Szerző: Gálffy Csaba

2012. szeptember 21. 12:35

Platformban gondolkodik a Salesforce.com

A nagy IT-cégek nyomába eredt a Salesforce.com és eddigi zászlóshajója, a felhős CRM-szolgáltatás helyett egyre inkább a kiegészítő szolgáltatásokra fekteti a hangsúlyt: IT-vezetők helyett marketingesek és értékesítők a középpontban.

Lerántotta a leplet a korábban már emlegetett termékeiről a Salesforce a héten rendezett Dreamforce központi rendezvényén. A 70 ezer (!) résztvevővel szervezett CRM-dzsembori azonban nem az ügyfélkapcsolatokról szólt, a szoftverház inkább az egyre gyorsabban terjeszkedő felhős szolgáltatáskínálatát helyezte a középpontba. Ahogy arról korábban már írtunk, a Salesforce több nagy új szolgáltatás beindítását tervezi a közeljövőben, így lesz feladatkezelő, felhős tárhely és kollaboráció, illetve központosított identitáskezelő megoldás is a portfólióban. Az on-demand CRM-ben nagyot alkotó Salesforce ezzel kitörni látszik a célszoftver státuszból és a nagyvállalatok hagyományos partnereinek számító szoftverházak nyomába ered.

Platform lesz itt, nem kérdés

A konferencián a Salesforce bemutatta érintős alkalmazásainak új generációját is, amelyeket a Salesforce Touch ernyő alatt tesz elérhetővé. Az értékesítők tipikusan a legmobilisabb munkaerőnek számítanak, nem csoda, hogy a cég már korán elérhetővé tette mobilról és tabletekről a szolgáltatását. A Touch ezen alkalmazások új generációját jelenti, a HTML5-ben készült (egyébként az alkalmazásboltokból letölthető) appok már offline tárhelyet is kaptak, így a használathoz nem elengedhetetlen a folyamatos internetkapcsolat.

A humánerőforrás-kezelő, korábban felvásárolt Rypple a Work.com formájában került a Salesforce portfóliójába, a szolgáltatás fejlett HR-funkciókat kínál az alkalmazottak teljesítményértékeléséhez és a közösségi képességekben is erősnek számít. A belső vállalati kultúra és kommunikáció modernizálásához a cég már korábban is kínált megoldást a Chatter formájában, ez most kibővül a Chatterbox nevű Dropbox- és Sharepoint-vetélytárssal, amely a kollaborációs eszköztárat erősítené. A közösségi funkciókat erősíti a Chatter Communities for Partners, amely a vállalatok szűkebb közösségi igényeit elégítené ki. A Salesforce szerint ezt a szolgáltatást használhatja egy gyártó a viszonteladóival, vagy épp saját beszállítóival beszállítóval való kapcsolattartásra. A Communities for Partners segítségével gyorsan és kis erőfeszítéssel hozhatóak létre ilyen kapcsolati hálók.

A közösségi CRM-et erősíti a Data.com Social Key új szolgáltatása, amely a nyilvánosan hozzáférhető közösségi információkat boronálja össze a vállalat rendelkezésére álló adatokkal. A Social Key képes a partnerről vagy a leendő ügyfélről az összes rendelkezésre álló nyilvános adatot összeszedni Facebookról. Kloutról, Twitterről vagy épp YouTube-ról, majd ezeket szűrve és releváns módon tálalni. A cég bejelentése szerint a Social Key azonban csak valamikor 2013 második felében lesz elérhető.

A PaaS (platformszolgáltatások) iránt érdeklődők számára fontos újdonság, hogy a 2010-ben felvásárolt Heroku teljesértékű Java-támogatást fog nyújtani. A Java rendkívül népszerű a nagyvállalati szerveroldali alkalmazások körében, a teljes Java-stack támogatása így vonzó alternatívává teheti a platformot például az Oracle Clouddal szemben, amely szintén Java alkalmazások futtatására született meg tavaly. A Heroku támogatni fogja az OpenJDK 6, 7 és hamarosan bemutatkozó 8-as verzióját, a Tomcat 7 webes konténerformátumot, illetve PostgreSQL adatbázisokat is. A Heroku egy éve támogatja a Javát, eddig azonban csak a Mavennel létrehozott alkalmazások futottak.

Gyorsan átalakuló piacok

A Salesforce megkülönböztető jellege, hogy a versenytársaknál jóval nagyobb hangsúlyt fektet a közösségi megoldásokra, illetve hogy szoftvereit csak szolgáltatásként nyújtja. E két tulajdonság kombinációjából adódik, hogy a Salesforce nem a szoftvercégek hagyományos belépési pontján, az informatikai vezetőnél kapcsolódik a potenciális ügyfelekhez, hanem a  szoftvert közvetlenül felhasználó (tipikusan marketing-) divízión keresztül születnek a szerződések.

A Gartner szerint egyébként ez a trend a jövőben is folytatódni fog, 2017-re egy átlagos cég marketingosztálya nagyobb értékű IT-szerződéseket fog kötni mint az IT-divízió maga. Bár ez első látásra megdöbbentő jóslatnak tűnik, néhány, évek óta létező trend arra mutat, hogy ez akár valósággá is válhat. Egyrészt a marketing a nagyvállalatoknál már erősen technológia-orientált, másrészt e technológiáról hozott beszerzési döntések egyre jobban kikerülnek a hagyományos IT berkeiből. Ugyanis míg az irodai szoftver vagy az operációs rendszer lecserélése, vagy a hardverek beszerzése, hálózatépítés valóban az IT kompetenciája, a közösségi CRM vagy a Big Data típusú megoldások feletti döntést ma már a marketing jobban meg tudja hozni, mivel az igények is ott keletkeznek, az egyes megoldások képességeire is jobb rálátással bírnak a marketing-szakemberek és végül persze használni is ők fogják.

Ez a trend ugyanakkor fordítva is megfogalmazható, az IT ma már minden divízióba beszivárog. A Forbes megfogalmazásában: míg korábban a cégek növekedését (és a versenyelőnyt) a marketing adta, ma már a növekedést a digitális marketing hozza - ehhez magasan informatizált eszközök, az adattal együtt lélegző alkalmazottak kellenek, ennek hozadékaként a marketingben is jó számítástechnikai szakemberek, az eszközöket készségszinten kezelő alkalmazottak kell üljenek.

a címlapról