Szerző: Bodnár Ádám

2014. április 10. 09:18

Lassul a PC-piac csökkenésének üteme

Folytatódott a PC-eladások zsugorodása az első negyedévben. Hiába pörgött fel a kereslet a vállalati szegmensben, részben a Windows XP támogatásának megszűnése miatt, a céges flottabeszerzések nem tudták ellensúlyozni a lakossági piac pangását.

Két éve tart a PC-piac mélyrepülése, az eladások az idei első negyedévben 4,4 százalékkal múlták alul a tavalyit az IDC frissen közzétett adatai szerint. Érdekes módon a rivális Gartner ennél jóval kisebb ütemű csökkenést regisztrált csak, 1,7 százalékost, de abban mindkét elemzőcég egyetért, hogy kevesebb PC fogyott mint egy éve. Az IDC szerint 73,4 millió, a Gartner szerint pedig 76,5 millió gépet adtak el a cégek.

A Windows XP hatás

Mind az IDC, mind a Gartner nagyobb visszaesést várt, a vártnál kisebb csökkenést pedig azzal magyarázzák, sok cégnél az utolsókig kivártak a PC-cserékkel a Windows XP támogatásának lejárta előtt, ezért az első negyedévben megélénkült a kereslet a vállalati számítógépek iránt. "Az XP támogatásának vége fontos szerepet játszott abban, hogy visszaesett a PC-piac csökkenésének üteme" - mondja Mikako Kitagawa, a Gartner elemzője. "Minden régióban pozitív hatása volt ennek, az XP támogatásának lejárta felpörgette a céges XP-s gépek cseréjét. Különösen jól teljesítettek a vállalati desktopok. A kulcsországok közül érdemes kiemelni Japánt, ahol 35 százalékkal emelkedtek az eladások az XP támogatásának megszűnése előtt."

Az "XP-hatás" az év további részében is érezhető lesz a piacon és húzni fogja a vállalati PC-k forgalmát, elsősorban a fejlett piacokon. Azt azonban még nem lehet állítani, hogy a piac magára talált volna, a vállalati PC-cserék ugyanis nem tudják ellensúlyozni a lakossági piacon látható súlyos visszaesést. Ez főleg a fejlődő országokat érinti, ahol továbbra is sok PC-vásárlót csábítanak el a jóval olcsóbb tabletek, és ez a hatás felerősödik a gazdasági körülmények romlásával - a kisebb diszkrecionális jövedelemből olcsó tabletet vásárolnak inkább azok, akik internetezéshez keresnek gépet.

Ami a gyártók versenyét illeti, itt érdekesen alakultak az erőviszonyok az első negyedévben. A piac látszólag kétfelé szakadt, a nagyok még nagyobbak és még erősebbek lettek, a kicsik pedig még kisebbek. Néhány kisebb PC-gyártó, köztük például a Sony, már nem tud elég méretgazdaságosan termelni ahhoz, hogy megérje a számára bent maradni a PC-piacon, így el is hagyták azt. A választóvonal a vállalati piaci jelenlét. Azok a PC-gyártók, amelyek stabil vállalati ügyfélkörrel rendelkeznek, még az általános piaci visszaesés ellenére is növelni tudták forgalmukat, miközben a lakossági szegmensre koncentráló cégek visszaestek.

PC-eladások (millió darab) az IDC szerint

Erősítettek a vállalatokra is figyelő gyártók

A piacot az első negyedévben is a Lenovo vezette, a cég az IDC szerint több mint 10 százalékkal tudta növelni PC-eladásait, ezzel a részesedése15,3 százalékról 17,7 százalékra nőtt. A rangsor második h

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

elyén álló HP is a céges eladásoknak köszönheti, hogy több mint 4 százalékkal növelte eladott PC-inek számát, ezzel pedig a piac 17,1 százalékát szerezte meg magának. A HP elsősorban az EMEA régióban teljesített jól az IDC adatai alapján.

A harmadik helyen álló Dell PC-eladásai több mint 9 százalékkal bővültek az első negyedévben, a cég részesedése ezzel 13 százalék fölé nőtt, derül ki az IDC által közzétett statisztikából. A vállalat 2011 vége óta nem állt ilyen jól a PC-piacon, jegyzi meg az elemzőcég, hozzátéve, hogy a Dellnél jól működik az új piaci stratégia, amely jobban alapoz a partnerekre. Emellett persze nem elhanyagolható az a tényező sem, hogy a Dell a PC-ket újabban egyfajta marketingeszközként próbálja bevetni: a számítógépeit megvásárló szervezeteknek más termékeit és szolgáltatásait kínálja, és ezekből gazdálkodja ki a PC-k alacsony profitját.

Folytatódott az első negyedévben az Acer mélyrepülése, a tajvani cég, amely pár éve még a piaci elsőségért csatázott, 5 millió PC-t sem tudott eladni, mivel nem rendelkezik jelentős vállalati jelenléttel, a lakossági eladások pedig a tabletek és okostelefonok hatására továbbra is panganak. Az Acer a 4,4 százalékkal zsugorodó piacon 20 százalékkal kevesebb PC-t tudott csak eladni az IDC számai szerint, részesedése ezzel már 7 százalék alá süllyedt. Hasonló utat jár be az ASUS, amely főleg netbookjai révén vált a PC-piac egyik meghatározó szereplőjévé, majd a kategória összeomlása után egyre zsugorodott. Az ASUS PC-eladásai 8 százalékkal estek vissza, a cég részesedése a 6 százalékot sem érte el.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról