Szerző: Bodnár Ádám

2011. május 10. 14:46

A Microsoft megvette a Skype-ot

A nemzetközi sajtó reggel óta kész tényként kezeli, és azóta a hivatalos bejelentés is megtörtént: a Microsoft megvásárolja a Skype-ot. A tranzakció értéke a Skype átvállalt tartozásait is figyelembe véve 8,5 milliárd dollár, amint a vevő készpénzben fizet ki. Ez a redmondiak történetének legnagyobb felvásárlása.

Története során másodszor kaszálnak hatalmasat a Skype tulajdonosai. A Kazaa fájlcserélő alkotói, Nikklas Zennström és Janus Friis által 2003-ban életre hívott VoIP-szolgáltatás az internet történetének egyik legnagyobb pénzügyi lufija volt: 2005-ben az eBay irreálisan magas összegért, összesen 3,1 milliárd dollárért vásárolta meg, de a VoIP-telefon és az aukciós weboldal szolgáltatásainak tervezett szinergiáit sosem sikerült igazán kiaknázni. 2007 harmadik negyedévében egy 900 milliós értékvesztési leírást volt kénytelen elkönyvelni az eBay, amely a Skype túlértékelésének beismerését jelentette.

Az aukciós oldal mögött álló vállalkozás ezt követően megkísérelte tőzsdére vinni a Skype-ot, majd egy hosszas, perekkel tarkított huzavona végén a Silver Lake Partners magántőkés csoportnak adta el a 65 százalékát 2 milliárd dollárért - az eBay tehát rengeteget bukott az üzleten. Úgy tudni, az eBay a Google-t is megkereste a Skype eladásával, de bizonytalan jogi háttér miatt a keresőóriás elállt az üzlettől. A Silver Lake Partners már a tőzsdei bevezetést fontolgatta, de erre rnem lesz szükség, a Microsoft ma bejelentette, kötelező érvényű megállapodást írt alá a Skype megvásárlásáról, 8,5 milliárd dollár értékben.

Mire kellhet a Skype?

Első látásra nem világos, miért is kellene a Microsoftnak a Skype - azon kívül, hogy nehogy a Google vagy a Facebook kezére jusson. Az elmúlt évek alatt a Live Messenger a Skype-hoz hasonló komplex üzenetküldő rendszerré nőtte ki magát, amely ma már szöveges csevegésen kívül hang- és videohívások lebonyolítását is lehetővé teszi a felek számára, vállalati felhasználásra pedig ott a Lync, lánykori nevén Office Communicator, amely a Skype-on jóval túlmutató képességeket vonultat fel, ráadásul teljesen integrálódik a Microsoft Office-ból, SharePointból és Exchange-ből álló üzleti kínálatába. Noha a három szolgáltatás képességei nem teljes mértékben fedik egymást, ekkora összeget biztos nem ér a Skype csak azért, mert tud valamit, amit a Live Messenger vagy a Lync nem.

A Microsoft megoldásaitól eltérően a Skype egy peer-to-peer protokollt alkalmaz, vagyis nincs szüksége központi infrastruktúrára és irányításra ahhoz, hogy működjön. Ez tette lehetővé a vállalat számára, hogy ingyenes hanghívásokat kínáljon "hálózaton belül" már évekkel ezelőtt, 2003-ban, amikor a ma elterjedt csevegőplatformok legfeljebb szöveges üzenetküldésre voltak alkalmasak vagy egyáltalán nem is léteztek.

Az ingyenes hívások miatt azonban a Skype sosem termelt igazán jelentős bevételt és többnyire veszteséges volt, a cég minden igyekezete ellenére a felhasználók 92 százaléka nem vesz igénybe fizetős prémiumszolgáltatást, mint amilyen vezetékes és mobil számok hívása vagy a sokszereplős videokonferencia. 2010-ben a vállalat 860 millió dolláros bevétel mellett 264 millió dollár üzemi eredményt, de 7 milliós nettó veszteséget könyvelt el. Tisztán pénzügyileg tehát nem ér meg 8,5 milliárd dollárt a Skype.

Integrációs lehetőségek

A legvalószínűbb ok, ami miatt a Microsoftnak kellhet a Skype, az a mobilos jelenlét: a  megszerzésével Redmondba kerülne az egyik legszélesebb körben használt, Androidon, iOS-en, Symbianon és BlackBerry OS-en egyaránt elérhető okostelefonos szolgáltatás. A sors fura fintora, hogy a Skype-nak egy ideje nincs mobil Windowson kliense, de ez a Microsoft irányítása alatt biztosan változni fog. A hivatalos bejelentés szerint a Microsoft össze fogja kapcsolni a Skype-ot saját üzenetküldő platformjaival és klienseivel, beleértve a Live Messengert, a Lyncet, az Outlookot és az Xbox Live-ot.

A Windows Phone 7-be szorosan integrált Skype-szolgáltatás fontos megkülönböztetője lehet a platformnak a későbbiekben az Androiddal vagy az iOS-szel vívott harcban. Emlékezetes, hogy 2009-ben a Nokia már bejelentette, hogy Symbian platformjába integrálja a Skype-ot annak érdekében, hogy ügyfelei kényelmesen elérhessék az általa biztosított funkciókat és akár ingyen is beszélhessenek egymással. A Microsoft a bejelentés kapcsán sietett leszögezni, hogy a nem-Microsoft platformok továbbra is támogatottak maradnak.

A Skype mint reklámhordozó

A Skype-nak 600 milliónál is több regisztrált felhasználója van, ezek közül egy hónapban 145 millió aktív - a Windows Live regisztrációk számát a redmondiak nem hozzák nyilvánosságra, azt azonban igen, hogy a felhasználók közül havonta több mint 330 millióan aktívak. Az üzleti modelljét továbbra is kereső Skype idén márciusban közölte, hirdetéseket jelenít meg kliensprogramjában annak érdekében, hogy növelje bevételeit. Ez a Microsoft számára több százmillió lehetséges szempárt jelenthet, amelyekkel bővítheti a hirdetőknek felkínált célcsoportját - a Skype ráadásul egy ismert, elismert, sőt szeretett név a netezők körében. Az akvizíció révén a Microsoft növelheti befolyását az online szolgáltatások és hirdetések piacán.

"A Skype egy fantasztikus szolgáltatás, amit szerte a világon milliók imádnak" - mondta Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója, akinek a pletykák szerint kulcsszerepe volt abban, hogy az ügylet létrejött. "Együtt megalkotjuk a valós idejű kommunikáció jövőjét, hogy az emberek könnyedén kapcsolatba léphessenek családjukkal, barátaikkal, ügyfeleikkel és munkatársaikkal bárhol a világon." Az összeolvadást követően a Skype a Microsoft új részlege lesz, vezetője a közvetlenül Ballmer alá rendelt Tony Bates, aki jelenleg irányítja a VoIP-szolgáltatót.

A hivatalos bejelentést követően a Microsoft papírjai majd 2 százalékot vesztettek értékükből, ami arra enged következtetni, a tulajdonosok sem teljesen értik, hogy térül meg a befektetett 8,5 milliárd dollár.

a címlapról