Szerző: Hlács Ferenc

2018. december 5. 14:58

Bemutatkozott a Flutter első stabil verziója

A Google a későbbiekben a keresztplatformos megoldást az asztali rendszerek és a web felé is megnyitja.

Hivatalosan is elrajtolt a Flutter első stabil verziója. A Flutter 1.0-t a Google kifejezetten a fejlesztői keretrendszernek szentelt konferenciáján, a Flutter Live-on Londonban jelentette be. Az ismerkedés persze nem most indul a megoldással, a nyílt forrású, keresztplatformos fejlesztésekre szánt frameworköt sokan már jóval a "pontnullás" kiadás előtt is alkalmazták élesben, annak már alfa verziójára is támaszkodtak széles körben használt alkalmazások.

Ahogy arra korábban részletesen kitértünk, a Flutter egy olyan frontend keretrendszer, amely az Androidos és iOS-es fejlesztést hivatott egy kalap alá hozni, egy C++-ban íródott keresztplatformos megjelenítő motor segítségével. Utóbbi az Andoridból, illetve a Chrome-ból ismerős Ski grafikus könyvtárra épül, az izmosabb grafikai igényekhez pedig a Vulkan API-t és az OpenGL-t is támogatja a Dartban írt felületek mögött. A koncepció hasonlít a videojátékok és a mögöttük dolgozó játékmotor működésére. A cél értelemszerűen hogy a fejlesztők megspórolhassák két önálló kódbázis létrehozását iOS-en és Androidon ugyanahhoz az apphoz, ugyanakkor mindkét platformon hozzáférjenek a hardveresen gyorsított grafikához és felhasználói felülethez, natív ARM kóddal a háttérben.

Hogy a munkát megkönnyítse a Flutter tartalmaz egy komplett widget-készletet, amellyel a Google-től megismert Material Design megjelenési irányelvhez is igazodik. Emellett az SDK olyan funkciókat is kapott, mint a stateful hot reload, amellyel az egyes appok valós időben iterálhatók, azaz már a kód írása közben láthatóvá válik annak eredménye - mindez pedig az app újraindítása nélkül, Android és iOS esetében is. A Flutter továbbá nyílt forrású, a Google szerint világszerte több száz fejlesztő járult már hozzá annak kódbázisához, illetve a stabil rajtra már egy komoly plugin-ökoszisztéma is kiépült, több ezer kiegészítővel az SDK-hoz.

flutter

A Flutter a béta verzió óta persze egy sor plusz funkcióval is kiegészült, kezdve a pixelpontos iOS appok támogatásával, amellyel a fejlesztők igény szerint szorosan igazodhatnak az Apple UI-irányelveihez. A stabil verzió továbbá már a Dart platform 2.1-es kiadását is támogatja, amely kisebb kódméretet és gyorsabb type check folyamatokat ígér. Az 1.0-s SDK továbbá mintegy húsz Firebase szolgáltatást is támogat.

A keretrendszer fejlesztési tempójára a Google alaposan rákapcsolt az utóbbi időben, a 2015-ben eredetileg Sky néven indult megoldás csak idén év elején, a Mobile World Congressen kapta meg a béta címkét, ezután azonban már nyáron fejlesztői előzetesbe került, most pedig az érdeklődők az első hivatalosan is stabil kiadást is használatba vehetik. A keresőóriás szerint az SDK népszerűsége is gyorsan nő, már az 1.0-s verziót megelőzően is "több ezer" Flutter app volt elérhető a Play Store-ból és az Apple App Store-jából egyaránt. A cég emellett egy sor belső fejlesztésnél is Flutterre költözött, például a Google Ads esetében, de többek között a Philips Hue, az Abbey Road Studios és a Groupon alkalmazásai is a technológiára támaszkodnak.

Egy sor partner pedig már saját megoldásait is elkezdte hozzáigazítani a Flutterhez: a Square fizetési szolgáltató két SDK-t is kiadott a keretrendszer támogatására, a 2Dimensions csapata pedig Flare néven jelentett be egy vektoranimáció-készítőt, amellyel a mozgó tartalmak egyenesen a Flutter appokba ágyazhatók. A Nevercode ugyancsak lecsapott a megoldásra, a cég Codemagic eszközével egyebek mellett a Flutter appok packaging feladatai automatizálhatók.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Noha a Flutter jelenleg az Android-iOS keresztplatformos fejlesztéseket célozza, a Google-nek a két mobilos platformnál nem titkoltan kiterjedtebb ambíciói is vannak a technológiával: blogposztja szerint már dolgozik az Flutter Desktop Embedding megoldáson, amely Windows, macOS és Linux előtt is megnyitná az SDK kapuit - nemrég pedig a Flutter használatát Raspberry Pi-n is demózta.

A legérdekesebb új iránynak azonban a Flutter runtime webes implementációja, a Hummingbird ígérkezik. Miután a Dart nem csak ARM kóddá fordítható, de JavaScriptre is, a Flutterrel webes tartalmak is készíthetők lesznek. Itt ráadásul nem Chrome-exkluzív tartalmakra kell gondolni, a Hummingbird szabványos webes technológiákra támaszkodik majd, sőt, igény szerint az adott weboldal JavaScript kódjával is átjárhatóságot biztosít. A vállalat a Hummingbird kapcsán egy hosszabb műszaki leírást is közzétett, további részleteket pedig a 2019-es Google I/O fejlesztői konferenciára ígér.

Az alaposan felpörgetett fejlesztés, illetve a nyitás lényegében az összes főbb asztali, mobilos és webes platform felé jól mutatja, hogy a Google-nél a Flutter továbbra sem csak úri hóbort, a technológiával a cégnek nagyon is komoly tervei vannak. Ezt az is alátámasztja, hogy a vállalat azt az Android utódjának szánt Fuchsia projekt kiemelt fejlesztői keretrendszereként emlegeti. Ennek megfelelően az új appok fejlesztésénél mindenképp érdemes a keresztplatformos megoldást is figyelembe venni.

a címlapról