Szerző: Koi Tamás

2022. augusztus 17. 11:01

Eddig a legolcsóbb tarifák drágultak, mostantól minden fog

Az idei első félévben elsősorban a legolcsóbb mobilos díjcsomagok esetében volt tapasztalható kisebb áremelkedés, és nem is minden szolgáltatónál - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság frissen publikált elemzése. Az ügyfelek ugyanakkor jövő év elején átfogó áremelésre számíthatnak.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait, illetve a verseny intenzitását, melynek legfontosabb tényezője az újabb és újabb díjcsomagok bevezetése. A hatóság augusztus közepén a négy legjelentősebb szolgáltató (a Magyar Telekom, a Vodafone, a Yettel és Digi) kínálatának idei első féléves alakulásáról tett közzé információkat.

Az időszak egyik meghatározó eseménye a Telenor névváltása volt - a Yettel néven tovább működő szolgáltató az átmárkázással egy időben gyakorlatilag teljes díjcsomag-portfólió átalakítást és tisztítást hajtott végre. A cég kínálata a félév végére szinte teljesen megújult, egyetlen feltöltőkártyás díjcsomag (a Hello Kártyás Expressz) maradt meg a kínálatban. A piaci mozgásokat jól jelzi, hogy a teljes piac mintegy ötödét az új díjcsomagok tették ki. A szolgáltatók jellemzően az előfizetéses csomagok terén aktívabbak, ez jelenti a verseny elsődleges terepét. Ebben a szegmensben a kínálat több mint ötöde új, míg a kártyás díjcsomagok közül csak ennek fele, 11 százalék.

A Yettel és a Vodafone piaci mozgásait vizsgálva a hatóság megállapítja: a teljes kínálatot figyelembe véve az ársáv alja jól láthatóan, mintegy 500 forinttal emelkedett. A Yettelnél a félév elején a legolcsóbb díjcsomag 11 hónap hűségidő esetén 3 990 forintba, míg az időszak végén 4 490 forintba került. A Vodafone esetében is hasonlóan: 2 990 forintról 3 490 forintra nőtt a legolcsóbb havidíj ára egy év hűségidő vállalásával. A kínálat felső sávja ugyanakkor nem változott: mindkét szolgáltatónál 15 990 forint volt az időszak elején és végén is a legdrágább díjcsomag.

smartphone_hand

En ensom person ler ikke lett. (x)

Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

En ensom person ler ikke lett. (x) Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

A kivezetett díjcsomagokhoz képest egyértelmű drágulás látszik mindkét szolgáltató árszabásában, de ezzel párhuzamosan nőtt a lebeszélhető percek száma és az elérhető adatmennyiség is. A Yettelnél a korábbi egyetlen korlátlan belföldi adatforgalmat nyújtó konstrukció helyett június végére már három ilyen díjcsomag is szerepelt a cég kínálatában. 

A Yettel újabb kínálata az eddigiekhez képest jóval áttekinthetőbbé vált. Egyszerűsödött a csomagok elnevezése: megmaradtak a ruhaméreteket imitáló betűkódok és a prémium szolgáltatásokat jelző „hiper”-jelző, eltűnt azonban a célzott korcsoportot jelölő (Teen, Junior, Senior) elem. Az új struktúrában alapvetően kétféle SMS- és percdíj szerepel: 0 és 40 Ft.

A Vodafone lakossági mobildíjcsomagjait két almárkanév alatt (Go, illetve Red) kínálja. Utóbbiak korlátlan belföldi és uniós országba irányuló hívásidőt biztosítanak. Három új díjcsomag esetében érdemi változás a néven kívül egyáltalán nem történt: a Go Midi, a Red Free+ és a Red Infinity World+ árai és főbb jellemzői páronként megegyeznek a kivezetett Go Next, Red Free és Red Infinity World díjcsomagokéval. A konkurenciánál is meglévő, „magasabb ár, több szolgáltatás” elvét követi a Go Light és a Go Super díjcsomagok bevezetése. Előbbi a Go Mini csomaghoz képest 500 Ft-tal magasabb áron, 3 490 forintért kínál 30 perccel több lebeszélhető időt, utóbbi pedig a korábbi Go Talk-nál szintén 500 forinttal magasabb áron, 8 490 Ft-ért eggyel több, összesen 3 gigabyte adathasználatot. 

Külön kategória az akciós termékként a jelenlegi feltételekkel tavaly november óta előfizethető Go Easy 15 díjcsomag, amelynek havi díja – ellentétben a többi Vodafone-díjcsomaggal – nem tartalmaz lebeszélhető perceket, ugyanakkor SMS- és percdíja is mindössze 20 forint. Ez csupán fele a nem korlátlan beszélgetést és SMS-t biztosító Go díjcsomagoknál alkalmazott díjaknak. Emellett a csomag előfizetési díja 15 gigabyte adathasználatot foglal magában.

A Magyar Telekom lakossági előfizetési rendszere alapvetően más stratégiát követ, mint a többi szolgáltatóé. Míg a versenytársaknál a díjcsomagokban meghatározott mennyiségű lebeszélhető percet (vagy SMS-t) és adatmennyiséget „csomagoltak össze”, addig a Telekom fogyasztói öt-ötféle hangcsomagot és adatcsomagot csaknem tetszőlegesen kombinálhatnak. A cég lakossági díjcsomagjaiban csak egy apróbb változás történt: a Mobil S díjcsomag 100 forinttal drágább lett: 3 990 Ft (4 gigabyte-os mobiladatcsomag vásárlása esetén), ugyanakkor a korábbi 50-ről 80 egységre nőtt a lebeszélhető percek vagy küldhető SMS-ek száma.

A Digi a többi nagy szolgáltatónál fiatalabb versenyzőként jóval kisebb lefedettséggel bír és kínálata is jóval korlátozottabb a többieknél: kizárólag havidíjas szolgáltatást kínál, abból is mindössze kétfélét. Azokat ugyanakkor a konkurenciánál lényegesen alacsonyabb áron: mindössze 1500 forintért (azóta a cég ezt megemelte 1600 Ft-ra). A két díjcsomag között csupán annyi a különbség, hogy míg a Digimobil Plusz előfizetési díja 200 perc belföldi lebeszélhetőséget és 15 gigabyte belföldön felhasználható adatforgalmat tartalmaz, addig a Digimobil Max-ban nincs benne foglalt perc, de az adatkeret 30 GB.

És akkor beütött az infláció


Bár mint a fentiekből is látszik, a kisebb árkorrekciók az új tarifaportfóliók bemutatásával rendszeresnek minősültek az iparágban, különösen a belépési küszöb esetében, az előfizetőknek mostantól hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy a szolgáltatók akár a határozott idejű szerződésük időtartama alatt, bármikor változtathatnak az árakon.

Az inflációarányos árkorrekció lehetőségét először éppen a Yettel lengette be idén tavasszal, majd később csatlakozott hozzá a Magyar Telekom és a Vodafone is. A cégek az idei első félévben módosított szerződési feltételeikben, illetve a későbbiekben módosuló feltételekben kikötötték, illetve kikötik, hogy évente egyszer jogosultak az átlagos fogyasztói-árindexnek megfelelő mértékben korrigálni előfizetési díjaikon.

Ez minden esetben pontosan meghatározott módon történik, így rendszerint a KSH által közzétett, adott periódusra vonatkozó inflációs jelentéseket veszik figyelembe a szolgáltatók. Az első, ez alapján kalkulált díjemelési hullám valamikor a jövő év első hónapjaiban jelentkezhet az előfizetőknél, fontos különbség azonban a szolgáltatói gyakorlatban, hogy míg a Telekom és a Yettel a 2022-es év 12 hónapjára vonatkozó adatok alapján számolja majd az éves inflációs átlagot, addig a Vodafone a 2021. szeptembere és a 2022. augusztus vége közötti időszakkal kalkulál. 

A Magyar Telekom ezt megelőzően, jövő hónapban soron kívül megemeli a legtöbb, 2020-ban vagy korábban létrehozott mobilos és vezetékes díjcsomagjának havi előfizetési díját - hasonló esetre eddig még soha nem volt példa a cég történelmében.

Október végén 8 alkalmas, 24 órás, online képzéseket indítunk, melyekre most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz. A képzések utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roller coaster

2

Profit-hullámvasúton a Samsung

2022. október 6. 14:39

A dél-koreai multit elérte válság szele, három év óta először csökkenhet a cég profitja.