrálási projektekben pedig már nagy tapasztalattal rendelkezik.

Kontrafaktuális hipotézis

A Microsoft rendkívül erős szereplő a platformok területén, mind a hagyományos szerveres, mind a felhős, mind a PC-s területen. A platformon futó alkalmazások területén azonban csak az Office tudott igazán sikeres lenni, a cég jelenléte ezért ezen a piacon viszonylag korlátozott. A Salesforce felvásárlásával ez egy csapásra változott volna meg, egy piacvezető vállalati alkalmazás került volna a Microsoft birtokába, amelyhez ráadásul további alkalmazások, platformok, kiegészítők egész ökoszisztémája kapcsolódik.

Arra már valószínűleg sosem kapunk választ, hogy a Microsoft tagjaként a Salesforce hogyan teljesített volna, és milyen pénzügyi tervek alapján jött ki az 55 milliárdos felvásárlási ajánlat. Az azonban szinte biztosra vehető, hogy a cég a vállalati alkalmazások piacán további terjeszkedést céloz, egyrészt az Office-család szélesítésével (lásd Yammer, Office Delve és Graph, Skype for Business), másrészt új termékek bevezetésével vagy megvásárlásával.

a címlapról