Szerző: Hlács Ferenc

2017. május 9. 13:45

Így fog kinézni a Google Fuchsia rendszere

Armadillo néven bemutatkozott a Google Fuchsia rendszerének felhasználói felülete. A középpontban a Material Design és a függőleges görgetés.

Arcot kapott a Google nulláról írt operációs rendszere, a Fuchsia, amelynek tervezett UI-járól felbukkantak az első képernyőképek. A vállalat kezdeményezéséről tavaly hallhattunk először, annak különlegessége, hogy azt a cég az alapoktól tervezte újra, így az Androiddal ellentétben nem Linux kernelre épít, hanem a keresőóriás saját, Magenta néven fejlesztett mikrokerneljére. Noha korábban úgy látszott, a Fuchsia elsősorban az olyan pehelysúlyú eszközökön talál majd otthonra, mint a különböző IoT készülékek, a GitHubon elérhető rendszerhez kapcsolódó dokumentációból közben kiderült, a Google-nek sokkal komolyabb potenciális ambíciói vannak a szoftverrel kapcsolatban. A cég egész pontosan a Magentáról fogalmaz úgy, hogy az "modern telefonokat és modern személyi számítógépeket céloz, gyors processzorokkal és jelentős mennyiségű RAM-mal, tetszőleges perifériákkal, amelyek nyílt végű számításokat végeznek".

Ez a korábban vélt IoT-fókusszal erősen szembemegy, ahogy a most felbukkant felület is, amely egyértelműen okostelefonos-tabletes megközelítést vetít előre. A Fuchsia felhasználói interfésze egyébként a Google Flutter SDK-jával íródott, amely alapvetően a párhuzamos iOS-es és androidos appfejlesztést hivatott lehetővé tenni a fejlesztőknek, egyetlen kódbázis használatával. A projektben mindezek mellett az Escher renderelő is helyet kapott, OpenGL és Vulkan támogatással. A Flutternek hála az immár elérhetővé vált UI-verziókat androidos APK formájában is életre lehet hívni, ahogy azt a Hotfixit.net meg is tette, így betekintést nyerhetünk a Google korai vízióiba az új rendszer kapcsán.

02:13
 

Fuchsia OS May 2017 Armadillo preview

Még több videó

Videó: Kyle Bradshaw

Az Armadillo névre hallgató UI első pillantásra ismerős lehet: még ha elrendezése jelentősen el is tér az Androidon megszokottaktól, a Google Material Design tervezési irányelve egyértelműen központi szerepet kapott a felület megtervezésénél. Az első képek, illetve videó alapján egy elsősorban vertikális görgetésre és kártyákra építő felületről van szó, a kezdőképernyő közepén a felhasználó profilképével. Erre bökve, egy az androidos legördülő értesítési mezőre emlékeztető menü nyílik meg, felfelé görgetve pedig különböző, jelenleg "story" munkacímmel ellátott kártyák találhatók, ezek vélhetően a futó alkalmazások lesznek. A kiindulómező alatt egy a Google Now-ra emlékeztető felület kapott helyet, kártyákkal és keresőmezővel. Érdekesség, hogy kereséskor a Fuchsia, pontosabban az Armadillo saját billentyűzete jelenik meg, amelyben nem érhető el minden, az androidos virtuális klaviatúrából megismert funkció, noha külsőre nagyon emlékeztet arra.

Kép: Ars Technica

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

A függőleges listában elhelyezett kártya-appok valamilyen szinten "ablakozó" elhelyezkedésre is képesek, azokat hosszan nyomva tartva egymásra húzhatjuk, ilyenkor osztott kijelzős nézet kapcsol be. A képernyőt különböző arányokban oszthatjuk fel, az Ars Technica tapasztalatai szerint nem csak 50/50, de 75/25-ös elrendezésben is, de 33/33/33 arányban három app is osztozhat a kijelzőn, sőt akár négy alkalmazást is behúzhatunk, ebben az esetben ketten-ketten osztoznak a kijelző két felén, a fenti arányok valamelyikében.

A Google berkeiben persze nem ritka, hogy egy-egy projekt hosszú ideig tartó fejlesztés után sem lát élesben napvilágot (emlékezzünk csak a Project Arára), a Fuchsia fejlesztői azonban a projekt nyilvános IRC csatornáján megerősítették, hogy "nem játékról" van szó és hogy a vállalat elkötelezett a kezdeményezés mellett. Ráadásul érthető is, hogy a keresőóriás új platformon képzeli el a jövőjét, hiszen az Android nem nagyon tud (akar?) a Linux kernel fejlődésével sem lépést tartani, abból még mindig a 2014-ben napvilágot látott 3.18-as verzió zakatol alatta - az olyan problémákat pedig, mint a különböző biztonsági frissítések eljuttatása az ökoszisztémára építő készülékekre, valószínűleg nem kell ecsetelni.

Kép: Ars Technica

A cég tehát egy "tiszta lapos" újrakezdés felé tart, noha a Fuchsia megjelenésére még biztos jó darabig várni kell majd. Addig is az érdeklődők GitHubon követni tudják a nyílt forrású projektet - igaz az már nem GPL licenc alatt érhető el, hanem a BSD 3 clause, MIT és Apache 2.0 licencek egyvelegét használja. Az Armadillo GitHub oldala itt érhető el.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról