Szerző: Gálffy Csaba

2015. május 26. 11:56

55 milliárd dollár lett volna Nadella első bevásárlása

Iparági információk szerint a Microsoft volt a Salesforce kikosarazott vevője, a friss források szerint csupán az árban nem tudott a két vállalat vezetése megegyezni. A felvásárlást mindkét fél komolyan megfontolta, a Microsoft 55 milliárdot ajánlott is a cégért, ezt azonban kevesellte a másik.

Komoly tárgyalásokat folytatott a Microsoft a Salesforce felvásárlásáról - erősítette meg több forrásból az amerikai CNBC hírcsatorna. A rangos tévé üzleti rovata szerint a tárgyalások a legfelsőbb szinten folytak a tavasz elején, és ugyan végül a két fél nem tudott megegyezni a felvásárlás értékében, mind a Microsoft, mind a Salesforce komolyan fontolóra vette a lehetőséget.

Belsős információk szerint a Microsoft mintegy 55 milliárd dollár körüli összeget ígért a Salesforce-ért, annak alapító-vezérigazgatója, Marc Benioff azonban fokozatosan emelte az igényét, egészen 70 milliárdig. Az álláspontok a következő tárgyalási fordulókban sem közeledtek, így május elejére zátonyra futott az üzlet. A források szerint Benioff 5,7 százalékos Salesforce-részesedését Microsoft-részvényekkel fizette volna a felvásárló, a cég többi befektetője készpénzt kapott volna tulajdoni részéért. A források szerint Benioff vezető pozícióba került volna a Microsoft szervezetében, jó eséllyel a Salesforce-divízió de facto igazgatójaként vitte volna tovább korábbi cégét.

Salesforce?

A Salesforce 1999-es alapításával a klasszikus dotkom-cégek generációjához tartozik. A vállalat ügyfélkezelő rendszert kínál szolgáltatásként, amelyet az évek során platformmá, sőt ökoszisztémává fejlesztett. A Salesforce egyébként a SaaS (software-as-a-service) paradigma egyik úttörője és zászlóvivője volt, abból az időből, amikor a felhő még nem volt ennyire divatos, felkapott és kiégett kifejezés.

A Salesforce-papírok teljesítménye - pirossal az iparágat jelképező NASDAQ

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa Június 16-án érkezik az idei első kraftie meetup!

A Salesforce piaci értéke jelenleg az 50 milliárd dollárt súrolja, a részvényárfolyam pedig gyakorlatilag a tőzsdei rajt óta lendületesen növekszik, az öt évvel ezelőtti 21 dollárról és az egy évvel ezelőtti 53 dollárról már 75 dollár fölé emelkedett, de a felvásárlásról szóló pletykák nyilvánosságra kerülése előtt is 65-68 dollár körül mozgott. Érthető tehát Benioff és a részvényesek értékelése, ha a jelenlegi trend folytatódik, egy-két éven belül a cég piaci értéke könnyedén elérheti a 70 milliárd dollárt is - nem kért tehát abszurd összeget az alapító.

A Salesforce egyébként kifejezetten kereste a fúzió lehetőségét. A Bloomberg áprilisi híradása szerint a cég külső tanácsadókat bízott meg azzal, hogy térképezzék fel a potenciális vásárlókat és a lehetséges árakat. Ez történhetett a Microsoft-féle felvásárlás előkészítéseként, ilyenkor a vezetés hagyományosan megvizsgálja az alternatív ajánlatokat is, de az is elképzelhető, hogy a Salesforce egyoldalúan tette ki az "eladó" táblát és a Microsoft csupán egy volt az érdeklődők közül.

Nagy. Vállalati. Szolgáltatások.

A Microsoft (több más tech-céghez hasonlóan) gigantikus készpénzállományon ül, a friss kimutatások szerint a cégnek mintegy 95 milliárd dollárnyi készpénze és rövid lejáratú vagy gyorsan készpénzre váltható befektetése van. A felvásárlásra tehát bőségesen lett volna forrása a redmondi cégnek, főleg ha a készpénz mellett részvénycserével is rásegített volna a tranzakcióra. Az már érdekesebb kérdés, hogy miért gondolta úgy a Microsoft, hogy érdemes ezt az elképesztő összeget pont a Salesforce-ra költenie.

A Gartner legfrissebb piaci jelentése szerint a teljes CRM piac tavaly 13,3 százalékkal, 20,4 milliárdról 23,2 milliárd dollárra nőtt, ennek 47 százalékát pedig már SaaS-ra költötték a cégek. A piacvezető a Salesforce, 18,4 százalékos részesedéssel, a Microsoft a Gartner szerint 6,2 százalékot hasít ki a tortából az SAP és az Oracle mögött, de az IBM előtt, köszönhetően Dynamics CRM és Dynamics CRM Online termékeinek. A Salesforce azonban nem csak piacvezető, de a leggyorsabb növekedést is mutatja, éves szinten (2013-ról 2014-re) 28,2 százalékkal tudott nőni, messze a teljes piac üteme fölött.

A Salesforce nem csak a tulajdonképpeni CRM szolgáltatásban erős, a vállalat jó érzékkel mozdult az analitika irányába is, mára fejlett megoldást kínál ezen a területen is - természetesen felhőből. A cég az alkalmazáson túl az infrastruktúra fejlesztésére illetve a fejlesztői platfomra is rengeteget költ, ennek a stratégiának a része a Heroku 2010-es felvásárlása is. Egy másik irány a social CRM, amellyel a cégek a közösségi hálózatokon feltett kérdésekre és problémákra adhatnak ügyfélbarát válaszokat, ezt a Radian6 felvásárlásával alapozta meg a cég, mára pedig egy teljes megoldássá nőtte ki magát Social.com néven. Hasonlóan felvásárlással indult a Work.com, amely a Rypple alapjain készült és a cégen belüli dinamika feltérképezésére, oktatásra, coachingra használható megoldás.

A tény, hogy a Microsoft és annak új elnök-vezérigazgatója, Satya Nadella egyáltalán megfontol egy ilyen felvásárlást, rengeteget elárul arról, hogy milyen jövőképpel rendelkezik. A cég kommunikációjában visszatérő fordulat a "mobile first, cloud first" illetve a "mobility of the experience", amellyel egy új felfogásban fejlesztett kliens-szerver világot igyekszik a Microsoft leírni. Eszerint a felhasználói élményért és a funkcionalitásért már nem a kliens, hanem elsősorban a szerveroldalon futó szoftverek felelnek, így lesz az élmény hordozható, eszközök, kliensek között is. A paradigmába tökéletesen illeszkedik a Salesforce, amely a kezdetektől böngészőben fut, mobilappokban pedig szintén az úttörők között volt.

A Salesforce más szempontból is jól illeszkedne a Microsoft portfóliójába, ez pedig a vállalati fókusz. A Microsoft bevételeinek egyre nagyobb aránya származik a vállalati ügyfelektől és egyre kisebb aránya a végfelhasználóktól. A legutóbbi negyedévben az eszközökből és végfelhasználóktól 9 milliárd folyt be, míg a céges termékek 12,8 milliárdot generáltak. Ezt a trendet a cég szándékosan gyorsítja is, előbb a telefonos, majd a kis képernyős rendszereket adta ingyen, a Windows 10-et pedig több százmillió fogyasztónak adja ajándékba - kivéve a vállalatokat. A vállalati felhasználókra fókuszáló stratégiába jól illeszkedne a Salesforce, amely az egyik leggyorsabban növekvő szoftverszolgáltatás, üzenete pedig nagyon jól rezonál a fokozatosan a felhő felé forduló vállalatoknál is, a bevezetési és migrálási projektekben pedig már nagy tapasztalattal rendelkezik.

Kontrafaktuális hipotézis

A Microsoft rendkívül erős szereplő a platformok területén, mind a hagyományos szerveres, mind a felhős, mind a PC-s területen. A platformon futó alkalmazások területén azonban csak az Office tudott igazán sikeres lenni, a cég jelenléte ezért ezen a piacon viszonylag korlátozott. A Salesforce felvásárlásával ez egy csapásra változott volna meg, egy piacvezető vállalati alkalmazás került volna a Microsoft birtokába, amelyhez ráadásul további alkalmazások, platformok, kiegészítők egész ökoszisztémája kapcsolódik.

Arra már valószínűleg sosem kapunk választ, hogy a Microsoft tagjaként a Salesforce hogyan teljesített volna, és milyen pénzügyi tervek alapján jött ki az 55 milliárdos felvásárlási ajánlat. Az azonban szinte biztosra vehető, hogy a cég a vállalati alkalmazások piacán további terjeszkedést céloz, egyrészt az Office-család szélesítésével (lásd Yammer, Office Delve és Graph, Skype for Business), másrészt új termékek bevezetésével vagy megvásárlásával.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról

Hirdetés

AI az IT-ban: ennek már fele sem tréfa

2025. június 15. 03:26

Az AI technológiai és munkaerőpiaci hatásai az informatikában (2025) címmel érkezik az idei első kraftie meetup június 16-án.