Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Lassul a PC-piac csökkenésének üteme

Bodnár Ádám, 2014. április 10. 09:18
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Folytatódott a PC-eladások zsugorodása az első negyedévben. Hiába pörgött fel a kereslet a vállalati szegmensben, részben a Windows XP támogatásának megszűnése miatt, a céges flottabeszerzések nem tudták ellensúlyozni a lakossági piac pangását.

Két éve tart a PC-piac mélyrepülése, az eladások az idei első negyedévben 4,4 százalékkal múlták alul a tavalyit az IDC frissen közzétett adatai szerint. Érdekes módon a rivális Gartner ennél jóval kisebb ütemű csökkenést regisztrált csak, 1,7 százalékost, de abban mindkét elemzőcég egyetért, hogy kevesebb PC fogyott mint egy éve. Az IDC szerint 73,4 millió, a Gartner szerint pedig 76,5 millió gépet adtak el a cégek.

A Windows XP hatás

Mind az IDC, mind a Gartner nagyobb visszaesést várt, a vártnál kisebb csökkenést pedig azzal magyarázzák, sok cégnél az utolsókig kivártak a PC-cserékkel a Windows XP támogatásának lejárta előtt, ezért az első negyedévben megélénkült a kereslet a vállalati számítógépek iránt. "Az XP támogatásának vége fontos szerepet játszott abban, hogy visszaesett a PC-piac csökkenésének üteme" - mondja Mikako Kitagawa, a Gartner elemzője. "Minden régióban pozitív hatása volt ennek, az XP támogatásának lejárta felpörgette a céges XP-s gépek cseréjét. Különösen jól teljesítettek a vállalati desktopok. A kulcsországok közül érdemes kiemelni Japánt, ahol 35 százalékkal emelkedtek az eladások az XP támogatásának megszűnése előtt."

Az "XP-hatás" az év további részében is érezhető lesz a piacon és húzni fogja a vállalati PC-k forgalmát, elsősorban a fejlett piacokon. Azt azonban még nem lehet állítani, hogy a piac magára talált volna, a vállalati PC-cserék ugyanis nem tudják ellensúlyozni a lakossági piacon látható súlyos visszaesést. Ez főleg a fejlődő országokat érinti, ahol továbbra is sok PC-vásárlót csábítanak el a jóval olcsóbb tabletek, és ez a hatás felerősödik a gazdasági körülmények romlásával - a kisebb diszkrecionális jövedelemből olcsó tabletet vásárolnak inkább azok, akik internetezéshez keresnek gépet.

Ami a gyártók versenyét illeti, itt érdekesen alakultak az erőviszonyok az első negyedévben. A piac látszólag kétfelé szakadt, a nagyok még nagyobbak és még erősebbek lettek, a kicsik pedig még kisebbek. Néhány kisebb PC-gyártó, köztük például a Sony, már nem tud elég méretgazdaságosan termelni ahhoz, hogy megérje a számára bent maradni a PC-piacon, így el is hagyták azt. A választóvonal a vállalati piaci jelenlét. Azok a PC-gyártók, amelyek stabil vállalati ügyfélkörrel rendelkeznek, még az általános piaci visszaesés ellenére is növelni tudták forgalmukat, miközben a lakossági szegmensre koncentráló cégek visszaestek.

PC-eladások (millió darab) az IDC szerint

Erősítettek a vállalatokra is figyelő gyártók

A piacot az első negyedévben is a Lenovo vezette, a cég az IDC szerint több mint 10 százalékkal tudta növelni PC-eladásait, ezzel a részesedése15,3 százalékról 17,7 százalékra nőtt. A rangsor második helyén álló HP is a céges eladásoknak köszönheti, hogy több mint 4 százalékkal növelte eladott PC-inek számát, ezzel pedig a piac 17,1 százalékát szerezte meg magának. A HP elsősorban az EMEA régióban teljesített jól az IDC adatai alapján.

A harmadik helyen álló Dell PC-eladásai több mint 9 százalékkal bővültek az első negyedévben, a cég részesedése ezzel 13 százalék fölé nőtt, derül ki az IDC által közzétett statisztikából. A vállalat 2011 vége óta nem állt ilyen jól a PC-piacon, jegyzi meg az elemzőcég, hozzátéve, hogy a Dellnél jól működik az új piaci stratégia, amely jobban alapoz a partnerekre. Emellett persze nem elhanyagolható az a tényező sem, hogy a Dell a PC-ket újabban egyfajta marketingeszközként próbálja bevetni: a számítógépeit megvásárló szervezeteknek más termékeit és szolgáltatásait kínálja, és ezekből gazdálkodja ki a PC-k alacsony profitját.

Folytatódott az első negyedévben az Acer mélyrepülése, a tajvani cég, amely pár éve még a piaci elsőségért csatázott, 5 millió PC-t sem tudott eladni, mivel nem rendelkezik jelentős vállalati jelenléttel, a lakossági eladások pedig a tabletek és okostelefonok hatására továbbra is panganak. Az Acer a 4,4 százalékkal zsugorodó piacon 20 százalékkal kevesebb PC-t tudott csak eladni az IDC számai szerint, részesedése ezzel már 7 százalék alá süllyedt. Hasonló utat jár be az ASUS, amely főleg netbookjai révén vált a PC-piac egyik meghatározó szereplőjévé, majd a kategória összeomlása után egyre zsugorodott. Az ASUS PC-eladásai 8 százalékkal estek vissza, a cég részesedése a 6 százalékot sem érte el.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.