Reálértéken jóval kevesebbet költünk hírközlésre, mint tíz éve
Lényegesen kevésbé terhelik meg egy átlagos háztartás büdzséjét a hírközlési szolgáltatások havi költségei most, mint tíz évvel ezelőtt - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság egyetemes szolgáltatások elérhetőségével és megfizethetőségével kapcsolatos friss vizsgálatából.
Június végén törvényi kötelezettségeinek megfelelően közzétette az úgynevezett egyetemes szolgáltatások elérhetőségére és megfizethetőségére vonatkozó vizsgálatának eredményeit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Elnöke. Ebben a hatóság részben saját statisztikái, részben a KSH adatai alapján számos aspektusból vizsgálja a magyar hírközlési szektor működését, különös tekintettel az ellátási területekre és a fogyasztói árakra (előfizetési díjakra).
A 2010-től 2021-ig terjedő vizsgált időszakban megállapítható, hogy a hírközlési szolgáltatások lakossági igénybevétele a szolgáltatások többsége esetében az időszak egészében növekedett. Ez alól kivételt a helyhez kötött telefon és a nagyképernyős mobilinternet szolgáltatás jelentett, amelyek esetében az igénybevétel kismértékben csökkent az időszak végére.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az egyetemes szolgáltatás körébe tartozó helyhez kötött telefon szolgáltatás esetében az igénybevétel a hatóság várakozásai szerint a jövőben sem nő jelentősen, a nagyképernyős mobilinternet esetében ugyanakkor a jóval nagyobb sávszélességet jobb minőségi paraméterek mellett biztosítani képes 5G hálózatok kiépülésével – a mobil szolgáltatók piaci stratégiájától és az árazástól függően – az igénybevétel akár jelentősen is növekedhet a lakossági szegmensben - vélik a szakhatóságnál.
A növekedést mutató szolgáltatások közül a helyhez kötött internet és a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás igénybevétele nőtt a legjelentősebben a vizsgált időszakban, a növekedésnek szakértők szerint mindkét szolgáltatás esetében van még további tere.
A rendelkezésre álló statisztikákban szereplő költési szintet vizsgálva megállapítható, hogy az adott időszakban a háztartások mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos havi kiadásai jelentősen nőttek, míg az egyetemes szolgáltatás körébe tartozó helyhez kötött szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadások – elsősorban a helyhez kötött telefon szolgáltatásra fordított kiadás visszaesésének következtében – csökkentek. Eközben az előfizetéses televízió szolgáltatással kapcsolatos kiadások valamelyest nőttek az időszakban.
A mobil szolgáltatásokkal kapcsolatos háztartási kiadás (ami a mobiltelefon mellett tartalmazza a kisképernyős mobilinternet szolgáltatással kapcsolatos költést is) növekedése elsősorban a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás megjelenésének és felfutásának köszönhető. A fogyasztói árak vizsgált időszakban bekövetkezett növekedését (közel 33% a 2010-2021 időszakban) figyelembe véve az NMHH szerint a hírközlési szolgáltatásokra fordított kiadások reálértéken összességében csökkentek. A háztartások jövedelmének KSH szerinti növekedését is belekalkulálva a képletbe a hatóság szerint kijelenthető, hogy a háztartások számára az elektronikus hírközlési szolgáltatások igénybevétele az időszak végén jóval alacsonyabb anyagi terhet jelentett, mint az időszak elején.
Eközben természetesen a piac is bővült az elmúlt több, mint tízéves időszakban, méghozzá a hatóság becslései szerint nagyjából 30%-kal (a teljes szolgáltatási spektrumra levetítve). Az egyes részpiacok növekedése eltérő, az internetszolgáltatásból származó árbevételek például a kisképernyős mobilinternet szolgáltatás megjelenésének és felfutásának, valamint a helyhez kötött internet igénybevétel bővülésének köszönhetően jelentősen nőttek a vizsgált időszakban. A vezetékes telefonszolgáltatásokból származó árbevétel ez alatt a felére csökkent, míg a tévészolgáltatások bevételei körülbelül negyedével nőttek.