Szerző: Koi Tamás

2020. április 29. 10:21

Nyomasztott a booking.com, a GVH lesújtott

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eddigi fennállásának legnagyobb összegű büntetését szabta ki a booking.com szállásfoglaló oldal holland anyacégére tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt.

Eddig soha, egyetlen vállalkozást sem büntetett meg akkora összegre - 2,5 milliárd forintra - a magyar versenyjogi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mint a booking.com szállásfoglaló oldal tulajdonosát, a holland Booking.com B.V-t. Az európai versenyfelügyeleti szerveknek régóta célkeresztjében voltak, illetve vannak a hasonló szállásfoglaló, vagy akár nagyobb e-kereskedelmi cégek, melyek többek közt előszeretettel élnek a pszichés nyomásgyakorlás eszközével annak érdekében, hogy a fogyasztó döntését befolyásolják.

A GVH 2018-ban megkezdett vizsgálata ezen kívül két vonatkozásban is jogsértőnek találta a booking.com gyakorlatát. Így a szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”, a fogyasztók azonban  valójában e lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül, azaz az ingyenesség árát beépítették az érintett szállás díjába. A booking.com azóta egyébként már szakított ezzel a jogsértő gyakorlattal.

bookingcom_amsterdam

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A hatóság a fentebb említettek szerint kifogásolta továbbá, hogy a Booking honlapján és mobilalkalmazásában elérhető szálláshely-ajánlatokkal összefüggésben a szálláskeresési és -foglalási folyamat minden egyes lépésénél figyelemfelhívó (feltűnő színű, betűméretű vagy egyéb kiemeléssel megjelenített) sürgető tájékoztatásokat tett közzé (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”, „Nagyon keresett! Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” stb.), amelyek azt a látszatot keltik a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, és korlátozottan elérhető.

Ez a gyakorlat pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát. A hasonló üzenetek tudat alatt is olyan érzelmeket, félelmet váltanak ki a fogyasztókból, hogy ha nem foglalják le mielőbb a szálláshelyet, lemaradhatnak róla (a szakirodalom által FOMO hatásként leírt jelenség). Mindez torzítja a fogyasztó ügyleti döntését - hívja fel a figyelmet a GVH. A szervezet álláspontját egy a döntés meghozatalát megelőzően készített közvélemény-kutatással és piacelemzéssel is igyekszik alátámasztani.

Ezt a gyakorlatot egyébként számos e-kereskedő is alkalmazza, weboldalaikon a termékleírások mellett hasonló, a vásárlót sürgető üzeneteket elhelyezve. E-kereskedői berkekben a GVH mostani döntését sokan bírálják azért, mert szerintük a hatóság nem tudja bizonyítani, hogy az adott terméket vagy szállást valóban annyian foglalják, vásárolják vagy böngészik, mint amit az oldalon feltüntet az üzemeltető, ez a megközelítés azonban alapvetően téves. Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég ügyvezető partnere lapunknak elmondta, e tekintetben semmilyen bizonyítási kényszer nem terheli a hatóságot.

Siklósi kérdésünkre hozzátette, ha a booking.com a hatóság felszólítására továbbra sem hagy fel a jogsértő magatartással, egy idén életbe lépett szabályozási elem révén a magyar hatóságoknak végső esetben lehetőségük adódhat arra, hogy az oldal elérését Magyarországról blokkolják.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról