Szerző: Hlács Ferenc

2020. december 21. 13:49

Áldását adhatja a Google-Fitbit üzletre az Európai Bizottság

Legalábbis ha a Google tíz évre vállalja a szervezet által megjelölt feltételeket.

Hosszas vizsgálódás után végül rábólinthat a Google-Fitbit üzletre az Európai Bizottság - azzal a feltétellel, hogy a Google az akvizíció kapcsán megjelölt kötelezettségvállalásoknak maradéktalanul eleget tesz. A Google 2019 novemberében jelentette be, hogy 2,1 milliárd dollárért felvásárolja a fitneszórákat és -karpereceket gyártó Fitbitet, hogy a cég felhasználóbázisával és kompetenciáival stabil jelenlétet alakíthasson ki a viselhető eszközök piacán. A felvásárlással kapcsolatban már néhány héttel annak bejelentése után felülvizsgálat indult, adatvédelmi szervek az Egyesült Államokban és Európában is a Fitbit felhasználók rögzített egészségügyi adatainak sorsa kapcsán adtak hangot aggodalmaiknak.

Az akvizíció kapcsán versenyügyi aggályok is felmerültek, idén nyáron a világ minden tájáról összesen húsz jogi képviselet és ügyvédi iroda kérte nyílt levélben az illetékes versenyügyi hatóságokat, hogy legyenek rendkívül körültekintők az üzlet elbírálása során. Bár a Google a megállapodás bejelentésekor sietett kiemelni, hogy a Fitbit szolgáltatásai mögött álló infrastruktúra a felvásárlás után is változatlan marad, a cég mintegy 28 millió aktív felhasználójának fitneszadatai nem kerülnek át a Google adatközpontjaiba és azok felhasználása sem változik, az aláírók szerint a hasonló ígéreteket óvatosan kell kezelni.

fitbitill

Az Európai Bizottság kiterjedt vizsgálatot indított az ügyben, amely a napokban zárult le. Az eredmények szerint bár a tervezett felvásárlással nem lesz sok horizontális átfedés a Google és a Fitbit tevékenységi körei között, akad néhány erősen aggályos terület az akvizíció háza táján. A bizottság három fő problémakört azonosított amelyek orvoslására több a Google-re kirótt kötelezettséget is megjelölt, hogy a cég zöld utat kaphasson a felvásárláshoz.

HÁROM KIKÖTÉS

Az első problémás terület a több szervezet által korábban is erősen kifogásolt hirdetéseké: a Fitbit megszerzésével a Google a 28 milliós felhasználóbázis részletes egészségügyi és fitneszadataihoz jut hozzá, amelyek birtokában olyan célzott reklámokat tudna megjeleníteni a felhasználók felé, amelyekkel a hirdetési piac többi szereplője nem tudna érdemben versenyre kelni.

Utóbbi helyzet elkerülésére az Európai Bizottság arra kötelezné a Google-t, hogy garantálja, a Fitbit eszközökből az begyűjtött adatokat az Európai Gazdasági Térség területén nem használja fel hirdetések targetálásához, az információkat pedig minden más Google szolgáltatástól elkülönítve tárolja. Emellett az EGT területén a cégnek biztosítania kell felhasználói számára, hogy azok tetszés szerint engedélyezhessék vagy tilthassák fitbites adataik felhasználását más Google szolgáltatásokban.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A második problémakört a Fitbit által biztosított webes egészségügyi API megtartása jelenti, amelyen keresztül, jelenleg legalábbis, külső fejlesztők is hozzáférhetnek a Fitbit eszközök által gyűjtött adatokhoz (a felhasználók hozzájárulásával) és azokra külső egészségügyi és egyéb szolgáltatásokat is építhetnek. Ha a Google a felvásárlás után elvágja az API-hoz való hozzáférést, az számos jelenleg működő európai egészségügyi startupot lehetetleníthet el. Az akvizíció jóváhagyásához ezért a Google-nek biztosítania kell, hogy a későbbiekben is megtartja a Web API hozzáférést, külön díj felszámítása nélkül.

Végül de nem utolsó sorban a Bizottság vizsgálata szerint ugyancsak kockázatot jelent, hogy ha a Google saját hardverekkel is megveti a lábát a piacon, helyzetét a rivális eszközök androidos kompatibilitásának visszanyesésével próbálja majd javítani. A szervezet ezért arra kötelezi a céget, hogy a viselhető eszközökhöz az OEM-eknek biztosított API-kat a későbbiekben is tegye elérhetővé és ne korlátozza azok funkcionalitását. A fenti kötelezettségeket a Google-nek kereken tíz évre kell vállalnia, hogy az Európai Bizottság áldását adja az üzletre.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról