Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Alig vesz PC-t a magyar lakosság

Bodnár Ádám, 2014. május 07. 09:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Furcsa dolgok történnek a magyar PC-piacon. Az első negyedévben világszinten 2-4 százalékkal csökkentek az eladások az IDC és a Gartner adatai szerint, Magyarországon ehhez képest jelentős erősödés volt megfigyelhető.

Nagyot nőttek a PC-eladások az év elején

2014 első három hónapjában majdnem 133 ezer PC-t adtak el Magyarországon, tudta meg az IDC piackutató cég hazai képviseletétől a HWSW. A számítógép-eladások éves összehasonlításban hozzávetőleg 13 százalékot erősödtek, mondta el lapunknak Bagi Bence elemző. Az IDC és a Gartner által nemrégiben publikált globális statisztikák ezzel éppen ellentétes mozgást mutattak, 2-4 százalékos piaccsökkenésről számolt be áprilisban a két nagy elemzőcég.

A rejtély nyitjára rávezető információ, hogy a Magyarországon értékesített PC-k túlnyomó többsége asztali gép volt az első negyedévben, a notebookok csak eladások alig negyedét tették ki. Az eladásokat elsősorban a vállalati, intézményi beszerzések határozták meg az időszakban, a lakossági PC-vásárlások szempontjából az év első fele sosem igazán erős. "Több gyártó hozott gépeket a DOP programba, főként olcsó notebookokat, de emellett volt még néhány állami megrendelés, valamint a bankok is fokozatosan újítják meglévő gépparkjukat" - monda el lapunknak Bagi Bence.

A vállalati, intézményi vásárlások által dominált piacon nem nagy meglepetést okozva az a három gyártó szerepelt a legjobban, amelyek erős jelenléttel rendelkeznek ebben a szegmensben. Az IDC listája szerint a hazai PC-piacot a Dell vezette az első negyedévben, megelőzve a Lenovót és a HP-t. Bagi Bence elmondta, a Dell néhány célzott akcióval még a lakossági szegmensben is látható érdeklődést tudott generálni, amelynek jópár eladott Inspiron volt a jutalma. Az öt legnagyobb gyártó közé az ASUS és az Acer fért még be az első negyedévben.

A tabletpiacon egyre fontosabb a Windows

Miközben a PC-eladások mozgása teljesen elszakadt a világpiaci trendektől, a tabletpiac nagyjából azzal együtt mozgott. Magyarországon 98 ezer tablet fogyott az első negyedévben, derül ki az IDC adataiból, ez éves szinten 4 százalékos csökkenésnek felel meg. Miközben a PC-piacot a vállalati vásárlások dominálják, a tabletpiacot továbbra is a lakossági beszerzések hajtják, a (hazai) szervezetek egyelőre nem kezdtek el nagy mennyiségben tableteket vásárolni, inkább csak kísérleteznek a formátummal.

ASUS Transformer Book T100, a hazai tablet-piac királya

A nagy áttörést ebben a Windowst futtató hibrid gépek hozhatják el. "A vállalati tabletvásárlások még az új, windowsos eszközök hatására sem lendültek be, ez viszont az előrejelzések szerint hamarosan megváltozik, ahogy mélyebbre ássák magukat ezek az egyszerre táblagépként és notebookként is használható eszközök a vásárlók tudatában" - mondta Bagi Bence. A lakossági piacon már most is jól szerepeltek a hibrid gépek, részben a Transformer Book T100-nak is köszönhető, hogy az ASUS megszerezte a tabletpiac vezető pozícióját, megelőzve a Samsungot, a Lenovót és az Apple-t, az ötödik helyre pedig a Concorde futott be.

A windowsos tabletek nem csak hibrid kivitelben, hanem "slate" formában is népszerűek voltak az IDC szerint, a 8 hüvelykes gépek egyre több vásárló érdeklődését keltették fel. Az elemzőcég szerint a Build konferencián bejelentett árváltozás (9 hüvelykesnél kisebb eszközökre ingyen lesz a Windows) lehetővé fogja tenni a gyártók számára, hogy a középkategóriás androidos tabletek szintjére vigyék le a windowsos modellek árát.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.