Szerző: Dojcsák Dániel

2012. április 27. 11:20

Túszul ejtették a Skype-ot Svédországban

A Skype világszerte népszerű VoIP szolgáltatás, így meglepő, hogy éppen az alapítás országában döntött úgy a legnagyobb operátor, a Telia, hogy a továbbiakban az alap mobilinternet csomagokkal nem lehet majd használni az IP-alapú telefonálást. Ha valaki mégis ragaszkodik hozzá, felárat kell fizetnie érte.

A svéd legnagyobb mobilszolgáltató a Telia bejelentette, hogy előfizetői nem fogják tudni használni a Skype hang- és videóhívás funkciót, hacsak nem fizetnek külön díjat ezért a szolgáltatónak. Az előfizetők természetesen felháborodtak, de egyelőre nem sokkal többet tudnak tenni annál, hogy tiltakozó Facebook oldalakon tiltakoznak.

+6 euró a Skype

A döntésről már múlt hónapban szó esett, amikor Charlotte Züger, a Telia szóvivője egy esetleges Skype-tiltást említett egy nyilatkozatában a svéd közszolgálati rádióban: “Lesznek olyan előfizetői csomagok, amiben a Skype-használat nem lesz benne, így ott nem fog működni. Azt hiszem egyszerű, hogy a sokrétű szolgáltatásunkért meg kell kapnunk a fizetséget, nem számít hogyan. Különböző díjcsomagok különböző dolgokat tartalmaznak” - szólt a nyilatkozat.

A Skype-tiltásának oka nyilvánvaló, főleg egy technológiailag fejlett országban, ahol az emberek túlnyomó része képes kiváltani a normál hanghívást IP-alapú megoldásokkal. Az operátorok jelenlegi árazása a hanghívások díjára is épül és az adatkapcsolatot, mint kiegészítő szolgáltatást nyújtja a világ legtöbb országában. Azonban ha a felhasználók elkezdenek a hanghívások helyett VoIP alkalmazásokat használni, az SMS helyett pedig csetelni, akkor az egyensúly felborul és a folyamatos fejlesztést igénylő hálózat fenntartása aránytalanul nagyobb teherré válik, miközben a bevételek csökkennek.

Ugyanakkor bizonyos szolgáltatások korlátozása vagy extra díjazása ellentétes a netsemlegességi elvekkel. Az amerikai kábelszolgáltatók esetében ugyanez a történet a videóstreaming szolgáltatásokkal, illetve a magyar felhasználók többnyire a fájlcserélő hálózatok lassítása kapcsán találkoztak nem teljesen szabad elven üzemeltetett szolgáltatással.

Nézőpont kérdése

A Telia ennek ellenére azt állítja magáról, hogy teljes egészében támogatja a nyílt és szabad internetet, ami bárki számára elérhető. Az előfizetőknek megvan a lehetősége arra, hogy bármilyen szolgáltatást használjanak, ahol akarják és mindezt jó minőségben. A szolgáltató retorikáját arra építette fel, hogy az IP-alapú telefonálás nem lesz tiltva a jövőben sem, elérhető marad bármelyik előfizető számára, de a szükségletek alapján erről le lehet mondani. Bárki választhat olyan díjcsomagot, amiben van VoIP, illetve ha nincs szüksége rá, akkor olcsóbban olyat, amiben nincs.

A hírek szerint a különbség a két verzió között körülbelül havi 6 euró lesz. A szolgáltató ezzel nyilván fedezni szeretné a hanghívások csökkenéséből származó elmaradt bevételeket, igaz hozzá kell tenni, hogy a Svéd TeliaSoneira még az LTE-hálózatok építése és az említett hatások ellenére is jelentős nyereséget termel. 25,7 millió svéd koronás árbevétel mellett 8,8 milliós adózás előtti eredményt, illetve 3,9 millió korona tiszta profitot realizált az előző évben.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Telia egyébként további 18 országban működtet még hálózatot, feltételezhetően a piaci viszonyoktól és a felhasználói fejlettségtől függően újabb és újabb országokban születhet meg ez a döntés. Illetve egyes vélemények szerint, minden olyan országban, ahol az LTE-hálózatot a szolgáltató kiépíti, ugyanez történhet előbb-utóbb.

Magyarországon egyelőre nincs ilyen jellegű negatív diszkrimináció, mindössze a szintén skandináv gyökerű Telenor döntött úgy, hogy szegmentálja az adatforgalmat. A hazai Telenor viszont megfordította a kérdést és pozitív diszkriminációval korlátlanná tette a http protokoll használatát és minden más adatforgalomhoz (letöltés, fájlcsere, streaming...stb) egy, a versenytársakéhoz képest alacsonyabb forgalmi keret társul. A szolgáltató ez esetben hasonló hatást ért el, hiszen, aki például rendszeres Skype-használatra adja a fejét, annak mindenképp a drágább csomagokból kell választania, hogy beleférjen a nem http keretbe.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról