Szerző: Dojcsák Dániel

2012. szeptember 6. 10:24

A nemzetközi hívások harmada már Skype-on megy

A Skype szinte már köznevesült a nyugati társadalomban, s a VoIP hanghívás olyan mélyen beágyazódott sokak életébe, hogy ha holnap kikapcsolnák a GSM-alapú mobilhívást, akkor nem okozna nekik gondot. A Skype 2003 augusztus 29-én indult hódító útjára, ma már a nemzetközi hívások harmadát ezen keresztül bonyolítják.

A Telegeography piackutató felmérése szerint 2011 végére a Microsoft tulajdonában lévő Skype rendszerén keresztül történt a távolsági/nemzetközi hívások harmada. Az összesen 438 milliárd naplózott híváspercből 145 milliárdot már a Skype kezel. A cég vezérigazgatója, Tony Bates elmondása szerint havi 254 millió aktív felhasználója van a VoIP-szolgáltatásnak, ami évente 40 százalékkal nő.

Kilenc év azonban hosszú idő, a Skype már nem valamiféle csodabogár, nem egy webes startup csillag. A szolgáltatás, illetve annak különféle klónjai bekerültek a modern ember mindennapi eszköztárába. Sőt, sok más megoldással szemben a Skype kifejezetten sikeres az idősebbek és az életüket nem állandó online kapcsolatban élők körében. Ez egyben azt is jelenti, hogy a fiatalok és az internetfüggők körében a Skype nem a Viberrel vagy a Google Talkkal versenyez, hanem a kommunikáció minden egyéb formájával.

Nem a mobiltelefon a konkurencia

A Facebook, a Google+, az Instagram és a Foursquare ma a legnagyobb ellenségei a redmondi szoftveróriás testébe betagozódó Skype-nak. Pár évvel ezelőtt a telekommunikációs piacon még a Skype volt a kis Dávid, aki felvette a harcot a drága percdíjas telefonhívásokkal, ma már a Skype is nagyfiú, amit a következő generációs, komplex, sokcsatornás vizuális, szöveges és hangos csatornák támadnak. A Skype ráadásul elveszítette egyszerűségét is, a régen jól átlátható szög-kalapács szintű rendszerből bonyolult, sokfunkciós szerkezet vált.

Ráadásul a legnagyobb kihívást még mindig nem sikerült megoldani, a Skype vezérigazgatója, Tony Bates nemrégiben egy interjúban azt mondta, hogy “sokkal simábbá kell váljon a Skype-élmény, ugyanakkor el kell érni, hogy okostelefonokon is sokkal könnyebben használható legyen”. Manapság a legtöbb iparág előtt a kihívás az, hogy az emberek menet közben is használni akarják eszközeiket, a telekommunikációban ez az igény pedig már régóta hatványozottan jelen van.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam?

Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

A kihívások ellenére a Skype büszke lehet az elmúlt 9 évre, a globális telekommunikációs világban talán ez a legbomlasztóbb szolgáltatás, ami valaha létezett. Sok országban ijedtek meg a mobiloperátorok, tűzzel-vassal irtották, igyekeztek keresztbe tenni a VoIP-nek. A skandináv országokban a Skype-használatot egyes szolgáltatók már korlátozzák, illetve külön díjcsomagot hoznak létre, amiben korlátlanul használható. Tény, hogy sok éven keresztül a Skype az ingyen, de kompromisszumos hang- és videóhívás szinonimája volt, változást gerjesztett, reformokat hozott, de hiába keltett zavart, le nem söpört egyelőre senkit.

Ha eljön a Windows Phone 8

A telekommunikációs cégek egyébként is megszenvedik a hanghívások csökkenését, a Skype csak gyorsítja ezt a folyamatot. A jelenlegi negyedmilliárd aktív havi felhasználói szám viszont még masszívabb növekedésnek indulhat, miután a Windows Phone 8 integrált formában kap Skype-ot. A külön izolált kliens helyett egy igazi univerzális kommunikációs szolgáltatásként jelenik meg, ami miatt teljességgel érthető, hogy a mobil operátorok félnek kissé a Microsoft okostelefon-platformjától.

a címlapról