Mélyebben a zsebébe nyúl a kínai vevőkért az Apple
Kénytelen egyre többet fordítani a kínai vásárlók megszerzésére, illetve konkrétan újbóli megszerzésére az Apple, válaszul a helyi piaci szereplők erősödésére és a jövőben várható további fenyegetésekre.
Egyre komolyabb kihívásokkal kénytelen szembenézni az Apple Kínában, ahol 2023 végén még piacvezető pozícióban volt az értékesítési volument tekintve, azóta azonban a dobogóról is leszorították a helyi riválisok. A cég most a régi iPhone-ok beszámítási árának emelésével próbálja megtartani korábbi vásárlóit.
A készülékbeszámítási árak változása a teljes, 2-3 éven belül gyártott iPhone-termékvonalat érinti, és bár a mértéke alig néhány százalékos, ez, illetve a korábbi időszak különböző diszkontjai jól mutatják, hogy az Apple egyre elszántabban próbálja a kínai piacon legalább stabilizálni a részesedését.
Amikor a kaszás már a pipeline-ban van Az elbocsátás lehetősége a munka kellemetlen velejárója, melynek vannak előzményei, és következményei is.
Márpedig van mit megállítani, legalábbis a cupertinói cég eladásai az első negyedévben 8%-ot estek, a cég piacrésze pedig 15-ről 13 százalékra zuhant vissza. A vállalatnak a kínai piaci helytállás mellett meg kell küzdenie azzal a kihívással is, hogy az ellátási láncát minél kevésbé tegye Kína-függővé a bizonytalan vámszabályozás, a belebegtetett majd felfüggesztett büntetővámok hatására.
A konkurenciát elnézve sincsenek túl jó kilátásai a vállalatnak Kínában. A Huawei, az egykori piacvezető az elmúlt másfél évben gyakorlatilag újra feltámadt a hamvaiból, több sikeres terméket is piacra dobott és bebizonyította, hogy amerikai technológia nélkül is képes versenyképes okostelefont gyártani.
A Xiaomi eközben több tízmilliárd jüanes beruházással több év alatt saját okostelefonos rendszerchipet fejlesztett, ezzel éppen azt a modellt bevezetve, melyet az Apple mellett meglehetősen kevés gyártó képvisel. Az Xring O1 nevű processzor elsőként a héten bejelentett Xiaomi 15S Pro okostelefonban jelenik majd meg.
A kínai kormány ráadásul idén év eleje óta támogatási akcióval ösztönzi a hazai elektronikai termékek vásárlását azzal, hogy a kínai elektronikai gyártók (beleértve az okostelefon-gyártókat) által piacra dobott, bizonyos árszint (6000 jüan, azaz kb 830 dollár) alatt értékesített kütyük vételárából 15%-ot visszatérít, ami jelentős versenyelőnyt biztosít a kínai okostelefon-modellek számára.