Szerző: Habók Lilla

2022. január 17. 11:22

Egészségügyi cégek kifogásolják a Facebook hirdetéscenzúráját

Még mindig nem elég egyértelmű, hogy a Facebook és az Instagram milyen hirdetéseket enged át a szűrőn és mit fog meg. Úgy látszik, a női szexuális egészséget támogató termékek és szolgáltatások túl korhatáros tartalmak, például a terhességről, havi ciklusokról és menopauzáról sem lehet szó.

Hatvan vállalat kéri számon a Metát, amiért Facebookról vagy Instagramról levette egészségügyi termékeinek vagy szolgáltatásának hirdetését a közösségi oldal felületekről. Valamennyi cég a nők szexuális egészségével foglalkozik, és véleményük szerint a közösségi óriás tévesen sorolta be termékeiket a szexuális örömöt okozó cikkek közé, amelyet valóban tilos reklámozni az oldalon. A Meta cenzúrájába eső hirdetések közé tartozott például szoptatási műhely, a szülés utáni kényelmet segítő nadrág vagy a menopauza kísérő tüneteit enyhítő termékek.

A problémát a Center for Intimacy Justice (CIJ) nonprofit szervezet és az Origin medencefenék fizikoterápiás startup feszegeti a weboldalán közzétett riportban. A szervezet 60 női egészségügyi témákkal foglalkozó céget kérdezett meg az elmúlt három évben, és eredményei szerint mindegyikük (!) hirdetéseit érintette már a Facebook és az Instagram "felnőtt tartalomnak" minősítő cenzúrája. Sőt, a cégek felét a Meta indoklás nélkül ki is tiltotta a közösségi oldalról.

facebook_noi_hirdetesek_cenzura

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Már korábban is foglalkoztunk a Facebook homályos cenzúrázási elveivel, amely a felnőtt tartalmak és a korhatáros termékek esetében kifejezetten ellentmondásos. A jelenlegi szabály szerint: "A hirdetések nem reklámozhatják felnőtteknek szóló termékek vagy szolgáltatások értékesítését vagy használatát. A szexuális és reproduktív egészséghez kapcsolódó termékeket vagy szolgáltatásokat, például a fogamzásgátlást vagy a családtervezést reklámozó hirdetéseket 18 éves vagy idősebb emberekre kell célozni, és ezek nem állíthatják a szexuális élvezetet a középpontba."

A vállalatok tapasztalata szerint például a női nemi szervre vagy a menopauzára utaló hirdetések eleve cenzúra alá esnek. Az Engadgetnek nyilatkozó Facebook szóvivő szerint viszont ez nem igaz, mivel az algoritmus nem vizsgálja a kulcsszavakat, hanem csak a "hirdetések elhelyezkedését". Egy másik probléma a cégek szerint, hogy a férfiaknak szóló hasonló típusú reklámok megjelenhetnek a felületen. Ahogy a képeken látható, akár sokkal grafikusabb formában is mint a nőknek szánt (de elutasított) hirdetések. Az egyik, medencefenék erősítésére szolgáló eszközt gyártó vállalat hirdetési tanácsadóhoz fordult, így már képes a cenzúrát elkerülő hirdetéseket készíteni: amelyen sem a termék nem szerepel, sem az hogy mit csinál.

A CIJ legfőbb célja a Facebook üzletszabályzatának megváltoztatása, hogy a szexuális egészség elérését segítő női termékek ne essenek cenzúra alá. A szervezet vezetőjének indoklása szerint ez nem csak a hirdetést közzétevő cégek marketingje miatt fontos kérdés, hanem ezáltal a vállalatok el sem tudják magyarázni a problémák jelentőségét, és a szóba jöhető megoldásokat. Viszont még ennél is fontosabb problémának tűnik, hogy Metaverzum terv ide vagy oda, de a Facebook még mindig nem képes egyértelmű iránymutatást adni a felületén megjelenő tartalmakhoz és hirdetésekhez.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.