Szerző: Habók Lilla

2017. május 19. 09:30

Játékosan is tanulható az assembly

Több olyan játék létezik, amely az assembly programozási nyelv alapjaiba vezeti be, akár az alapismeretek nélküli kezdőket is. Az alkalmazások nem ingyenesek, de érdemes lehet megfontolni a játékos tanulás költségét.

Három olyan játékot gyűjtött össze az IEEE Spectrum, amely szórakoztató formában mutatja be az assembly programozási nyelv tudományát. Egyikkel sem lehet igazi hardvereket kódolni, hanem a programok virtuális rendszereket használnak minimális utasításkészlettel, mégis megragadják az assembly lényegét - így egyszerű parancsokkal is komplex működést lehet bemutatni.

Egyik ilyen játék a 2015-ben a Tomorrow-nál megjelent Human Resource Machine, amely mostanra elérhető Windows, Mac, Linux és Nintendo Switch változatban. A program úgy mutatja be a kódolást, mintha egy puzzle játék lenne, tehát egyáltalán nem igényel előzetes ismerteket a játékosoktól, és nagyon egyszerű parancsokkal indul. A kerettörténet szerint az irodai dolgozók minden egyes szinten kapnak egy munkát, amelyet automatizálni kell. A kód sikeres megírása után léphet a játékos a következő szintre, miközben a feladatok egyre nehezebbé válnak, a parancsok bonyolódnak.

00:55
 

Human Resource Machine - Official Trailer #1

Még több videó

A Human Resource Machine fejlesztői azt akarták szemléltetni, hogy "a programozás egyszerű, logikus, szép és olyan, amit mindenki meg tud érteni, miközben szórakozik is". A háttértudással rendelkezők viszont felismerhetik, hogy az iroda egy számítógépet szimbolizál bemenettel és kimenettel, illetve a padlón slotokkal, amellyel a regiszterekben lehet eltárolni az adatokat. A dolgozó egyszerre csak egy csomagot vihet a kezében, a doboz pedig számokat vagy betűket jelenít meg, amelyet egyszerű fogd és vidd mozdulattal lehet a helyükre tenni. A játék két paranccsal kezdődik, de összesen csak 11-et tartalmaz, amellyel a játékfejlesztők szerint már bármilyen számítógépes algoritmust lehet szimulálni a való világból. Minden szinthez tartozik egy optimizációs kihívás is, amellyel tesztelhető, hogy a megoldás mennyire megfelelő méret és a végrehajtás gyorsasága szempontjából. A játék 10 dollárért szerezhető be a Tomorrow weboldaláról.

Másik ilyen játék a TIS-100 a Zachtronics kiadótól szintén 2015-ből, amely az IEEE Spectrum szerint sokkal kifinomultabban motiválja a játékosokat a továbbhaladásra. Windows, Mac, Linux és 2016-tól kezdve iPad változatban elérhető, és ez utóbbin látszik leginkább a nosztalgikus hatás az 1980-as évek programozási felületét idéző megjelenésből - ez tehát inkább azoknak kedvez, akik már akkor is ilyen rendszeren dolgoztak vagy csak szeretnék kipróbálni milyen lehetett.

00:42
 

TIS-100, by Zachtronics - Teaser Trailer

Még több videó

A játék története arról szól, hogy a felhasználó egy TIS-100 számítógépet örökölt Randy bácsikájától, és a problémák assemblys megoldásával tudja megjavítani a memória sérült részeinek hibáit, amellyel egyre közelebb kerül a gép az eredeti rendeltetéséhez. A TIS-100 szokatlan párhuzamos architektúrával rendelkezik, melynek a csomópontjai egymásnak küldik az üzeneteket. Több mint 20 puzzle feladványt lehet megoldani a programmal, miközben az ismerősök versenyezhetnek is egymással - mekkora a ciklusok, az utasítások vagy a node-ok száma. Továbbá a felhasználók saját játékot is létrehozhatnak a játékon belül 3 sandbox és egy "vizuális konzol" segítségével. A programhoz 7 euróért lehet hozzájutni Steamen, a Gog.com-on vagy 4 dollárért az iTunes-on.

Szintén a Zachtronics adta ki a harmadik játékot, amely a legfrissebb a felsorolásból, ugyanis a Shenzhen I/O tavaly novemberben jelent meg Windows, Mac és Linux változatban. Hasonló a program működése a TIS-100-hoz, sőt a két játék összekapcsolódó modulokat is tartalmaz, de ezek mellett vannak teljesen különálló modulok is, mint például rádiókhoz és kijelzőkhöz.

00:38
 

SHENZHEN I/O, by Zachtronics

Még több videó

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

A háttértörténet a kínai Shenzhenbe viszi a játékban szereplő villamosmérnököt, amely mostanában a technológiai fejlődés egyik központja. A felhasználók különböző gyártók termékei, mint például mikrokontrollerek és memóriák közül választhatnak, hogy mit használnak fel az áramkörök építéséhez. A játékhoz harminc oldalas kézikönyv is tartozik, amely eredeti adatokat, felhasználói útmutatókat és műszaki rajzokat is tartalmaz. Nagyjából 15 euróért lehet hozzájutni Steamen vagy a Gog.com oldalon.

A három közül a Human Resource Machine, amely leginkább kezdőknek is ajánlható ahhoz, hogy elkezdjenek ismerkedni az assembly nyelvvel. A Zachtronics két játéka inkább a tapasztaltabb vagy ínyencebb fejlesztőket célozza meg. Ha a programok nem is tanítják meg teljesen az assembly programozást, de annak alapjaival megismertetik a felhasználót, és kedvet csinálnak a további tanuláshoz, illetve elmélyedéshez.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

7

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.