Szerző: Bodnár Ádám

2013. augusztus 30. 13:39

Tíz éve indult a Skype

2003 augusztusában indult el világhódító útjára a Skype, amely mindenki számára elérhetővé tette az ingyenes beszélgetést az interneten keresztül. A szolgáltatás használatához szükséges kliensprogram nyilvános bétaváltozatát 2003. augusztus 29-én adta ki a cég.

A Skype története még a 2000-es évek elején kezdődött, ekkor született a Kazaa fájlcserélő, amely a Napster bezáratása után a legnépszerűbb fájlmegosztó hálózattá vált. A Kazaa peer-to-peer elven működött, vagyis a fájlok cserélgetéséhez egyáltalán nem volt szükség központi szerverre, ráadásul minél többen csatlakoztak a hálózathoz, az annál stabilabb és gyorsabb volt. A Kazaa népszerűségét mi sem jelzi jobban annál, hogy a kliensprogramja 2003 tavaszán minden idők legnagyobb példányszámban letöltött szoftverévé vált, megelőzve az ICQ chatprogramot.

A 2001-ben indult Kazaa az észt BlueMoon Interactive munkája, a dán Janus Friis és a svéd Niklas Zennström azonban meglátta benne a nagy üzleti lehetőséget, ezért megvásárolták az eredeti fejlesztőktől, majd kicsit kipofozták, befuttatták, majd a sikerei csúcsán eladták a Sharman Networks nevű vállalatnak, amely a lemezkiadók jogi nyomása alatt végül hosszas pereskedés után megszüntette azt.

Peer-to-peer alapokon telefonálni?

Zennström és Friis a Kazaa peer-to-peer technológiáját arra használta fel, hogy warez és pornó helyett egy hanghívásokat továbbító hálózatot fejlesszenek, ebből jött létre a Skype. Az internetes telefonálást lehetővé tevő program ugyanazon elven működött mint a fájlcserélő, a felhasználók közötti kommunikáció központi szerverek nélkül, csak a klienseket érintve jött létre. A rendszer előnye: minél többen használták, annál gyorsabb és megbízhatóbb volt, ráadásul a Skype-nak sem okozott fejfájást (és horribilis költségeket) a szolgáltatás sávszélességigénye. És mivel a Skype-ot mindenki ingyen letölthette és használta, a felhasználók száma robbanásszerűen emelkedni kezdett. A 2000-es évek elején a telefontársaságok még sokkal magasabb percdíjakat kínáltak mint ma, főleg a távolsági és nemzetközi beszélgetések esetén, így az egymástól távol élő rokonok, barátok számára kapóra jött a Skype, amelyen keresztül ingyen beszélgethettek egymással.

A program és a szolgáltatás népszerűsége töretlenül emelkedett és hamarosan megjelent a kínálatban a SkypeOut, amely vezetékes és mobil számok alacsony percdíjú hívását tette lehetővé a Skype hálózatából. A hívások ilyenkor a peer-to-peer hálózaton utaztak a célországba, majd ott léptek ki a telefonvonalra, így a hívó lényegében egy helyi hívás áráért folytathatott nemzetközi beszélgetést. Később pedig kiegészült a kínálat a SkypeInnel, amelyen keresztül vezetékes vagy mobil számról lehetett felhívni egy Skype-felhasználót. A piacon megjelentek a Skype-pal kompatibilis otthoni telefonkészülékek is, amelyek a számítógéptől távol, egy vezetékes telefon kényelmét nyújtva biztosították a netes ingyen hívások lehetőségét.

VoIP, mint ellenfél

A Skype alapjaiban változtatta meg a távközlési piacot és egy új technológia segítségével teljesen megváltoztatta a felhasználói szokásokat, valamint alacsonyabb díjak bevezetésére kényszerítette a telefonszolgáltatókat. A szolgáltatók lépései ellenére a Skype-hívások aránya a nemzetközi telefonforgalomból folyamatosan növekedett, 2012-ben a nemzetközi hívások több mint harmadát a Skype-on keresztül bonyolították a TeleGeography adatai szerint. A telefonszolgáltatók és a Skype ellenséges viszonyulása ma sem csendesedett, számos országban (például Svédországban) külön tarifát számolnak fel a szolgáltatók, ha okostelefonról akarja valaki használni a rendszert.

Van volumen.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az aukciós portált üzemeltető eBay 2005-ben összesen 3,1 milliárd dollárért vásárolta meg a Skype-ot, azonban a telefonszolgáltatást egyáltalán nem sikerült a szolgáltatásaiba integrálnia, így 2009-ben megszabadult a tulajdonrészének többségétől: az üzlet 65 százalékát 2 milliárd dollárért értékesítette egy befektetői csoportnak, miután nem tudta tőzsdére vinni. Az eredeti alapítók próbálták visszaszerezni részesedésük legalább egy részét, azonban ez csak némi jogi hercehurca után sikerült - az eBay nem tartotta elégnek a Zennström és Friis által ajánlott árat, az alapítók erre megpróbálták megzsarolni az eBayt a Skype alapjául szolgáló P2P technológia licencének megvonásával.

A szolgáltatás közben egyre csak fejlődött, megjelent benne a videohívás, majd a videokonferencia lehetősége is, valamint különféle prémium lehetőségek, amelyek a vállalatok számára próbálták vonzóvá tenni a Skype-ot, több-kevesebb sikerrel. Az ingyenes hívások miatt azonban a Skype sosem termelt igazán jelentős bevételt és története során szinte végig veszteséges volt, a cég minden igyekezete ellenére a felhasználók majdnem 90 százaléka nem vett igénybe fizetős prémiumszolgáltatást, mint amilyen vezetékes és mobil számok hívása vagy a sokszereplős videokonferencia.

Windowsba integráltva

2011-ben ezért is robbant bombaként a hír, hogy a Microsoft 8,5 milliárd dollárt fizet érte. A redmondi cég ekkor már rendelkezett egy saját, jól bejáratott, több százmillió felhasználós üzenetküldő rendszerrel (Live Messenger), amely a Skype-hoz hasonlóan hanghívásra és videohívásra is alkalmas volt, valamint egy saját vállalati UC platformmal (Lync, lánykori nevén Office Communicator). A Microsoft feltehetően két ok miatt vette meg a Skype-ot. Ezek közül az egyik, hogy a szolgáltatás ne juthasson valamelyik versenytárs (pl. a Google vagy a Facebook) kezére, a másik pedig, hogy külföldön parkoltatott likvid állományát így valamilyen hasznos dologra tudta költeni, nem kellett hatalmas adóterhek mellett "hazavinnie" (repatriarchálás).

A Microsoft némi meglepetésre gyors ütemben elkezdte integrálni saját szolgáltatásaiba a Skype-ot. A szolgáltatás ismertségét és elismertségét jelzi, hogy a cég nem vonakodott még a Live Messengert sem megszüntetni, a felhasználókat pedig a Skype-ba irányítani. Mára a Microsoft egyetlen (lakossági) üzenetküldője a Skype maradt, a Live Messenger márciusban teljesen megszűnt. A Skype közben beépült a Windows Phone-ba és a Windows 8.1-be is, valamint lehetővé vált a Skype és a Lync átjárása, így a vállalati kommunikációs platform felhasználói is beszélgethetnek a Skype-fiókkal rendelkezőkkel. Microsoft-irányítás alatt átalakult a kiszolgáló infrastruktúra is, ma már vannak központi szerverek és a korábban teljességgel lehallgathatatlannak tartott kommunikáció biztonságán is megjelentek a repedések.

A Skype méreteinek érzékeltetésére néhány számadat: 2013. augusztus 27-én több mint 70 millió felhasználó volt egyszerre bejelentkezve, ami új rekord. Egyébként a szolgáltatást mintegy 300 millióan használják rendszeresen, ami 10 év alatt igen látványos sikertörténet. A felhasználók egy nap alatt mintegy 2 milliárd percet beszélnek egymással, a szolgáltatás története során pedig összesen 2,6 millió évet társalogtak össze.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról