Podcastokkal terjeszkedik a Spotify
Megnyitja podcast szolgáltatását a Spotify, amelyen egyelőre csak bétában oszthatják meg a felhasználók az RSS feedjeiket, de elképzelhető, hogy később szerkesztőfunkciókkal is újít a cég.
Minden felhasználó számára lehetővé teszi a Spotify, hogy a streaming platformon közzétegye saját podcast műsorát a béta szolgáltatásban. A podcastos funkció valójában már 2015 óta elérhető, de eddig csak korlátozott tagság, például médiacégek használhatták. A cég tárhelyet nem ad a műsorokhoz, hanem az Apple és a Google podcastos megoldásához hasonlóan csak aggregálja a tartalmakat. Tehát ha egy felhasználó megosztja a Spotify-jal saját műsorának RSS feedjét, akkor onnantól kezdve a szolgáltatás 180 millió felhasználója folyamatosan elérheti onnan az új tartalmakat - hangsúlyozza a közlemény.
A podcastok készítői számára további előnyként kínálja a cég a hallgatói adatok alapján készített napi szintű statisztikákat. Beleértve egy-egy epizód hallgatottságát, valamint a közönség demográfiai összetételét, földrajzi helyét és az elköteleződési mutatókat. A statisztika természetesen nem csak abban segít, hogy az alkotók nagyobb hallgatóságot vonzó adásokat tudjanak készíteni, hanem az adatok a hirdetők számára is kiemelt jelentőséggel bírnak. Jelenleg általánosságban is keveset lehet tudni a podcast-hallgató közönségről, valamint az egyes podcastokhoz kapcsolódó közösségek igényeiről, amiről most a Spotify új információkat gyűjthet, és kínálhat a hirdetőknek.
Egyelőre ugyan csak a podcastok feedjeit lehet megosztani a Spotify platformjával, de a svéd streaming cég tavalyi Soundtrap felvásárlásából arra lehet következtetni, hogy a jövőben többet is szeretne kínálni az alkotóknak ezen a területen. A Soundtrap alapötlete ugyanis az volt, hogy a szolgáltatásuk segítségével bárki képes legyen a zenekészítésre és a podcast-felvételekre, ezért a megoldás például oktatási verzióval is rendelkezett tanárok és diákok számára, valamint hangmintákkal a műsorok készítéséhez. A Spotify számára jó lehetőség lenne, ha az alkotókat sikerülne meggyőzni a további szolgáltatások használatáról, a kisebbeket például a zenei- és poadcast eszközök, a nagyobbakat pedig az előadói szolgáltatások részleg igénybevételéről.
Érdemes terjeszkedni
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A zenestreaming piacon egyre nagyobb a verseny, úgyhogy a Spotify-nak ezért is érdemes új területekre terjeszkednie. Bár a MIDiA legutóbbi jelentése szerint 36 százalékos piaci részesedéssel még mindig a svéd cég vezet, de a felhasználószám növekedése lassult az idei évben. Eközben viszont az Apple Music gyors tempóban növekedik, a második helyen áll 19 százalékos piaci részesedéssel, ráadásul az Egyesült Államokban már több előfizetővel rendelkezik mint a Spotify.
A podcast piacon a svéd streaming cégnek szintén az Apple-lel kell majd felvenni a versenyt, amely a 2017-es adatok szerint kiugróan jelentős, 55 százalékos piaci részesedést tudhat magáénak ezen a területen. Az Apple dominanciája viszont a 2007-es 96,5 százalékos részesedéstől kezdve évről-évre fokozatosan csökken a piac átalakulásával, amelyen idén júniusban a Google is saját alkalmazással jelent meg. Úgyhogy a podcast piacon az erőviszonyok még nem rendeződtek, sőt még csak most indul az igazi harc. Az IAB reklámszakmai szervezet szerint 2017-ben az amerikai cégek 86 százalékkal többet (314 millió dollárt) költöttek a podcastok hirdetéseire, úgyhogy ez a dinamikus növekedés is jól mutatja, hogy a műsorok készítése és streamingje mellett a podcastok hirdetési piaca is felívelő terület, amit most a Spotify is megpróbál kihasználni.
Időközben a HWSW heti podcastja is felkerült a Spotify kínálatába, az egyes epizódok ide kattintva érhetőek el.