Szerző: Bodnár Ádám

2014. május 6. 10:00

Alig nőtt a tabletpiac az első negyedévben

Az IDC friss adatai szerint az idei első negyedévben alig nőtt a tabletek forgalma világszerte. Ennyi lett volna az új kategória szárnyalása?

2014 első negyedévében 50,4 millió tabletet adtak el világszerte, ez éves szinten csupán 3,9 százalékos növekedést jelent, adta hírül az IDC. A piackutató vállalat szerint mérettől és futtatott operációs rendszertől függetlenül látható volt a piacon az alacsony növekedés, és az év hátralevő része is nehéznek ígérkezik a tabletek számára.

Alig nőtt a piac

A vártnál alacsonyabb éves szintű növekedés egyik fő oka az Apple iPad mini megjelenése. A 2012 végén piacra dobott 8 hüvelykes tablet óriási siker és hosszú ideig hiánycikk lett, sokan 2012 vége helyett csak 2013 elején jutottak hozzá a vágyott eszközhöz, ami alaposan megdobta a számokat. 2013 első negyedévében 48,6 millió tabletet adtak el az IDC szerint, ez akkor éves szinten több mint 140 százalékos növekedést jelentett. A most lezárt negyedévben viszont nem volt ilyen egyszeri hatás, az ősszel bemutatott új iPadeket időben tudta szállítani az Apple, így aki ilyet szeretett volna vásárolni, a karácsonyi szezonban megtehette. Az Apple tabletek eladásai az IDC szerint 16,1 százalékkal csökkentek a most véget ért időszakban.

Egészen más dinamikával mozgott a tabletpiac többi része. Ha az Apple készülékeit kivesszük a képletből, az androidos és windowsos modellekből összesen 34 millió darabot adtak el, egy évvel korábban pedig 29,1 millió darabot, ez éves szinten 17 százalék körüli növekedést jelent. Ez persze meg sem közelíti a korábbi évek hatalmas lendületét.

Az IDC szerint a piacot alapvetően két tendencia határozza meg jelenleg. Az egyik a nagy kijelzős okostelefonok terjedése, amelyek közvetlen konkurenciát jelentenek a tabletek számára - egy 5-6 hüvelykes telefon vagy "phablet" mellett nehéz megindokolni egy tablet vásárlását, amely jellemzően azonos operációs rendszert futtat és azonos alkalmazások érhetők el rajta. A másik tényező, amellyel az IDC a váratlanul alacsony piacbővülést magyarázza, a korábbi évek nagy bummja: azok a vásárlók, akik a közelmúltban tabletet vásároltak, nem költenek újabb modellekre, azok láthatóan kielégítik az igényeiket.

A tablet- és a telefonpiac között alapvető eltérés, hogy utóbbi készülékeket sokan vásárolják mobilszolgáltatótól, hűségszerződéssel és nagy kedvezménnyel. Ezért a telefonpiacon jellemző a kétéves csereciklus, a felhasználók szeretik a hűségszerződés lejártával új modellre cserélni a telefonjukat. A tableteknél egyelőre nem látszik ez a tendencia, még akkor sem, ha egyre több készüléket adnak el mobilszolgáltatók mobilinternet-csomaggal, hűséggel és a készülékvásárlása nyújtott kedvezménnyel vagy részletfizetési konstrukcióval.

Élen az Apple, jön fel a Samsung

A gyártók rangsorát az Apple vezette, de a cég részesedése a most lezárt negyedévben 32 százalékra esett vissza. Eközben a második helyen álló Samsung folytatta a nyomulást, eladásai éves szinten harmadával nőttek, ezzel a részesedése 22 százalék fölé nőtt. Ahogy  a telefonpiacon, a tablepiacon is igaz az, hogy az Apple és a Samsung külön ligában játszik, a harmadik helyen álló ASUS már csak 5 százalékos részesedéssel áll, megelőzve a 4,1 százalékos Lenovót. Az ötödik legnagyobb tabletgyártó az IDC szerint az Amazon volt, a Fire eszközökből azonban csak 1 millió fogyott, lényegesen kevesebb mint tavaly ugyanekkor. Az Amazont erősen fékezi, hogy a készülékei csak kevés országban érhetők el.

Az operációs rendszerek megoszlásáról pontos számokat nem tett közzé az IDC. Az iOS-t persze könnyű kiszámolni, mivel csak az Apple tabletjein fut, amelyek részesedése 32,5 százalékos volt. Az Android részesedését a piac közel kétharmadára becsli az IDC, vagyis az iOS-szel együtt szinte teljes egészében lefedi a piacot a zöld robotos rendszer. A vállalat szerint a Windows folyamatosan jön fel, például az ASUS Transformer T100 és hasonló 2-in-1 eszközök népszerűségének, de a részesedése nagyon pici.

a címlapról