Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. augusztus 12. 11:23

Már tényleg ráuntak a tinik a Facebookra

A fiatalok figyelméért küzdő közösségi szolgáltatások kínálata csak erősödött az elmúlt évek során, és jól megfigyelhető tendencia, hogy a Facebook aktív használatát egyre több Z-generációs mellőzi, ami nem jó hír a hirdetési bevételekre támaszkodó, korosodó platform számára.

Bár a Z-generációsok aktív internethasználók, a Facebookra egyre kevesebben szánnak időt a Pew Research Center legújabb, a tinédzserek és a közösségi média kapcsolatát vizsgáló kutatása szerint. A 13-17 éves felhasználók mindössze 32 százaléka használja aktívan a Facebookot, ez az arány egy 2014-2015-ös időszakot vizsgáló felmérésben még sokkal több, 71 százalék volt (akkor még megelőzve az Instagramot és a Snapchatet is), ami meredek esést mutat a nagy kék közösségi platform népszerűségében.

Jules Terpak, digitális kultúrával foglalkozó Z-generációs tartalomkészítő szerint a tinédzserek számára már nem értékes felület a Facebook, mivel ötnél is több, nagy elérést biztosító és végtelen görgetést kínál közösségi platform közül választhatnak, mindegyiken aktívan jelen lenni pedig nem fenntartható számukra, ezért a legkevesebb értéket adó felületet hanyagolják. A Z-generációtól továbbá már távolabb áll az átlagos Facebook-felhasználók kultúrája.

tinik_social

En ensom person ler ikke lett. (x)

Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

En ensom person ler ikke lett. (x) Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

A kék közösségi óriás megítélése már 2013-ban is negatív volt, amikor a tinédzserek 77 százaléka használta. A Pew Research Center akkori jelentése szerint a korosztályt képviselő válaszadók akkor is inkább a kimaradástól való félelem miatt, amolyan „kötelezettségből” voltak jelen, nem azért, mert egy izgalmas, friss platformként tekintettek rá. A már kilencéves kutatás akkoriban arra is rávilágított, hogy a tinik nagyobb lelkesedést mutattak a konkurens szolgáltatások iránt. Ennek a tendenciának a folyománya, hogy a tinik újabb generációjának egy szelete akár teljesen el is hagyta a Facebookot.

A Facebook belsős dokumentumait kiszivárogtató Frances Haugen szintén olyan megállapításokat tett közzé pár hónapja, melyek alátámasztják a Pew következtetéseit. A közösségi cég egy belsős kutatója 2021 elején arról jelentett, hogy a Facebook appot használó tizenéves felhasználók száma 13 százalékkal csökkent 2019 óta, előrejelzése szerint pedig a következő két évben további 45 százalékot fog csökkeni a bázis. Összességében a Facebook felhasználóinak száma stagnál, de mivel a tinédzserek kulcsfontosságú demográfiai csoportot jelentenek, ez rendkívül kedvezőtlen tendencia a Facebook hirdetési üzletága számára. Egy másik belsős dokumentumban az is olvasható, hogy a legtöbb fiatal felnőtt a Facebookot a 40-50-es korosztály felületének tartja, az ott látott tartalmakat pedig unalmasnak, félrevezetőnek, vagy negatívnak ítélik – figyelt fel rá a The Verge.

A Meta másik szolgáltatása, az Instagram azonban továbbra is vonzónak bizonyul a korcsoportban, a tinédzserek 62 százaléka használja aktívan, míg a 2014-2015-ös felmérés 52 százalékot állapított meg. Ekkor a napjainkban a korosztály 67 százaléka által használt TikTok még nem is létezett, így összehasonlítási alap nincs, de a kiugró szám magáért beszél. Annak fényében, hogy az Instagramot és a Snapchatet 62 százalék és 59 százalék nyomkodja, nem meglepő, hogy a korosodó platformok egyre több funkciót próbálnak róluk lemásolni és átültetni.

A Pew felmérte továbbá, hogy milyen gyakorisággal használják az említett alkalmazásokat: a legtöbb figyelmet a TikTok kapja, aminek népszerűségét csak az elsősorban videók miatt vonzó YouTube előzi meg, és amit a tinik 19 százaléka bevallása szerint „folyamatosan” használ. A TikTok, az Instagram és a Snapchat a fiatalok 16 százalékától, 10 százalékától, illetve 15 százalékától érdemelte ki a folytonos használatot, a Facebookal kapcsolatban mindössze két százalék nyilatkozott így.

Október végén 8 alkalmas, 24 órás, online képzéseket indítunk, melyekre most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz. A képzések utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roller coaster

3

Profit-hullámvasúton a Samsung

2022. október 6. 14:39

A dél-koreai multit elérte válság szele, három év óta először csökkenhet a cég profitja.