Bejöttek az Apple számításai Kínában
Két év alatt először sikerült növelnie mobilpiaci részesedését a cupertinói cégnek az érzékeny területnek számító Kínában, ami főleg az utóbbi időszak promócióinak köszönhető.
Egyre komolyabb kihívásokkal kénytelen szembenézni az Apple Kínában, ahol 2023 végén még piacvezető pozícióban volt az értékesítési volument tekintve, azóta azonban a dobogóról is leszorították a helyi riválisok. A cupertinói cég eladásai az első negyedévben 8%-ot estek, a cég piacrésze pedig 15-ről 13 százalékra zuhant vissza. A vállalatnak a kínai piaci helytállás mellett meg kell küzdenie azzal a kihívással is, hogy az ellátási láncát minél kevésbé tegye Kína-függővé a bizonytalan vámszabályozás, a belebegtetett majd felfüggesztett büntetővámok hatására.
A cég több módon is igyekszik nyeregben maradni, május végén például a régi iPhone-ok beszámítási árának emelésével próbálta megtartani korábbi vásárlóit. A készülékbeszámítási árak változása a teljes, 2-3 éven belül gyártott iPhone-termékvonalat érinti, és bár a mértéke alig néhány százalékos, ez, illetve a korábbi időszak különböző diszkontjai jól mutatják, hogy az Apple egyre elszántabban próbálja a kínai piacon legalább stabilizálni a részesedését.
A CounterPoint Research piackutató elemzése szerint a cupertinóiaknak sikerült szelet fogniuk, és az iPhone-eladásokat két év után először sikerült felívelő pályára állítani Kínában az év második negyedévében, egészen pontosan 8 százalékos növekedést sikerült mérni a júniusban végződő, három hónapot felölelő időszakban a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez azért különösen üdvös az Apple számára, mert a 2023-as második negyedév óta nem tudott erősödni a rendkívül érzékeny és fontos kínai piacon, és a jól időzített promóciók láthatóan megtették a hatásukat.
Autista csodabogarak Az informatikai közeg jó táptalaj a neurodivergens szakembereknek.
A kínai terepen sok más tényező nehezíti még a cupertinóiak helyzetét. A Huawei, az egykori piacvezető az elmúlt másfél évben gyakorlatilag újra feltámadt a hamvaiból, több sikeres terméket is piacra dobott és bebizonyította, hogy amerikai technológia nélkül is képes versenyképes okostelefont gyártani.
A Xiaomi eközben több tízmilliárd jüanes beruházással több év alatt saját okostelefonos rendszerchipet fejlesztett, ezzel éppen azt a modellt bevezetve, melyet az Apple mellett meglehetősen kevés gyártó képvisel. Az Xring O1 nevű processzor elsőként a héten bejelentett Xiaomi 15S Pro okostelefonban jelenik majd meg.
A kínai kormány ráadásul idén év eleje óta támogatási akcióval ösztönzi a hazai elektronikai termékek vásárlását azzal, hogy a kínai elektronikai gyártók (beleértve az okostelefon-gyártókat) által piacra dobott, bizonyos árszint (6000 jüan, azaz kb 830 dollár) alatt értékesített kütyük vételárából 15%-ot visszatérít, ami jelentős versenyelőnyt biztosít a kínai okostelefon-modellek számára.