Szerző: Hlács Ferenc

2020. június 30. 11:19

Napszemüveggé zsugoríthatja a VR-headseteket a Facebook

A cég kutatóinak lencsetechnológiája drasztikusan vékonyabb VR-hardvereket eredményezhet.

A VR-headsetek az első modellek óta nem sokat karcsúsodtak, a vaskos, aránylag nehéz kialakítás pedig hosszú távon nem jelent túl kényelmes viseletet, ami a potenciális felhasználási területek körét is leszűkíti. A Facebook és leányvállalata az Oculus már jó ideje dolgozik a probléma lehetséges megoldásain, most pedig a cég fel is villantotta egyik kísérleti eszközét, amely ígéretes lépés a karcsúbb VR-szemüvegek felé vezető úton.

fbholo01

A jelenlegi VR szemüvegekben javarészt a kijelzőpanelek képét a viselő szemének megfelelően fókuszáló optika felel az eszközök nagy méretéért: a lencsék nem csak hogy maguk is aránylag vaskosak, azoknak a megfelelő távolságra is kell lenni a kijelzőktől. A Facebook megoldása a testes lencséket holografikus optikákkal helyettesítené. Ezek hasonlók a múzeumokban, vagy akár a bankkártyákon látható, térhatású hologramképekhez, esetükben is a lézerfény egy adott objektummal való interakciójának felvételéről van szó, noha itt ez nem egy térbeli jelenetet, hanem egy lencsét örökít meg. A holografikus optika a hagyományos lencséhez hasonlóan irányítja a felé érkező fényt, noha vaskos üveg vagy műanyag helyett egy vékony fóliát használ.

Ezt a filmréteget ugyanakkor továbbra is megfelelő távolságban kell elhelyezni a kijelzőtől, hogy a kívánt módon fókuszálhassa a képet. Ezt a távot a Facebook úgynevezett polarizációalapú optikai tereléssel faragná le - ezzel  a fény iránya a többször megváltoztatható, így a kijelző és a filmréteg közötti területet többször is bejárhatja, ezáltal pedig jóval kisebb tér is elegendő a megfelelő fókusz eléréséhez.

holographic-optics_3

A vállalat Facebook Reality Labs (FRL) csapata egy proof-of-concept készüléket már összerakott a technológiára építve, amely rendkívül vékony, lapos filmrétegeket használ optikaként - ezzel a kijelző teljes vastagságát kevesebb mint 9 milliméter alatt tudja tartani, miközben az eszköz a ma elérhető VR headsetekhez hasonló, 92 fokos vízszintes és 69 fokos függőleges látómezőt biztosít. A holografikus optika és a polarizációalapú optikai terelés kombinálásával a cég kutatói szerint a napszemüvegekhez hasonló méretű VR szemüvegek érkezhetnek - az eszközök amellett, hogy jóval kényelmesebb viseletet biztosítanak, új felhasználási területek előtt is utat nyithatnak. Míg egy hagyományos VR szemüveg súlya a fél kilogrammot is meghaladhatja, az FRL által készített prototípus alig 10 grammos - igaz, abban csak az egyik szem fölött található kijelző.

fbholo02

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az előnyöket a későbbiekben ráadásul az eszközben használt lézeres megvilágítás a gyártó szerint sokkal szélesebb színskálával spékelheti meg, a felbontást pedig az "emberi látás határára" igyekszik felskálázni a cég. Ez utóbbiak persze még viszonylag távoli tervek, a prototípus ugyanis monokróm, fekete-zöld kijelzővel operál, amelynek felbontása 1600x1200 pixel - ami egyébként már most a piacon elérhető VR headsetekéhez hasonló. A cég színes kijelzővel egyelőre csak különálló formában rendelkezik.

A kutatás tehát kifejezetten ígéretes, noha az is jól látszik, hogy a technológiára építő eszközök piaci rajtja még messze van - addig is a VR-szegmens tartalmi oldalát is van hova fejleszteni, igaz a Facebook már erre is ráfeküdt és sorozatosan kebelezi be a területtel foglalkozó játékstúdiókat.

a címlapról