Szerző: Koi Tamás

2022. július 5. 10:30

Reálértéken jóval kevesebbet költünk hírközlésre, mint tíz éve

Lényegesen kevésbé terhelik meg egy átlagos háztartás büdzséjét a hírközlési szolgáltatások havi költségei most, mint tíz évvel ezelőtt - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egyetemes szolgáltatások elérhetőségével és megfizethetőségével kapcsolatos friss vizsgálatából.

Június végén törvényi kötelezettségeinek megfelelően közzétette az úgynevezett egyetemes szolgáltatások elérhetőségére és megfizethetőségére vonatkozó vizsgálatának eredményeit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Elnöke. Ebben a hatóság részben saját statisztikái, részben a KSH adatai alapján számos aspektusból vizsgálja a magyar hírközlési szektor működését, különös tekintettel az ellátási területekre és a fogyasztói árakra (előfizetési díjakra).

A 2010-től 2021-ig terjedő vizsgált időszakban megállapítható, hogy a hírközlési szolgáltatások lakossági igénybevétele a szolgáltatások többsége esetében az időszak egészében növekedett. Ez alól kivételt a helyhez kötött telefon és a nagyképernyős mobilinternet szolgáltatás jelentett, amelyek esetében az igénybevétel kismértékben csökkent az időszak végére.

nmhh_egyetemes_1

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Az egyetemes szolgáltatás körébe tartozó helyhez kötött telefon szolgáltatás esetében az igénybevétel a hatóság várakozásai szerint a jövőben sem nő jelentősen, a nagyképernyős mobilinternet esetében ugyanakkor a jóval nagyobb sávszélességet jobb minőségi paraméterek mellett biztosítani képes 5G hálózatok kiépülésével – a mobil szolgáltatók piaci stratégiájától és az árazástól függően – az igénybevétel akár jelentősen is növekedhet a lakossági szegmensben - vélik a szakhatóságnál.

A növekedést mutató szolgáltatások közül a helyhez kötött internet és a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás igénybevétele nőtt a legjelentősebben a vizsgált időszakban, a növekedésnek szakértők szerint mindkét szolgáltatás esetében van még további tere.

nmhh_egyetemes_2

A rendelkezésre álló statisztikákban szereplő költési szintet vizsgálva megállapítható, hogy az adott időszakban a háztartások mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos havi kiadásai jelentősen nőttek, míg az egyetemes szolgáltatás körébe tartozó helyhez kötött szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadások – elsősorban a helyhez kötött telefon szolgáltatásra fordított kiadás visszaesésének következtében – csökkentek. Eközben az előfizetéses televízió szolgáltatással kapcsolatos kiadások valamelyest nőttek az időszakban.

A mobil szolgáltatásokkal kapcsolatos háztartási kiadás (ami a mobiltelefon mellett tartalmazza a kisképernyős mobilinternet szolgáltatással kapcsolatos költést is) növekedése elsősorban a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás megjelenésének és felfutásának köszönhető. A fogyasztói árak vizsgált időszakban bekövetkezett növekedését (közel 33% a 2010-2021 időszakban) figyelembe véve az NMHH szerint a hírközlési szolgáltatásokra fordított kiadások reálértéken összességében csökkentek. A háztartások jövedelmének KSH szerinti növekedését is belekalkulálva a képletbe a hatóság szerint kijelenthető, hogy a háztartások számára az elektronikus hírközlési szolgáltatások igénybevétele az időszak végén jóval alacsonyabb anyagi terhet jelentett, mint az időszak elején. 

Eközben természetesen a piac is bővült az elmúlt több, mint tízéves időszakban, méghozzá a hatóság becslései szerint nagyjából 30%-kal (a teljes szolgáltatási spektrumra levetítve). Az egyes részpiacok növekedése eltérő, az internetszolgáltatásból származó árbevételek például a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás megjelenésének és felfutásának, valamint a helyhez kötött internet igénybevétel bővülésének köszönhetően jelentősen nőttek a vizsgált időszakban. A vezetékes telefonszolgáltatásokból származó árbevétel ez alatt a felére csökkent, míg a tévészolgáltatások bevételei körülbelül negyedével nőttek.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.